Gå til innhold

Dugnad på fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Deltar du - uansett? Og hvordan løses det praktisk på barna deres sine fritidsaktiviteter?

Til helgen er det et sportsarrangement vår klubb er ansvarlig for. Vi har meldt i fra i spond for lenge siden om vi kommer eller ikke. Nylig fikk vi utdelt oppgaver, med beskjed om at alle må bidra enten de er påmeldt eller ikke. Vel og bra det, men når oppgavene er fordelt er de helt tilfeldige, slik at flere familier som f.eks har konfirmasjon har blitt stående med kioskvakt hele dagen, mens andre som faktisk skal stille, slipper unna med bollebaking. Bytting må foreldre selv fikse, men ingen vil jo bytte bort boller mot kioskvakt, så nå har vi en gjeng desperate konfeforeldre som ikke får byttet bort oppgavene sine. Blir litt matt av hele greien, enden på visa er jo at vi står uten nok folk, om ikke «de som bestemmer» i klubben tar ansvar…

Anonymkode: 5ea7e...57d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en uting, synes jeg.

Det hadde ikke vært greit å bli pålagt oppgaver over hodet mitt som jeg ikke har mulighet til å oppfylle uten at det hadde vært et møte/snakk om fordeling/ansvar/hvem kan bidra med hva osv ... Spesielt i mai!

Dette er dårlig ledelse/planlegging. 

Fint at det GÅR  AN å bytte, men ingen vil vel bytte vekk de minst tidkrevende oppgavene med kioskvask, selv om man kanskje moralsk sett burde.

Anonymkode: 6425b...e5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg deltar hvis jeg kan. Dropper ikke ting som var planlagt før jeg fikk vite om dugnaden, med mindre det andre kan flyttes på uten problemer da.

Her er det helt frivillig. Ingenting fordeles, de som kan melder seg på eget initiativ. Heldigvis mange ivrige foreldre, sånn at vi kan fortsette å gjøre det sånn. :)

Anonymkode: c8ffc...1bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde driti i å møte opp hvis jeg hadde konfirmant samme dag ja. Da kunne de bare blitt sure. 🤷🏼‍♀️ Vi har valgt fritidsaktiviteter etter hvor mye dugnadsinsats vi må gjøre 😂 barna går på steinerskole og barnehage så det er nok dugnader der. Og der møter vi alltid. (Men ikke hvis vi hadde hatt konfirmasjon)

Anonymkode: 5e572...172

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri godtatt at alle MÅTTE. Vi stiller alltid når vi kan, men er vi borte eller har andre planer så stiller vi ikke. Dugnad er frivillig.

Anonymkode: 71431...076

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten frivillighet blir det ingen fritidsaktivitet for barna dine, du vet vel det? 

Anonymkode: f26ab...267

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten frivillighet blir det ingen fritidsaktivitet for barna dine, du vet vel det? 

Du vet vel at det ikke går an å bytte bort en konfirmasjon mot en ussel kiosk? 

Anonymkode: 9cf29...6b7

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? De fleste kan jo bidra, bare ikke med alt. Ville du droppet konfirmasjon for å gå på dugnad?

Anonymkode: 5ea7e...57d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da har dere rett og slett bare elendige lagledere som ikke kan ta hensyn.  Her ville det helt klart blitt tatt hensyn til konfirmasjoner. 

Anonymkode: cd958...a4a

• Liker 1
Skrevet

Det beste hadde helt klart vært at alle kunne sette opp ønsker, og evt en begrunnelse for at ikke kioskvakt er aktuelt, og så kunne arr.komiteen/ledelsen prøvd å se om det gikk opp,

Her har de ikke gjort en døyt, og legger alt ansvaret over på andre, men det er til syvende og sist de som må ta ansvaret dersom folk ikke møter opp. Man må være ganske fjern om man ikke forstår at folk ikke dropper en lenge planlagt konfirmasjon for en kioskvakt...

Men synes de som har fått bollebaking og faktisk kan stå i kiosk burde melde seg også. Men hvorfor må man stå hele dagen? Det er jo vanlig at dette deles opp, slik at foreldrene har mulighet til å følge med på arrangementene de også. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt stiller vi, alltid . 

Anonymkode: 06f08...7b5

AnonymBruker
Skrevet

En av laglederes ansvar skal være å ha oversikt over hvem som dukker opp på dugnad, hva slags type dugnad de har hatt.  Her er det noen ganger lagt ut jobber og så kan folk skrive seg på frivillig, slik at det ikke blir overraskende, MEN når dersom de vanlige ikke kan stille, så blir det satt opp vilkårlig.  Har hatt både bra og dårlige lagledere og noen har hatt NULL oversikt og hver dugnad ble random slik at noen aldri ble plukket ut og andre hver gang.  

Her stiller mange på lagene opp frivillig for kioskvakt, så det ville ikke vært noe problem å bytte bort en kioskvakt mot ev bollebaking eller ingenting.   

Anonymkode: cd958...a4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt stiller vi, alltid . 

Anonymkode: 06f08...7b5

Selv om dere har konfirmasjon samtidig?

Anonymkode: e142c...886

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de som ikke kan og ikke får byttet, ikke møter opp så kanskje de faktisk gjør det på en mer respektfull måte neste gang. De kan ikke bare forvente at alle foreldre har mulighet til å stille.

Anonymkode: d20a6...519

Skrevet

Vi stiller alltid. Hadde det mot formodning krasjet med konfirmasjon hadde vi selvsagt prioritert konfirmasjon, det sier seg selv. Når det er sagt er dugnad grunnen til at fritidsaktivitetene kan holde lave priser og det er viktig å bidra. Det er selvsagt helt bak mål å ikke ta hensyn til f.eks. konfirmasjon, og her hadde jeg bare gitt beskjed om at vi faktisk ikke kan, men det kan jo hende at ledelsen i deres fritidsaktivitet opplever at dugnadsviljen hos dere er spesielt liten og at folk lyver på seg grunner til ikke å bidra og da forstår jeg veldig godt at de blir veldig lei av å dra hele lasset og velger den løsningen. Det er virkelig et problem at ikke nok personer deltar på dugnader og av erfaring vet jeg også at flere dukker opp hvis de har fått tildelt en vakt/jobb framfor når de selv må melde om de vil delta eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg selv i den fasen i livet der barna går over fra barnehage til skole. Barna begynner etter hvert på fritidsaktiviteter. Det kan være fotball, handball, svømming osv osv.. Eldste jenta vår går på fotball, mens yngste fortsatt er i barnehagen. «Heldigvis» har jenta vår bare fotball som fast fritidsaktivitet.

Det jeg stusser mest over er denne dugnagsånden som jeg mener har gått over styr. ALT, absolutt ALT skal gjennomføres med dugnad. Ikke misforstå meg, jeg involverer meg mer en gjerne i fritidsaktivitetene til barna. Jeg er til og med trener for fotballaget hennes. Den trenerrollen er frivillig og tja, du kan kalle det for dugnad. Men jeg trives med det.

Men, jeg blir helt tafatt av at det er så mye som skal gjennomføres med dugnad:

·         Vi er 3 foreldre som fungerer som trenere med treninger/kamper 2 dager i uken.

·         Vi trenere slipper, men de andre foreldre må være med som kioskvakt, tilsynsvakt, baneansvarlig osv osv.

·         Lagkassa til fotballaget må også fylles opp. Her skal helst ikke foreldrene betale, selv om det er snakk om små summer. Kanskje 300-400 kr pr spiller slik at vi kan melde oss på turneringer. Dette kan være kakesalg, salg av sokker, eller gud vet hva..

·         Dugnad i barnehagen for vårlig «hagearbeid» i lekeområdet. Kosting, spyling, snekring, maling osv osv..

·         Dugnad i borettslaget på samme måte som i barnehagen. Kosting, spyling, snekring, maling.

·         Nå i viterhalvåret foreslo FAU på skolen at vi foreldre skulle organisere oss og være trafikkvakter mellom kl 07.00-08.00 for barna som går alene til skolen… Det vil si vi står langs veien og passer på at barna kommer seg trygt til skolen. Altså hva faen? Det er så vidt jeg rekker i tide til jobben, og nå skal jeg plutselig stå som trafikkvakt en time om morgenen? Nei takk…

·         De eldre barna som spiller fotball skal dømme kamper til de mindre barna. Det vil si under turneringer eller kamper. Selvsagt dugnad…

Og så er det bare å glede seg til minsten begynner på skolen og sine aktiviteter… Gud hjelpe meg når de blir eldre og begge går f.eks på to aktiviteter hver.

Jeg var selv barn, trente alt mulig som gikk ann å trene. Fotball, handball, slalom, volleyball. Alt mulig jeg kunne komme over. Men jeg kan ikke huske en skit foreldrene måtte involvere seg i. Eneste de måtte er å kjøre oss til fotballkamper, og dette gikk på rullering. Det vil si at en forelder kjørte kanskje annenhver måned. Alt var mer organisert, trenere fikk gjerne betalt en viss sum for å jobbe som trenere. Ikke store summer, men kanskje 30-40 000kr året. Mens jeg spilte på junior fotballlag, jobbet jeg selv som dommer på fotballkamper. Vart fint betalt dette.. 300kr/kamp.

I dag skal ALT skje via dugnad… Jeg føler bare at det spiser opp mye av tiden. Flere som føler det slik?

Anonymkode: f6d96...110

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I dag skal ALT skje via dugnad… Jeg føler bare at det spiser opp mye av tiden. Flere som føler det slik?

Ja! Det tar veldig mye tid, og bidrar til stress i hverdagen.

Vi har en 10-åring som spiller fotball. Jeg synes nesten det er frekt å be om all den hjelpen de ber om. Vi må vaske i garderobene etter voksen-laget når de har hatt kamp innimellom. Det skal bakes kaker og stekes vafler og selge, det skal hamres og spikres tribuner, man skal være kamp-vert, stå i kiosk på turneringer selv om ens eget barn ikke spiller der. Og når halvparten av laget ikke dukker opp, er det vi som føler at vi MÅ stille opp som blir skrevet opp på lister igjen og igjen. For ikke å snakke om dorullsalg osv.

Ett av våre barn går i kulturskolen. Der er det helt fantastisk! Null dugnad, bare å komme på konserter innimellom. Og semesterprisen vi betaler i kulturskolen er like høy som forballagets semesterpris.

Anonymkode: e8045...ddf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Det tar veldig mye tid, og bidrar til stress i hverdagen.

Vi har en 10-åring som spiller fotball. Jeg synes nesten det er frekt å be om all den hjelpen de ber om. Vi må vaske i garderobene etter voksen-laget når de har hatt kamp innimellom. Det skal bakes kaker og stekes vafler og selge, det skal hamres og spikres tribuner, man skal være kamp-vert, stå i kiosk på turneringer selv om ens eget barn ikke spiller der. Og når halvparten av laget ikke dukker opp, er det vi som føler at vi MÅ stille opp som blir skrevet opp på lister igjen og igjen. For ikke å snakke om dorullsalg osv.

Ett av våre barn går i kulturskolen. Der er det helt fantastisk! Null dugnad, bare å komme på konserter innimellom. Og semesterprisen vi betaler i kulturskolen er like høy som forballagets semesterpris.

Anonymkode: e8045...ddf

Jeg har et intrykk av at mange fritidsaktiviteter er slik, men at fotballen er verst... heilt utrolig hvor mye tid som foreldre man må sette av for at jenta skal spille fotball... 

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg ikke drevet med idrett selv som ung, men ja, merker at alle dugnadsgreiene spiser opp tiden min. I tillegg så kommer det alltid krav om ekstra betaling på et eller annet (ikke små summer). Føler meg irritabel til tider. Som om jeg er laget av penger.. men ser jo at det er nok en annen kultur der. Mange av dem er 15-20 år eldre enn meg, er to stykker i full jobb og har selvfølgelig en langt mer behagelig økonomi enn meg som er alene. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har et intrykk av at mange fritidsaktiviteter er slik, men at fotballen er verst... heilt utrolig hvor mye tid som foreldre man må sette av for at jenta skal spille fotball... 

Her så er fotballen ganske behagelig. Eneste som er forventet per dagens dato er egentlig at man møter opp på treninger og spiller kamp fra tid til annen. :) Og selvfølgelig betaler årsavgiften da - som igjen er en ganske behagelig sum.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye dugnad ja, og dessverre endel foreldre som sjelden stiller opp. Derfor blir det mye på noen. Vi har en sønn på 11 som spiller fotball, og det er ekstremt mye dugnad. Jeg har vært på dugnad hver uke etter påske. Det skal rigges til for sesongen, vedlikehold, vask av klubbhuset, slå gresset rundt banene, kioskvakter på kamper og turneringer, bake kaker til turneringer osvosv. 
Det er rett og slett nesten uoverkommelig, særlig når det gjerne bare er noen få som ender opp med å ta det meste. Sønnen vår elsker fotball, og jeg gjør det for hans skyld. 

Minstemann spiller et instrument på Kulturskolen, der er det aldri dugnader. Men det kister jo mye mer. 

Anonymkode: cdf8a...379

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...