AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Jeg er 18 år og tjener 19 000 kr i mnd Har ikke noe lån, men ikke noe spart opp Kan noen sette opp et eksempel budsjett for meg? Har ingen andre voksne å spørre Jeg trives veldig godt der jeg bor og betaler 7000 kr inkludert alt. Har veldig lyst på en billig bil, men vet ikke om jeg har råd til å ha dette. Det tar 2 timer å reise kollektivt til jobben. Men uansett om jeg ikke har råd til å eie en bil, så er det vell lurt å spare noe uansett? Jeg vet jeg bor kronglete til. Og jobben er langt unna. Men det er ikke all verden man kan spare på å bo noe annet sted. Om jeg har en bil, så åpner det mulighetene litt mer. Men ikke mye, da jeg har droppet ut fra skolen og ikke fullført vgs Anonymkode: 5dca3...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Du burde enten flytte nærmere jobb eller fortsette slik som før. Et billån vil ødelegge et ev boliglån dersom du ønsker det innenfor nærmeste fremtid. 19000,- 7000,- leie 3000,- mat og husholdning 1000,- Klær/ev sminke og kollektiv transport Resten burde du for din egen del sette til sparing og i fond. Ring banken og be om en time for økonomisk rådgivning. Anonymkode: 6d68e...82a 2 1
kunstnerfluen Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 Hei. Tenker at om du tjener 19 000kr i mnd ( etter skatt?) og har en husleie på 7000kr med alt inkludert (internett,strøm) så har du nok til å spare i mnd. Det du må finne ut av er hvor mye penger bruker du på mat? ( gjennomsnittet bruker ca 4000kr i mnd) så er det ekstra som klær, hud/hår produkter ( dette må du finne ut om ) Hos meg ligger det på 500kr i mnd. Alt dette kan du finne ut av ved å se på kontoutskrift på banken din sine sider. Ville også ha rådet deg i spare i fond, utenom sparing til bil eller hus Ellers så er det ikke så mye jeg kan hjelpe med enn det. Håper noen her kan hjelpe deg litt mer.
Humas Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 De som har gjeldsordning har ca 9000 til bruk etter boligutgifter. Om du har strøm og bredbånd inkludert i leie vil det utgjøre ca 2500. Så at du kan spare/bruke på bil ca+- 5500/mnd.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 kunstnerfluen skrev (7 minutter siden): Hei. Tenker at om du tjener 19 000kr i mnd ( etter skatt?) og har en husleie på 7000kr med alt inkludert (internett,strøm) så har du nok til å spare i mnd. Det du må finne ut av er hvor mye penger bruker du på mat? ( gjennomsnittet bruker ca 4000kr i mnd) så er det ekstra som klær, hud/hår produkter ( dette må du finne ut om ) Hos meg ligger det på 500kr i mnd. Alt dette kan du finne ut av ved å se på kontoutskrift på banken din sine sider. Ville også ha rådet deg i spare i fond, utenom sparing til bil eller hus Ellers så er det ikke så mye jeg kan hjelpe med enn det. Håper noen her kan hjelpe deg litt mer. Ja, er 19 000 kr etter skatt 😊 Husleien er inkludert alt (strøm, Internett). Andre ting jeg kom på at jeg betaler for er: 400 kr buss, 150 kr forsikring (innbo, reise), 3000 kr for mat, 500 kr klær/hygiene, 350 kr mobil, 80 kr streaming (Discovery), 100 kr medisiner Anonymkode: 5dca3...fdc
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du burde enten flytte nærmere jobb eller fortsette slik som før. Et billån vil ødelegge et ev boliglån dersom du ønsker det innenfor nærmeste fremtid. 19000,- 7000,- leie 3000,- mat og husholdning 1000,- Klær/ev sminke og kollektiv transport Resten burde du for din egen del sette til sparing og i fond. Ring banken og be om en time for økonomisk rådgivning. Anonymkode: 6d68e...82a Jeg visste ikke at banken kan hjelpe, koster det penger? Anonymkode: 5dca3...fdc
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 Jeg fikk forresten et MasterCard i posten, jeg klippet det opp og kastet det med en gang! Er veldig stolt over det 😄 Det er helt ute av verden da? Eller må jeg ringe banken kanskje? Anonymkode: 5dca3...fdc 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 Humas skrev (12 minutter siden): De som har gjeldsordning har ca 9000 til bruk etter boligutgifter. Om du har strøm og bredbånd inkludert i leie vil det utgjøre ca 2500. Så at du kan spare/bruke på bil ca+- 5500/mnd. Oj, det var lite! Huff. Jeg skal hvertfall ikke gå i MasterCard fellen som så mange av mine andre venner har gått i nå! Hvor mye burde jeg sette av i måneden til en billig bil? Spiller ingen rolle hvordan den ser ut. Men det er kanskje lurt å finne ut av hva det koster totalt i året, og spe kostnaden ut over hele året, sånn at det ikke blir alt for overveldende når den skal på verksted? Anonymkode: 5dca3...fdc
Humas Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Oj, det var lite! Huff. Jeg skal hvertfall ikke gå i MasterCard fellen som så mange av mine andre venner har gått i nå! Hvor mye burde jeg sette av i måneden til en billig bil? Spiller ingen rolle hvordan den ser ut. Men det er kanskje lurt å finne ut av hva det koster totalt i året, og spe kostnaden ut over hele året, sånn at det ikke blir alt for overveldende når den skal på verksted? Anonymkode: 5dca3...fdc Håper du også spør flere steder, men billån på ca 80' blir ca 1500/mnd.(6år) Så forsikring/bensin/verksted/dekk/ osv. Ca 4' totalt ville jeg tro. Ikke mye utskeielser ellers som det blir rom for, skjønner det blir hardt. Matinnkjøp ville jeg brukt tid på å sette seg inn i (ukeshandle og maks 800/uka). Men cc-fella er best å unngå (mildt sagt - mange foreldre som punger ut for barna som ikke skjønner økonomi)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg visste ikke at banken kan hjelpe, koster det penger? Anonymkode: 5dca3...fdc Gratis. Ring de og avtal en spareplan så fort som mulig 👌 Anonymkode: 6d68e...82a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg fikk forresten et MasterCard i posten, jeg klippet det opp og kastet det med en gang! Er veldig stolt over det 😄 Det er helt ute av verden da? Eller må jeg ringe banken kanskje? Anonymkode: 5dca3...fdc Det trenger du ikke, men husk at hvis du skal søke lån en dag så blir kreditten på MC tatt med og kan ødelegge for deg. Dersom du trenger det som en buffer som du egentlig ikke trenger for med en spareplan så er det mulighet for deg å spare mere enn du mest sannsynlig har i kreditt. Bare glem MC inntill videre, du. Det var et smart trekk av deg 👌 Anonymkode: 6d68e...82a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gratis. Ring de og avtal en spareplan så fort som mulig 👌 Anonymkode: 6d68e...82a Fordelen med spareplan er fasttrekk til sparing og fond. Pensjonsfond og sparefond. Be om rådgiving for med din økonomi per dags dato så har du muligheten til å spare ca 96tusen i året. Trekker du fra litt og er lur med feriepenger så vil jeg tro du har muligheten til å spare 90tusen i året. Det er mye penger. Anonymkode: 6d68e...82a
badevakta Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 Ser du har fått mange gode tips allerede. Bilen er et «tapsprosjekt» og er dyrere jo mer man bruker den mtp. slitasje, drivstoff, forsikring. Verditap er også en ting mange glemmer å ta med. Spesielt viss man låner penger for å kjøpe den. Likevel gir en bil stor verdi om man ikke bor så sentralt, så jeg skjønner deg godt. 😊 Bestem deg for en prisklasse og legg opp en plan. Spare halve og låne halve? Spør gjerne et par banker om råd og spør hva de kan tilby i effektiv rente ( som en inkl. gebyr og etableringskostnader). Jeg vil også råde deg til å opprette en egen regningskonto hvor alt av faste kostnader trekkes fra. Setter du inn litt mer en du har av faste utgifter vil du få bufferen du trenger til å ta unna en bilreparasjon for eksempel. 😊 Og opprett BSU med fast sparing. Om det så bare er 200,- i mnd. 👌🏼 Viss du har mulighet til å jobbe ekstra eller ha en liten jobb i tillegg vil du kunne komme raskere til bilen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Har du sett på muligheter for ekstrajobb? Trenger ikke nødvendigvis å være mye, men noe mer du kan føre opp på CV er en god ide. Kanskje til og med bruke en ferieuke i året på å jobbe ekstra så blir det fort penger av det. Hilsen en som var i samme situasjon for noen år siden, bare med 16.000 inn og 7.500 ut i husleie ☺ Anonymkode: 8459c...ff8
regine Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 (endret) Det du lister opp av utgifter er tilsammen ca 13000. Hvis du har 19000 inn pr mnd så har du da et overskudd på ca 6000 i mnd. Hva gjør du med overskuddet pr i dag? Sparer du det, eller er det penger som bare «forsvinner»? Du kan jo tenke sånn at de neste 6 mnd skal du spare 5000 i mnd = 30 000. Da har du mulighet til å kjøpe en veldig billig bil, eller som en annen foreslo: du låner tilsvarende sum og får en bil til 60 000. Det er lurt å ha en regningskonto hvor du overfører litt mer enn faste utgifter pr mnd, slik at du bygger deg opp en buffer uten å merke det. Det er også veldig lurt i din alder med jobb å spare på BSU, for å spare til egenkapital. Noen hundrelapper i mnd greier du. Det er uansett alltid veldig lurt å sette av noe til sparing. Ser at noen anbefaler fond, det er jeg ikke enig i, fordi da skal du ha råd til å tape de pengene og fond er for de som vet at de ikke trenger pengene på flere år. Mener å ha lest at man minst skal ha fem års sparehorisont (=trenger ikke pengene i løpet av den perioden). Med din økonomi, alder, livssituasjon, så bør du heller sette noe på BSU og mesteparten på en vanlig høyrentekonto. Det høres ut som om du har god kontroll på økonomien, full applaus for det og fortsett med det 🙂 Endret 5. mai 2022 av regine 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 2 timer å reise kollektivt til jobben. Er dette én vei? Uansett lang reisevei synes jeg! Anonymkode: ce944...57d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå