Gå til innhold

Har arb. giver lov ang feriepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. For to måneder siden trappet jeg ned i stilling (midlertidig) pga jeg har vært sykmeldt i 1 år. Derfor blir lønnen også mindre. 
Siden jeg da jobber mindre stilling i juni mnd så sier arb. giver at jeg blir trukket mindre i juni lønnen. 
Så lurer jeg på, juni lønnen er jo feriepenger som jeg jobbet og opptjente i hele fjor. Er det lov å trekke av denne? Skjønner de andre månedene. 

Anonymkode: 126c0...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I juni får du utbetalt feriepenger. Mens du trekkes også for den ferien som du har planlagt- vanligvis 5 uker. Slik at du får lønn når du tar ut ferie.  Siden du jobber redusert nå vil du også få utbetalt mindre lønn når du tar ut ferie enn hva du fikk når du jobbet fullt og fikk full lønn. Det er nok det han mener med at du trekkes mindre. Ikke så lett å forklare - så ble kanskje ikke så mye tydeligere😅

Anonymkode: 5cdd7...99c

AnonymBruker
Skrevet

Du har 5 uker ferie?

I juni får du feriepenger istedet for lønn. Men siden 5 uker er lenger enn en måned, så trekkes du for de ekstra dagene som du skal ha ferie. Feriepengene er basert på fjoråret. Trekket er basert på nåværende lønnssituasjon/stillingsprosent.

Så ja, det er lov å trekke av feriepengene. Det er helt vanlig.

Anonymkode: 66580...836

AnonymBruker
Skrevet

I juni får du utbetalt en månedslønn + feriepenger opptjent ifjor - trekk for fem uker ferie.

I praksis blir det, hvis du har en månedslønn på 30000 og opptjente feriepenger på 39000:

Månedslønn: 30000

+feriepenger: 39000

-fem uker ferie: 34610

= 34390 utbetalt

Anonymkode: 7e769...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar alle sammen. Hvis jeg overførte en ferieuke fra i fjor(fikk ikke brukt den) til i år, skjer det noe med betalingen da ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, takk for svar alle sammen. Hvis jeg overførte en ferieuke fra i fjor(fikk ikke brukt den) til i år, skjer det noe med betalingen da ?

Nei, den er allerede trukket lønn for, og du har den ekstra. Hvis du slutter i jobben uten å ha brukt denne ferieuken har du rett på å få den (tilsvarende lønn) utbetalt.

Anonymkode: 576aa...8bb

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette forklares lettest med et regnestykke - lønnsslipp i juni:

+ Lønn for juni = månedslønn x andel man arbeider (f.eks. 50 %)
+ Eventuell overtid, UB tillegg (osv)
+ Feriepenger opptjent i fjoråret
- Feriefritid = 25 dager x andel man arbeider (f.eks. 50 %) - eventuelt 21 dager hvis man ikke har tariffestet 5. ferieuke (forutsetter at arbeidstaker er under 60 år)
- Eventuelle andre trekk

= Utbetalt i juni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...