Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rette forum men jeg prøver alikevel...

Da min kusine ville ha barn tok det lang tid før hun ble gravid, hun fikk noen hormon sprøyter av legen som hun satt i rompa hver kveld... Da hun begynte med disse hormonene fikk hun vite at dette økte risikoen for tvillinger eller flere...

Jeg og min mann har altid drømt om mange barn og føler nå at tiden er inne..

Min store drøm er å få nettop tvillinger eller trillinger... Er det mulig å få sånn hormon sprøyte bare fordi vi ønsker oss tvillinger eller trillinger.. Eller må man virkelig slite for å få noe sånt? Hvor får jeg i så fall tak i, er det hos vanlig lege eller må jeg til en spesialist, gynekolog...?

Er det i det hele tatt lovlig med slike hormon sprøyter i Norge? (Kusinen min bor i Nederland..)

Noen som har noen svar??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare for om du kan få hormonsprøyter, men du kan få Pergotime (tabletter) som øker sjansen for å få tvillinger. Du blir isåfall nødt til å lyve til legen din og si at dere har vært prøvere i lang tid uten å lykkes, og be om å få prøve Pergo. Selv synes jeg ikke akkurat at dette er veien å gå, dersom det skulle vise seg at dere sliter med å få barn er det ikke akkurat en fordel å føre legen bak lyset, men det blir jo ditt eget valg.

Gjest filosofia
Skrevet

Forkastelig tankegang...

Du er ikke garantert flerlinger selv om du putter i deg hormoner. Og før du eventuellt får hormoner må du igjennom et batteri av undersøkelser som momentant vil avsløre om du trenger dem... blodprøver, gyn, røntgen av eggstokker, sædprøve av mannen, osv osv.

Om du skulle fått lurt til deg hormoner, spør deg selv om flerlinger født 10 uker før tiden er verdt det? Eller enda verre.... Jeg er fristet til å be deg skaffe deg ei bikkje først for jeg tror ikke det er "bare barn" du ønsker deg. Heller det å å bli sett på som spesiell på grunn av flerlinger...

Skrevet (endret)
slettet Endret av magolia
Skrevet (endret)
Min store drøm er å få nettop tvillinger eller trillinger... Er det mulig å få sånn hormon sprøyte bare fordi vi ønsker oss tvillinger eller trillinger.. Eller må man virkelig slite for å få noe sånt?

Du vet ikke hva du ønsker deg, og noe sier meg at den dagen du sitter der med fanget fullt av barn vil du ønske at du fikk dem en og en...

Ta imot de barna du får, når du får dem. Flerlingsvangerskap, og å være flerlingmor er ikke så idyllisk som du tror.

Hilsen Paige

Tvillingmamma.

Endret av Paige
Skrevet

Nei, du får nok ikke hormonsprøyter bare for du ønsker deg tvillinger, det er forbeholdt par som sliter med å få barn.

Skrevet

Nei du får ikke slike medisiner uten resept fra spesialist.

Og du må nok gjennomon lang utredning for å for i det hele tatt nærme deg disse prepareanten. Desuten er det en utstrakt bevisthet blandt denne delen av legestanden at antallet tvillingfødsler må ned.

Så jeg tror neppe du finner en leg som hjelper deg med dette nei.

Og Pergotime som er nevnt her gir så liten økning i tjansen for tvillinger at du kan bare glemme det.

Skrevet

Jeg er tvilling-mamma

og det er veldig slitsomt når de er små og mannen er i full jobb.

Det er ikke bare idyll og kos.

Det er to små som vil ha all oppmerksomhet.

De kan være for tidlig født - med det det medfører (skader osv.)

Du kan få to / tre små som har kolikk!! (jeg hadde to med kolikk)

Herdagen vil gå i melk-bleieskift-soving (hvis de sover samtidig)

og melk igjen.

Ferdig med en , pån igjen med barn to....så tre..!!!

Utrolig slitom tid.

De som får ett barn synes det er slitsomt nok.

ta og dobble elle tripple det.

Søsken med alders-forskjell kan ha vel så mye glede av hverandre.

Du kan få mange barn,

og en stor søskenflokk selv om du får en om gangen.

Du er ikke garantert flerlinger selv om du tar hormoner.

mange flerlinger er eneggede, og det kommer ikke av hormon-bruk.

Uansett - du må nok lyve for legen og si at dere har prøvd veldig lenge.

Så finner du fort ut hva han/hun sier.

klem ceca ;)

Skrevet

Herregud, hvem er dere til å dømme? Hvis trådstarter vil dette og får det til så kan ikke jeg se at det skal bry dere andre :roll:

Skrevet

Uansett - du må nok lyve for legen og si at dere har prøvd veldig lenge.

Så finner du fort ut hva han/hun sier.

klem ceca ;)

Bra svar ceca. Men bare en liten ting det er nok ikke mulig å lyve seg til de sterke medisinene. For å få de har man stort sett avlevert store mengder blodprøver, røntgen , og ultralyd bilder. Og de er det ikke så lett å lyve på :-)

Skrevet

Jeg vet om flere som ønsket seg tvillinger

- helt til de opplevde mitt svangerskap ,

og "jobben" det var med å ha to bitte, bitte små.

Da de ble gravide var det første de sa:

at de håpet det ikke ble to,

de ville kose seg i permisjons-tiden med babyen sin.

Og med to var det bare hektisk.

Det er lett å ønske seg noe, når man ikke vet hva man går til.

men kjære deg, vil man så vil man!!

Noen leger er kanskje litt mer slepp-hendte enn andre.

Kanskje kan man lyve seg til slike piller.

Men vanligvis er det en god del tetser å gå gjennom.

Og de første hormonkurene man får vil jeg tro er ganske milde.

Og så må mannen treffe begge eggene da. (...)

Mange som slipper to egg hver måned og blir gravid med ett barn

- eller ikke gravid.

klem ceca ;)

Skrevet
Herregud, hvem er dere til å dømme? Hvis trådstarter vil dette og får det til så kan ikke jeg se at det skal bry dere andre :roll:

Jeg dømmer ingen.

Jeg har vært i den situasjonen som trådstarter er villig til å risikere helsa for å komme i, kan love at det ikke er så idyllisk som folk som ikke har vært der ofte tror.

Hvis det å gi et realistisk bilde av en sak er å dømme noen, ja da tror jeg jammen jeg må ta om igjen grunnskolepensum i norsk...

Skrevet

Har du mer enn et foster i magen, er det regnet som risikosvangerskap. Det er en grunn til at det vanligste er å få en og en, det gir mer optimal vekstsituasjon for barnet ditt.

Fanget fullt av barn er det jo fullt mulig å få på vanlig vis også, det er bare sette i gang å produsere, så når du nok målet ditt etter hvert :ler:

Skrevet

Skjønner ikke at du ønsker dette, da det innebærer et risikosvangerskap. Barna kan bli født for tidlig og bli alvorlig syke eller dø.

Kjenner en nå som fikk tvillinger, fødte i uke 27, ene døde og andre er syk og vi vet ikke hvordan det kommer til og gå. Er det noe sånnt du ønsker for dine barn.

Tror du bør lese en del om risiko ved flerlingsvangerskap, så kan du se hvor lyst du har på det etterpå.

Og, nei det er ingen leger som vil hjelpe deg med og bli gravid med tvillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...