Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et yrke som er ganske krevende. Det er mye møter og mange situasjoner hvor mennesker er dominante. Jeg opplever stor grad av blant annet usynliggjøring av kolleger. På den ene siden orker jeg ikke bry meg men på den andre siden hadde det vært fint å ha et comeback uten å trekke seg unna som er min respons nå. 

Opplever blant annet å bli avbrutt mens jeg er midt i en setning eller at folk snakker i munnen på meg når jeg prøver å si noe. Hva kan man si når andre tar voldsomt med plass og man mest av alt har lyst til å bare gå sin vei? Det er spesielt en som mangler mye kompetanse men som har enormt mange meninger om det som er mitt spesialfelt. 

Jeg snakker ikke mye og jeg vet at poengene mine er gode og relevante. Ikke er jeg typen som går rundt grøten og bruker tid til å komme til poenget heller. 

Hva er din beste historie om håndtering av en hersketeknikk?

Anonymkode: 54bb5...d49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig var for folk som avbryter selv, og reagerer veldig på folk som gjør det. Foreldrene mine var ekstremt opptatt av slikt, og når jeg opplever det som voksen blir jeg umiddelbart negativt innstilt til folk. Det å kjøre over andre på den måten fremstår ekstremt usympatisk. Så din kollega hadde definitivt gått meg på nervene. 

Jeg ville nok ikke stemplet alt som en "hersketeknikk". Jeg vet det er blitt et vanlig begrep, men det er ikke alltid slik at mennesker bevisst forsøker å manipulere eller styre, men rett og slett er litt dårlig oppdratt, uerfarne eller ubehøvlede. 

Du kan ikke styre andre mennesker, men kun deg selv. Vær bevisst i samtale på at du tar ordet skikkelig - rekk opp hånden (hvis det er fora for det), introduser at du gjerne vil bidra med noe. Snakk med behersket og avslappet, men tydelig stemme. Se folk i øynene, og vær rett i ryggen. Når slubberten så buser ut med noe, så blir kontrasten til deg veldig stor. 

Hvis du faktisk har ordet og var midt i et poeng når vedkommende buset inn, så hadde jeg faktisk sagt "unnskyld meg, jeg var ikke ferdig".

Anonymkode: d2bb7...44c

• Liker 4
Skrevet

Jeg pleier å si "la meg få snakke ferdig" hvis noen avbryter meg. Det fungerer bra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i et yrke som er ganske krevende. Det er mye møter og mange situasjoner hvor mennesker er dominante. Jeg opplever stor grad av blant annet usynliggjøring av kolleger. På den ene siden orker jeg ikke bry meg men på den andre siden hadde det vært fint å ha et comeback uten å trekke seg unna som er min respons nå. 

Opplever blant annet å bli avbrutt mens jeg er midt i en setning eller at folk snakker i munnen på meg når jeg prøver å si noe. Hva kan man si når andre tar voldsomt med plass og man mest av alt har lyst til å bare gå sin vei? Det er spesielt en som mangler mye kompetanse men som har enormt mange meninger om det som er mitt spesialfelt. 

Jeg snakker ikke mye og jeg vet at poengene mine er gode og relevante. Ikke er jeg typen som går rundt grøten og bruker tid til å komme til poenget heller. 

Kanskje du faktisk skal gå din vei da... når du har lyst til det. Det er jo tidenes markering. Og spør dem hvorfor du gikk, så får du jo en gylden anledning til å svare ærlig. "Jeg gikk fordi det virket ikke som om at min mening betydde noe uansett". 

Eller så kan du si "jeg var ikke ferdig med å snakke". 

Anonymkode: 1cfbc...fae

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje du faktisk skal gå din vei da... når du har lyst til det. Det er jo tidenes markering. Og spør dem hvorfor du gikk, så får du jo en gylden anledning til å svare ærlig. "Jeg gikk fordi det virket ikke som om at min mening betydde noe uansett". 

Eller så kan du si "jeg var ikke ferdig med å snakke". 

Anonymkode: 1cfbc...fae

Tror hun heller virker furten, om hun reiser seg og går midt i møtet.

Ditt andre forslag var mye bedre. Evt snakke høyere, høyere og.... HØYERE! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Evt kan du vente til vedkommende er ferdig å snakke og så bare si: "Ja, som jeg sa..." og så fortsette med ditt poeng. Så blir han stående som den som avbrøt.

Anonymkode: 47be5...0d7

• Liker 5
Skrevet

Om det ikke er så farlig om det blir slik eller sånn hadde jeg ikke brydd meg om det. Men når det gjelder ditt fagområde må du si "som fagkyndig på dette området mener jeg sånn og slik" dette er viktig da du lett kan tolkes til å gå god for meningene til den andre bare ved å være tilstede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Benytte hersketeknikker tilbake. Siden det er ditt spesialfelt kan du jo be vedkommende begrunne sine påstander og få ham/henne til å framstå dum når alt faller fra hverandre. Makt må møtes med makt. Ikke la deg tråkke på, og vær smart når du tråkker ned den andre tilbake. 

En annen måte å gjøre det på er å påpeke at det er brukt en hersketeknikk. Det kan være vanskelig for andre å få med seg at det skjer, men om det til stadighet blir påpekt at personen avbryter eller snakker noen ned, blir andre oppmerksom og kan være med å støtte opp ("la nå Sigrid få snakke ferdig"). 

Anonymkode: fbe91...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...