AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Jobber som lærer. Er delvis sykemeldt pga noe som i stor grad hinder meg på jobben (stemmeslitasje) , men fungerer forsåvidt fint hjemme, og til det meste som som ikke involverer stemmebruk. Om Ikke så alt for lenge nå har elevene sommerferie, og jeg arbeidsfri periode+ferie Ettersom jeg ikke jobber da, ser jeg ikke helt poenget med å være sykemeldt. Har ikke lyst til å være sykemeldt i sommer og ta igjen de ukene som er ferien utpå høsten, da jeg har vært borte mer en nok allerede. Men dersom jeg ikke skulle være helt bra enda til høsten, er det av en eller annen grunn som jeg ikke har tenkt på dumt av meg å ta pause i sykemelding 7 uker i sommer, og så starte på an igjen til høsten? Er det uærlig på noe vis? Forlenger det evt sykedagene jeg har sykepenger fra NAV (i motsetning til om jeg skulle vært sykemeldt hele sommeren). Er nytt og ukjent terreng dette med å være delvis langtidssykemeldt. Har fått stipulert 3-6 måneder opptrening før stemmen er tilbake for fullt igjen. Anonymkode: 7ce9e...d57
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Arbeidstilsynet: «Er du eller har du vært syk i ferien? Husk at du må legge fram krav og legeerklæring for arbeidsgiver om å få ferien utsatt.» Anonymkode: 1fcf8...0f3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 Du kan fint ta ut ferie og så vurdere helsetilstanden din på nytt etter ferien. Det vil forlenge sykepengerettighetene dine tilsvarende. Anonymkode: 0219e...237
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 Og nei, det er ikke uærlig. Jeg har vært langtidssykemeldt to ganger og begge ganger anbefalte arbeidsgiver meg å gjøre det slik (altså ta ut ferie som normalt og så eventuelt gå tilbake til sykepenger). Anonymkode: 0219e...237
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arbeidstilsynet: «Er du eller har du vært syk i ferien? Husk at du må legge fram krav og legeerklæring for arbeidsgiver om å få ferien utsatt.» Anonymkode: 1fcf8...0f3 Ja, nå er det jo nettopp det at jeg ikke vil ha ferien utsatt. Har vært nok borte fra elevene mine AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan fint ta ut ferie og så vurdere helsetilstanden din på nytt etter ferien. Det vil forlenge sykepengerettighetene dine tilsvarende. Anonymkode: 0219e...237 Takk! Det eneste jeg kan tenke på er om det på lang sikt skulle bli behov for hjelpemidler fra nav hjelpemiddelsentral (stemneforsterker eller lignende i klasserommet), kan det da ødelegge saken min at jeg plutselig er "frisk" i 7 uker, eller har kanskje nav forståelse for at når man ikke underviser i utgangspunktet så trenger man ikke være delvis sykemeldt fra det? Ts Anonymkode: 7ce9e...d57
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 Det er ingen vits i å være sykemeldt i perioden som er regnet som avspasering, det spiser kun av tiden du kan være sykemeldt. Om du klarer å ta ut ferien som du ønsker i sommer, trenger du heller ikke være sykemeldt. Av samme grunn som nevnt over. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det eneste jeg kan tenke på er om det på lang sikt skulle bli behov for hjelpemidler fra nav hjelpemiddelsentral (stemneforsterker eller lignende i klasserommet), kan det da ødelegge saken min at jeg plutselig er "frisk" i 7 uker, eller har kanskje nav forståelse for at når man ikke underviser i utgangspunktet så trenger man ikke være delvis sykemeldt fra det? Ts Anonymkode: 7ce9e...d57 Nei, det påvirker det ikke. Du er lærer og dermed har du tvungen fri i sommerukene. Anonymkode: 05231...ff6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 Da jeg var langtidssykemeldt, brukte jeg de to månedene på sommeren som en del av perioden for å opparbeide meg en ny periode med sykemelding. Klarte å karre meg til 4 mnd jobb før jeg gikk i veggen. Men det ekstra året gjorde at jeg fikk testet ut flere behandlingsalternativer. Anonymkode: 05231...ff6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da jeg var langtidssykemeldt, brukte jeg de to månedene på sommeren som en del av perioden for å opparbeide meg en ny periode med sykemelding. Klarte å karre meg til 4 mnd jobb før jeg gikk i veggen. Men det ekstra året gjorde at jeg fikk testet ut flere behandlingsalternativer. Anonymkode: 05231...ff6 Ja det høres veldig fornuftig ut i enkelte situasjoner, men hvis jeg ikke er forsiktig ødelegger jeg stemmen helt og kan ikke komme tilbake som lærer i det hele tatt. Det er skrekkscenario, elsker jo den jobben. Anonymkode: 7ce9e...d57
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 Er du delvis sykemeldt så går ferien som normalt. Er du 100% sykemeldt må du kreve ferien utsatt før ferietiden starter. Anonymkode: 2377e...3f1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja, nå er det jo nettopp det at jeg ikke vil ha ferien utsatt. Har vært nok borte fra elevene mine Den du siterte skrev at du må fremme krav for å få ferien utsatt grunnet sykdom. Om du ikke ønsker ferien utsatt, fremmer du heller ingen krav. Tata. Anonymkode: 4f6db...7cb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 23.14): Er du delvis sykemeldt så går ferien som normalt. Er du 100% sykemeldt må du kreve ferien utsatt før ferietiden starter. Anonymkode: 2377e...3f1 Dette er riktig svar. Du kan m.a.o. både være delvis sykmeldt og avvikle ferien din som vanlig. Anonymkode: d0acf...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå