Gå til innhold

Flytte til Oslo - ta med bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er straks ferdig som student, og skal flytte til Oslo snart, på grunn av jobb. Jeg vil ta med bilen. Jeg ønsker å utdype bakgrunnen for dette valget:

Jeg har alltid vært veldig glad i tingene mine, og følt sterk tilknytning til dem. For noen år siden arvet jeg penger, og gjorde noe som ville fått de mer økonomisk bevisste på KG til å svime av: jeg kjøpte en dieselbil. Til 130 000 kroner. Det har vært kjærlighet fra første stund, og vi har kjørt mange mil. Til tross for kjøregleden, er jeg uten interesse for å skru, hvilket innebærer at bilen har vært mye hos mekanikeren. Reparasjoner, fiksing av lakk, servicer, to sett med dekk, etc, har kostet meg over 100 000. Jeg må få fikset rust, særlig på dørene og kanalene, og skulle helst kjøpt nye forskjermer, pluss ny understellsbehandling (full pakke på denne!).

La oss heller ikke glemme forsikring og diesel. Jeg har som student kjørt mindre enn tidligere. Det har ikke stoppet meg fra å gi bilen et kjønn, navn og personlighet. Jeg elsker bilen min høyere enn livet. Tanken på å forlate den hos "høgger'n" gir meg tårer i øynene.

Nå er jeg snart ferdig som student, og skal som nevnt til Oslo, nokså sentrumsnært. Der møter jeg en hær av bommer, som de neste to årene blir enda dyrere. Beboerparkering er 540 i måneden. Det er ingen garanti for å finne parkering nærme stedet jeg skal bo (og jeg må øve på å lukeparkere!). Privat parkering eller parkering i garasje vil koste 1500-2000 kroner i måneden, med forsikring på toppen. Jeg må også sloss med syklister, fotgjengere som tror en bil stopper umiddelbart, stressa Foodora-folk og MGD; jorda har en opprevet pulsåre, som de fikser med plasteret "bilfritt Oslo".

Hjernen sier at det er dumt å ta med bilen til Oslo. Det er dyrt, kronglete og egentlig unødvendig. Hjertet sier at bilen min og jeg hører sammen i tykt og tynt - vi elsker hverandre. Det er heller ingen garanti for at jeg skal bo i Oslo for alltid. Da går jeg videre til en filosofisk diskusjon med meg selv, for hva skal jeg bruke pengene jeg sparer på bil til? Spare til EK? Er det meningen med hele livet: å spare til sitt eget sted å bo? Hvorfor skal jeg selge bilen , som jeg snart er ferdig med å studere?

Anonymkode: 59f73...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror dessverre at det er like greit at du melder på «Luksusfellen», først som sist. Ikke gjennomførbart uansett hvor glad i du er i bilen. 
Og hvor i huleste skal du kjøre når du bor i Oslo?

Anonymkode: d37ba...47d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir også knyttet til eiendelene mine og gråt da jeg måtte selge bilen (for å kjøpe annen type tilpasset nye behov), men i ettertid gikk det helt greit. 

Anonymkode: 31e38...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du skal bo nokså sentralt er det totalt upraktisk med bil i Oslo. Særlig hvis du er avhengig av gateparkering. 

Anonymkode: 71d45...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha bil i Oslo er ikke noe man gjør med mindre man har et utpreget behov for det. Mannen har hatt bil lenge, og vi kjører en del i helgene, blant annet på hyttene. Han tar alle kostnader i den forbindelse, og det er betraktelig. Jeg hadde ikke kjøpt bil selv.

Jeg tipper det ikke er noen råd du kan få her som får deg til å endre særlig mening. Men jeg tror også at dersom du flytter til byen og tar med deg bilen, så vil du med tid revurdere. Så du må kanskje bare gjøre deg den erfaringen.

Kostnadene blir store og de pengene kunne vært brukt på mye annet. Som bolig, som du må ha tenkt på?

Anonymkode: 02025...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La bilen være der du flytter fra og la den stå der. Å dra en allerede rusten bil ned til salthølet som er Oslo betyr at den går i oppløsning om et år eller to. Hvis behovet er der så kjøp en billig drittbil til 15.000,- som du kan bruke i stedet. Når du har råd så kan du fikse bilen du er så glad i, men å ta den til Oslo er å drepe den tidligere enn nødvendig.

Anonymkode: 5b179...aa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tror dessverre at det er like greit at du melder på «Luksusfellen», først som sist. Ikke gjennomførbart uansett hvor glad i du er i bilen. 
Og hvor i huleste skal du kjøre når du bor i Oslo?

Anonymkode: d37ba...47d

Hvorfor skal jeg melde meg på Luksusfellen nå? Altså, ja, jeg har ikke prioritert "riktig"/"voksent", men det er ikke akkurat som om jeg betjener et forbrukslån med to forbrukslån. Det er jo nå økonomien blir bedre, med lønnet arbeid. Det er ikke nødvendigvis det å kjøre i Oslo, men alle turene rundt i Norge og Sverige. Bilen min og jeg, vi har kjørt gjennom Kristiansand, Haukelifjell, Kalvsjø, Lampeland, Gjøvik, Grindvoll, Ed, Stikle, Tanumshede, Kristiansund, Trysil, Trondheim, Grebbestad, til og med Stockholm (og da tok vi en omvei, E45). Den følelsen når vi kjører på E6 en sommernatt når sola er på vei opp, er herlig og nesten litt magisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg blir også knyttet til eiendelene mine og gråt da jeg måtte selge bilen (for å kjøpe annen type tilpasset nye behov), men i ettertid gikk det helt greit. 

Anonymkode: 31e38...273

Jeg hadde en bil tidligere som til slutt måtte vike for den jeg har nå. Allerede da var det vanskelig, og jeg holdt på den første bilen lengre enn jeg burde. Jeg har lest om andre som opplever tristhet/sorg ved å bytte bil, men da bytter de bil; de går ikke fra å ha en bil de er glad i, til å ikke ha noe. Det er likevel betryggende å lese at du gråt - at det finnes andre her som var/er såpass knyttet til bilen sin - og at det til slutt går greit. Men likevel, tanken er så vond. Det har vært mindre vondt å slå opp med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bil alle årene jeg bodde i Oslo etter jeg ble 18. var ikke akkurat noe stress egentlig. Kanskje det har blitt mye vanskligere nå..? 
Nå hadde jeg alltid privat parkering da. Det er jo en fordel.

Hadde ikke klart meg uten bil.

Endret av sicario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så lenge du skal bo nokså sentralt er det totalt upraktisk med bil i Oslo. Særlig hvis du er avhengig av gateparkering. 

Anonymkode: 71d45...9e7

Jeg vet det er upraktisk og kronglete 😄 Det er noen plasser innen anstendig gangavstand det er mulig å leie da (som er dyrere enn beboerparkering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å ha bil i Oslo er ikke noe man gjør med mindre man har et utpreget behov for det. Mannen har hatt bil lenge, og vi kjører en del i helgene, blant annet på hyttene. Han tar alle kostnader i den forbindelse, og det er betraktelig. Jeg hadde ikke kjøpt bil selv.

Jeg tipper det ikke er noen råd du kan få her som får deg til å endre særlig mening. Men jeg tror også at dersom du flytter til byen og tar med deg bilen, så vil du med tid revurdere. Så du må kanskje bare gjøre deg den erfaringen.

Kostnadene blir store og de pengene kunne vært brukt på mye annet. Som bolig, som du må ha tenkt på?

Anonymkode: 02025...704

Å se det an er så klart en mulighet. Bolig har jeg tenkt på, men jeg har ikke den indre motivasjonen til å spare til bolig. Jeg bare... bryr meg ikke? Det er ikke så viktig for meg. Jeg er litt rotløs, som kan ha noe med saken å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

La bilen være der du flytter fra og la den stå der. Å dra en allerede rusten bil ned til salthølet som er Oslo betyr at den går i oppløsning om et år eller to. Hvis behovet er der så kjøp en billig drittbil til 15.000,- som du kan bruke i stedet. Når du har råd så kan du fikse bilen du er så glad i, men å ta den til Oslo er å drepe den tidligere enn nødvendig.

Det var faktisk et godt poeng. Salt er skummelt! Jeg må undersøke muligheten for å la bilen være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sicario skrev (8 minutter siden):

Hadde bil alle årene jeg bodde i Oslo etter jeg ble 18. var ikke akkurat noe stress egentlig. Kanskje det har blitt mye vanskligere nå..? 
Nå hadde jeg alltid privat parkering da. Det er jo en fordel.

Hadde ikke klart meg uten bil.

Problemet med Oslo nå, sammenlignet med før, er at det har blitt færre parkeringsmuligheter, spesielt nede i sentrum. Dermed blir det en kamp for tilværelsen (eller i hvert fall parkeringsplasser) for de bilene som fortsatt er igjen. Jeg frykter at drømmen/marerittet om det bilfrie Oslo sprer seg som kreft. Jeg parkerte gratis på Grefsen for ikke så lenge siden, men jeg frykter det blir et spørsmål om tid før den muligheten forsvinner (og det blir langt mellom parkert bil på Grefsen og leilighet i sentrum :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg frykter at drømmen/marerittet om det bilfrie Oslo sprer seg som kreft.

Jeg tror ikke et bilfritt Oslo sentrum er mulig. Infrastrukturen er for dårlig. Det hadde vært fint hvis det gikk, men det kommer aldri til å gå. Hvis det hadde vært mulig så hadde mange flere tatt kollektivt allerede. Og hva med de som bor innenfor Ring 1 som har bil? Skal ikke de ha lov til å kjøre hjemmefra eller kjøre hjem? Det var en seriøs diskusjon for noen år tilbake når Bjørvika ble bygget ut. Det ble bygget parkeringsplasser, men samtidig skulle det ikke være lov å kjøre dit. Hele greia var tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha bil i Oslo er en veldig dyr hobby. Anbefaler deg å finne på noe annet

Anonymkode: bc5cb...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kun gjort det om jeg hadde egen parkering, og kunne tjent litt på å leie den ut på nabobil innimellom.

Anonymkode: 30036...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor må du flytte til Oslo? Og til og med bo sentralt i Oslo (som det høres ut som du vil/skal)? Du høres ut som en person som trives litt mer ut på landet. 

Anonymkode: d3e3b...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde kun gjort det om jeg hadde egen parkering, og kunne tjent litt på å leie den ut på nabobil innimellom.

Anonymkode: 30036...b4c

Mye enklere å leie ut parkeringsplassen enn å leie ut en bil..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å ha bil i Oslo er en veldig dyr hobby. Anbefaler deg å finne på noe annet

Det kommer an på… 

I hans tilfelle, ja.

Jeg bor i Oslo, et sted som er rett utenfor ring 3 og har gratis gateparkering, alltid ledige plasser i nærheten da det er mange småhus her i området.

Videre så koster bompenger meg samlet mindre enn det jeg hadde betalt for periodebillett hos Ruter. Jeg kjører dog elbil, men minst 20 dager ila. av måneden kjører jeg til jobb som ligger utenfor Oslo.

Drivstoff i mitt tilfelle er gratis da jeg lader på jobben.

Elbilen har jeg nå hatt i ett år og kan selge den for mer enn jeg betalte da jeg kjøpte. Foreløpig verdifall på elbilen er derfor på kr 0. 

Har dog service hvert år eller hver 15.000 km, den som kommer først, koster ca. kr 1.500 i året. Ellers ingenting på vedlikehold - ingen registerreim, oljeskift e.l.

Da sitter jeg for det meste med kostnader knyttet til forsikring, veiavgift, dekk, vindusviskere o.l. Koster litt, men er ikke så dyrt, det er verdt hver eneste krone når man har den friheten man har.

Jeg har tidligere tatt T-banen og brukt bilkollektivet. Det går fint det, men man må planlegge i god tid. Skal du få tak i bilen til bilkollektivet til sommeren så må du være ute 3 mnd. i forveien. Jeg har dog fått ødelagt en ferie fa jeg booker bilen til Påske og den rett før Påske ble kansellert av bilkollektivet uten noen grunn - fikk selvfølgelig ikke tak i ny bil da det var for sent. Etter det så skjønte jeg verdien av å ha egen bil. 

Når jeg og kjæresten drar til Vestfold og tilbake så er det billigere for oss å kjøre elbilen enn å ta toget feks, i tillegg slipper man buss for tog. 

Et liv uten bil er ikke verdt å leve med mindre man har hele familien sin i Oslo og er hjemmekjær.

Anonymkode: 5a8f8...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Et liv uten bil er ikke verdt å leve med mindre man har hele familien sin i Oslo og er hjemmekjær.

Anonymkode: 5a8f8...9bd

Det der er så sant. Jeg har aldri hørt noen beskrive det så bra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...