AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Jeg er i ferd med å bli ferdig med en IT-bachelor, der jeg foruten om IT-fag også har vært innom andre forretnings- og ledelsesfag. I tillegg begynner jeg i en IT-jobb til høsten. Greia er at jeg egentlig ønsker å studere videre, og gruer meg til 08:00-16:00-kjøret. Dessverre begynner jeg å bli "gammel", studielånet blir større og formuen mindre. Liker jeg IT? Const og let i Visual Studio Code gjør meg dårlig, så nei - utvikler vil jeg aldri bli (denne jobben innebærer ikke programmering). Forretningsfagene, derimot, de likte jeg. Kom over denne masteren på deltid: https://www.kristiania.no/studier/master/information-systems-management-innovation-part-time/ Jeg synes dette virker spennende, men 200k er en del penger (skal ikke ta opp lån). Er det noen med erfaring med denne eller tilsvarende mastergrader fra Høyskolen? Er de relevante for arbeidslivet? Blir man mer ettertraktet med denne masteren? Er den verdt tiden og pengene? Det er ikke mange interessante masterstudier jeg fant som går deltid, ei heller er det alle jeg er kvalifisert for (0 poeng i matte/fysikk/statistikk, eller nok poeng innen programmering/informatikk). Jeg vurderer ellers å ta enkeltemner, for å kanskje sy dette sammen til en bachelorgrad nummer to, men vet ikke om det verken er mulig eller lønnsomt. Her tenker jeg fag som personvern, endringsledelse, informasjonssikkerhet, etc. Det kan fort bli dyrt, når emnene koster 14k-19k per stykk. Jeg synes det virker mer tiltalende å forske enn å ha en typisk "vanlig" jobb, men for å komme dit, har jeg en liten antakelse om at det kan være lurt å ta en mastergrad først. Anonymkode: ce215...c14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Det er ikke en skole som gir mye kred hos noen. Har du prøvd å lete blant offentlige studieinstitusjoners mastere? Ofte kan man finne det samme med et mindre catchy navn. Anonymkode: 37e2a...833 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke en skole som gir mye kred hos noen. Har du prøvd å lete blant offentlige studieinstitusjoners mastere? Ofte kan man finne det samme med et mindre catchy navn. Anonymkode: 37e2a...833 Dummeste jeg har hørt. Kristiania er en høyt verdsatt høyskole i dag, og er særlig kjent for sine høyt profilerte veiledere, rådgivere og kursansvarlige. Det er 10 år siden, minst, at Kristiania ikke ga særlig cred. Prøv å hold dere oppdaterte! Anonymkode: 7803f...93f 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 Jeg ville lett videre etter en gratis master, 200k er mye for noe man kan få gratis andre steder. Anonymkode: 4bcf6...183 4
Majer Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 Har du sett på mastere hos USN? Mulig noe som passer. De har en gratis master som blander økonomi og it management. Ellers ville jeg kanskje sett utenfor landegrensene. Sverige har mange online mastere som er gratis. Du kan også vurdere online-master fra USA. En del billige, men gode MBA-grader og de krever gjerne 90stp istedenfor 120. Så har man digøken på uio da, men vet ikke om du tilfredsstiller kravene. Hadde vi hatt en tidsmaskin hadde nok det beste vært økonomi og ledelse/administrasjon med spesialisering i IT, men det kan vi tross alt ikke:( 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Majer skrev (4 timer siden): Har du sett på mastere hos USN? Mulig noe som passer. De har en gratis master som blander økonomi og it management. Ellers ville jeg kanskje sett utenfor landegrensene. Sverige har mange online mastere som er gratis. Du kan også vurdere online-master fra USA. En del billige, men gode MBA-grader og de krever gjerne 90stp istedenfor 120. Så har man digøken på uio da, men vet ikke om du tilfredsstiller kravene. Hadde vi hatt en tidsmaskin hadde nok det beste vært økonomi og ledelse/administrasjon med spesialisering i IT, men det kan vi tross alt ikke:( Takk for tips om Sverige! Jeg får annonser fra London business school, og en jeg ikke husker navnet på i Tyskland. De er litt sleipe, for de nevner ikke pris. Vil en utenlandsk master på nett være like "verdifull" for en arbeidsgiver, sammenlignet med en fra norsk universitet/høgskole? Tidsmaskin skulle jeg gjerne hatt 😄. Jeg vet ikke om jeg hadde klart en master med tung økonomi (altså mye matte og statistikk). Anonymkode: ce215...c14 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 Kristiania er blitt ganske bra de siste årene. De ville til og med søke universitetsstatus, og den eneste hindringen er å ha et visst antall Ph.D programmer, tror jeg det var. Men de er blitt ganske gode på det de gjør, i likhet med BI. Folk var skeptiske også til BI, men det er man som regel ikke lenger. Det er ikke noe poeng å se til utlandet, Så godt som ingen bryr seg om utenlandske kvalifikasjoner her i Norge, så dere som nevner utenlandske alternativer, bare slutt å se på for mange Hollywood-filmer på Netflix. Det eneste som "taler imot" Kristiania er at det koster penger, så sjekk bare rundt om det ikke finnes offentlige tilbud, som kanskje heter noe annet. Tenker du på forskning, så må du ha mastergrad først, og da mastergrad som er helst norsk, inneholder 120 studiepoeng og har en betydelig forsknings fokus (Research). Det finner du her i Norge, og ikke i utlandet, eller bedre sagt, du får ikke særlig uttelling for utlandet. Ikke vær den naive fyren eller dama som ser litt for mange serier på Netflix, så overfører automatisk i hodet sitt det som er "bra i andre land, får du sikkert uttelling for i Norge også", tenker du. Men det er ikke sånn det fungerer. Velg noe som er basert i Norge. Vi er også et veldig nettverksbasert land, det vil si personlige bekjentskaper teller veldig mye, og du får ikke noe norsk nettverk ved å være i utlandet. Anonymkode: 64505...0b1 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 Jeg tar MBA på Heriot-Watt via HK, og betaler rundt 140' av egen lomme. Jobber fulltid som rådgiver i staten. Betaler 5500 i avdrag per mnd for to emner, og det merkes! Får ikke spart opp noe særlig, men eier heldigvis egen bolig. Forskjellen er at når jeg er ferdig har jeg syv års relevant erfaring og mastergrad, og da kan jeg søke seniorstillinger som krever master. Tjener 560.000 i dag, og ser at seniorstillingene jeg kunne tenke meg ligger på 650-900.000 i staten. Så langsiktige målet er å få en stilling med mer komplekse arbeidsoppgaver enn det jeg har i dag. Jeg har ikke barn, men synes det er tungt (men overkommelig) å studere deltid ved siden av jobb. Heldigvis bare to år, og det går fort☺️ Anonymkode: 4a7d9...316 1
Majer Skrevet 10. august 2022 #10 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tar MBA på Heriot-Watt via HK, og betaler rundt 140' av egen lomme. Jobber fulltid som rådgiver i staten. Betaler 5500 i avdrag per mnd for to emner, og det merkes! Får ikke spart opp noe særlig, men eier heldigvis egen bolig. Forskjellen er at når jeg er ferdig har jeg syv års relevant erfaring og mastergrad, og da kan jeg søke seniorstillinger som krever master. Tjener 560.000 i dag, og ser at seniorstillingene jeg kunne tenke meg ligger på 650-900.000 i staten. Så langsiktige målet er å få en stilling med mer komplekse arbeidsoppgaver enn det jeg har i dag. Jeg har ikke barn, men synes det er tungt (men overkommelig) å studere deltid ved siden av jobb. Heldigvis bare to år, og det går fort☺️ Anonymkode: 4a7d9...316 Er ikke den masteren dyrere? Hvordan fikk du ned prisen?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #11 Skrevet 10. august 2022 Majer skrev (1 time siden): Er ikke den masteren dyrere? Hvordan fikk du ned prisen? Jeg tar ikke samlingsbasert, men leser selv (14.500 per fag inkl. eksamensavgift, mener jeg). 90 fag totalt. HK har 10% rabatt på nettstudier to ganger i året, benytter meg så absolutt av det😂 Så håper egentlig å bruke rundt 115.000 totalt. Anonymkode: 4a7d9...316 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tar ikke samlingsbasert, men leser selv (14.500 per fag inkl. eksamensavgift, mener jeg). 90 fag totalt. HK har 10% rabatt på nettstudier to ganger i året, benytter meg så absolutt av det😂 Så håper egentlig å bruke rundt 115.000 totalt. Anonymkode: 4a7d9...316 Mente ni fag totalt☺️ Anonymkode: 4a7d9...316 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #13 Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 12.26): Jeg tar ikke samlingsbasert, men leser selv (14.500 per fag inkl. eksamensavgift, mener jeg). 90 fag totalt. HK har 10% rabatt på nettstudier to ganger i året, benytter meg så absolutt av det😂 Så håper egentlig å bruke rundt 115.000 totalt. Anonymkode: 4a7d9...316 Hvor tar du eksamen? Ser eksamen kan måtte ta i utlandet om det er få studenter? Anonymkode: 3dd4a...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå