Gjest en mamma Skrevet 16. oktober 2002 #1 Skrevet 16. oktober 2002 Jeg vet ikke om det er mange av oss, men jeg vet at det er flere enn meg. Jeg har lyst til å oppfordre alle som har barn i fosterhjem eller som av andre grunner er interessert til å sjekke hjemme siden til FABAFO. Kanskje er det noen som har lyst til å bli medlem der også...?? www.home.no/fabafo
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2002 #3 Skrevet 17. oktober 2002 ja dette var bra . Hadde selv behov for fosterhjem til jenta mi for 13 år siden og jeg fikk kjempehjelp.
koldbruna Skrevet 17. oktober 2002 #4 Skrevet 17. oktober 2002 Enig med at dette er bra...er blitt medlem og tror nok at det er ett stort behov for denne foreningen også. Oppforderer alle med barn i fosterhjem og melde seg inn da jeg tror og mener at erfaringer og det å snakke med likesinnede er viktig. *klem*
Gjest dr. ian Skrevet 18. oktober 2002 #5 Skrevet 18. oktober 2002 Hei Koldbruna! Lenge siden jeg så deg sist her? Går'e greit? dorian
Gjest en mamma Skrevet 31. oktober 2002 #6 Skrevet 31. oktober 2002 Jeg trekker denne opp igjen, fordi jeg synes det er en god sak. Jeg håper enda flere som trenger en forening som denne ser linken. Og jeg håper at foreningen får flere medlemmer. Jo flere vi står sammen, dess mer kan vi bli hørt. Det er også mulig for andre interesserte å bli støtte medlem.....
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #7 Skrevet 31. oktober 2002 Jeg bare lurer på en ting når det gjelder fosterforeldre. Hvorfor har de en så distansert forhold til foreldrene? Kjenner flere personlig som er nødt til å ha kontakt med de. Det er personer i en vanskelig fase. Når det gjelder barna så blir fosterforeldre hørt hele tiden. Kjenner en fosterfam. å ja de skulle ta seg av barnet. ja det var ikke måte på. Selv når det skulle bli voksen. Etter 18 årsdagen har ikke barnet hørt et pip fra fostermor. Foreldrene sto på for at barnet skulle få bli etter 18 år, men fosterfam. foretok ingenting. Det er vel bedre i dag enn bare for noen år siden, men gud det finnes mye udugelige fosterforeldre. Det kreves ingen ting av de utenom at de er som alle andre. Tilsynsordningen i hjemmet fungerer svaært dårlig. Nå vil vel fosterforeldre benekte dette så godt de kan, men kjenner flere personlig gjennom saker. Hadde foreldrene fått bare en liten del av hjelpen på forhånd som fosterforeldre får så kansje mye problemer kunne vert unngått.
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #8 Skrevet 31. oktober 2002 Hei til alle dere som er innom dette temaet. Selv om dere ikke har barn i fosterhjem , er det fullt tillatt å sende en mening. Og ikke minst kanskje melde dere på som støtte medlemmer. Fabafo er ikke en forening for å motarbeide barnevernet, men vi håper med tid å stunder å kunne få til ett bedre samarbeid, og for å få til dette trenger Fabafo all den støtte vi kan få. Barnevernene i de forskjellige kommunene har forskjellige handlingsmåter, og mange føler seg forrådt som foreldre. Dessverre er det nok sant som det sies, at vi foreldre blir glemt når barnet blir flyttet,men en liten trøst til dere andre foreldre; Dere er ikke alene, vi er maaaaaaange, og vi vil stå sammen, for det er barna vi tenker på alle sammen* :D * Hilsen Lederen for FABAFO
koldbruna Skrevet 1. november 2002 #9 Skrevet 1. november 2002 Det å ha ett barn i fostehjem kan være tøft til tider,hvilken rettigheter har du? Dette prøver FABAFO å hjelpe til med,hjelpe foreldre som har barn i fosterhjem,fortelle hvilke rettigheter du har som Foreldre når ett barn flytter og barnevernet overtar omsorgen. I mange saker "kjører" barnevernet over biologiske foreldre og selv om de også skal følge opp foreldre og ikke bare barnet,blir det dessverre ikke dette gjort.Fosterbarn har rettigheter,men det har også foreldrene,men dessverre blir det ikke prioritert. For å si det med korte ord,FABAFO vil støtte foreldre og få ett bedre samarbeid med barnevernet,og samarbeide med barnevernet. *klem* koldbruna
Gjest SMS Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Hei til alle dere som er innom dette temaet. Selv om dere ikke har barn i fosterhjem , er det fullt tillatt å sende en mening. Og ikke minst kanskje melde dere på som støtte medlemmer. Fabafo er ikke en forening for å motarbeide barnevernet, men vi håper med tid å stunder å kunne få til ett bedre samarbeid, og for å få til dette trenger Fabafo all den støtte vi kan få. Barnevernene i de forskjellige kommunene har forskjellige handlingsmåter, og mange føler seg forrådt som foreldre. Dessverre er det nok sant som det sies, at vi foreldre blir glemt når barnet blir flyttet,men en liten trøst til dere andre foreldre; Dere er ikke alene, vi er maaaaaaange, og vi vil stå sammen, for det er barna vi tenker på alle sammen* :D * Hilsen Lederen for FABAFO Det er en grunn at barn blir plassert i fosterhjem og det er INGENTING som heter samværsrett, man kan ikke tvinge et barn til å være sammen med noen når det ikke vil. Barn er IKKE biologiske foreldres "eiendom" men selvstendige tenkene individer som kan bestemme selv.
Gjest navnelapp Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 No er denne tråden tretten år gamal, så vi får håpe at desse familiane har det bra no. Og ingen har vel nemnt eit ord om samversrett?
Gjest SMS Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Det er en grunn at barn blir plassert i fosterhjem og det er INGENTING som heter samværsrett, man kan ikke tvinge et barn til å være sammen med noen når det ikke vil. Barn er IKKE biologiske foreldres "eiendom" men selvstendige tenkene individer som kan bestemme selv.
Gjest GJEST Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Hei til alle dere som er innom dette temaet. Selv om dere ikke har barn i fosterhjem , er det fullt tillatt å sende en mening. Og ikke minst kanskje melde dere på som støtte medlemmer. Fabafo er ikke en forening for å motarbeide barnevernet, men vi håper med tid å stunder å kunne få til ett bedre samarbeid, og for å få til dette trenger Fabafo all den støtte vi kan få. Barnevernene i de forskjellige kommunene har forskjellige handlingsmåter, og mange føler seg forrådt som foreldre. Dessverre er det nok sant som det sies, at vi foreldre blir glemt når barnet blir flyttet,men en liten trøst til dere andre foreldre; Dere er ikke alene, vi er maaaaaaange, og vi vil stå sammen, for det er barna vi tenker på alle sammen* :D * Hilsen Lederen for FABAFO HEI. DET ER FAKTISK GRUNN TIL AT BARN BOR I FORSTERHJEM OG DERE SIER AT DET ER MANGE UDUGELIG FOSTERFORELDRE, DET ER JAMMEN MANGE UDUGELIG FORELDRE DER UTE OGSÅ. MANGE SKULLE IKKE OG ALDRI HVERT FORELDRE, MANGE HAR OG BRUKER STOFF. DET ER EN SKAM AT DERE I DET HELETATT HAR DENNE SIDEN. BARN BURDE SELV BESTEMME SAMVÆRSRETT, DET ER BARNS VE OG VEL DET ER SNAKK OM. HVA BLIR DET NESTE? SAMLEIERETT? BARN ER INGEN SLAGSVARE MEN SELVSTENDIGE TENKER VESENER. BARN SKAL BESTEMME SELV HVA DE VIL OG HVEM DE VIL OMGÅS.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Huff, her var det noen utrivelige kommentarer. Jeg synes det er unødvendig, fra begge sider, å uttale seg negativt i generelle vendinger. De aller fleste, både biologiske- og fosterforeldre, gjør så godt de kan, ut ifra sine forutsetninger. Det jeg er helt enig i, er at det ofte er manglende oppfølging fra barnevernets side. Jeg tror mange omsorgsovertagelser kunne vært unngått med bedre oppfølging, ikke bare til foreldre og barn i en sårbar situasjon, men også til fosterforeldre. Vi opplevde å stå uten tilsynsfører til vårt første fosterbarn i alle de årene han bodde hos oss. Han var et krevende tilfelle, men oppfølging og veiledning var dessverre ikke på plass, og da ble det selvsagt vanskelig for oss å oppnå det vi ønsket for barnet. Nå har vi fosterbarn nr. to, fra en annen kommune, og opplever noe helt annet. Oppfølging på plass fra første stund, og tilsynsfører helt fra starten, som følger opp det hun skal. Om jeg skal ha noe negativt å si om denne kommunen, må det være om deres unnfallenhet i forhold til barnets foreldre, ikke bare nå, men da de selv var barn. De var også barnevernsbarn, men ble værende i hjem med omfattende omsorgssvikt til de selv fikk barn mens de selv var tenåringer. Hva var deres odds for å klare oppgaven? Man kan jo vanskelig gi noe videre som man aldri selv har fått? Deres historier er hjerteskjærende, og jeg synes det er så ufattelig trist at de aldri fikk muligheten til noe annet her i livet. Fosterbarnet vårt skal ha samvær med foreldrene, men dessverre møter de ikke. Fra barnevernets side møter de stort sett ikke annet enn likegyldighet og fordømmelse fordi de uteblir, men verden er jo ikke svart/hvit. Det er mange grunner til at de ikke greier, og når de ikke har fått den hjelpen de burde ha fått da de trengte den aller mest, så kan man ikke forvente at de skal fungere normalt og stille opp i få.eks en samværssituasjon, som mest sannsynlig krever enormt av dem rent emosjonelt, både i forkant, mens det står på, og i ettertid. Det er fryktelig mye arbeid og ressurser som burde vært lagt ned i arbeidet med barnevern, både for å bedre forholdene til dem som er i systemet, og for å bryte den sosiale arven. Flott at dere med barn i fosterhjem organiserer dere og deler erfaringer. Alle trenger noen, og man blir sterkere av å stå sammen med andre, som ikke dømmer en. Det viktigste fokuset er barnets beste, og det bør det være for alle involverte, både biologiske foreldre, fosterforeldre og barnevernstjenesten, det er det aller, aller viktigste fokuset å ha. Hilsen fostermor Anonym poster: a70ccd132851db0b6573075a9759201a 5
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2013 #15 Skrevet 31. mai 2013 Hei. Som sagt det er en grunn til at barn på i fosterhjem og de er IKKE biologiske foreldres "eiendom" som tror de kan bestemme når og hvordan de skal være sammen. Noen ganger må man utale seg negativt for å åpne øynene til folk.
Sulosi Skrevet 15. juni 2013 #16 Skrevet 15. juni 2013 Tråden er ryddet for krenkende utsagn. Sulosi, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå