Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet en perfekt traineestilling i kommunen min, men den er øremerket for personer med hull i CV. Kan jeg late som om jeg har hull i CV'n min? Det er jo bare å fjerne noe arbeidserfaring, og det er vel ingen måte de kan avsløre dette på egentlig?

Anonymkode: 9f979...d31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La vær å søke. Det er vanskelig nok for oss som faktisk har hull i CV å bli innkalt til intervju.

Anonymkode: 9eb66...4ea

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har funnet en perfekt traineestilling i kommunen min, men den er øremerket for personer med hull i CV. Kan jeg late som om jeg har hull i CV'n min? Det er jo bare å fjerne noe arbeidserfaring, og det er vel ingen måte de kan avsløre dette på egentlig?

Anonymkode: 9f979...d31

Nei.

Du må dokumentere dette hullet.

Dette er for folk som kan dokumentere langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller andre tungtveiende årsaker til hull i CV som gjør at de tross kvalifikasjoner stiller dårligere i det ordinære arbeidsmarkedet.

Eller, at de grunnet dokumentert helsetilstand trenger tilrettelegging/redusert stilling. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (2 minutter siden):

Nei.

Dette er for folk som kan dokumentere langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller andre tungtveiende årsaker til hull i CV som gjør at de tross kvalifikasjoner stiller dårligere i det ordinære arbeidsmarkedet.

Eller, at de grunnet dokumentert helsetilstand trenger tilrettelegging/redusert stilling. 

Trenger man å dokumetere hull? Jeg har hull på CVen jeg ikke kan dokumentere. Jeg var arbeidsledig, men for sta og dum til å søke arbeidsledighetstrygd. Trodde jeg skulle få jobb raskt, men slik gikk det ikke. 

Anonymkode: 49943...02b

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trenger man å dokumetere hull? Jeg har hull på CVen jeg ikke kan dokumentere. Jeg var arbeidsledig, men for sta og dum til å søke arbeidsledighetstrygd. Trodde jeg skulle få jobb raskt, men slik gikk det ikke. 

En måte å dokumentere dette på er jo å legge ved utskrift av innsendte søknader i perioden du hevder å ha vært arbeidsledig.

Altså samle bekreftelser på innsendte søknader - dette har du jo fått på mail. 

Om dette er i underkant av ett års tid stiller du neppe sterkt. 

Og du må forklare hvorfor du ikke registrerte deg som arbeidsledig hos NAV. 

Om du tilhører standardgruppen av nyutdannede eller covidpermitterte som ikke har langvarig hull er du ikke i målgruppen.

Men, jeg ville jo søkt uansett om du faktisk har et vesentlig hull. 

Dog er disse ordningene for folk som har en forklaring til hullet i CV’ en. Men som ellers er kvalifisert til stillingen som utlyses. 

En forklaring for deg kan være: «det lille ordinære hullet i CV ble til en barriere, og nå opplever du dette som et hinder i å bli innkalt på intervju». 

Det er også helt i orden å være åpen om at man tenker det å få muligheten i kommunens traineeordning for noen med «hull i CV» kanskje gir større forståelse hos arbeidsplassen for hvordan dette mennesker påvirker i lengden. 
Alle som søker på dette har jo gjerne startet med litt selvtillit og håp, og dess flere avslag man får over årene - dess mer påvirkes helse og selvbilde. 

Grunnen til at de skriver «hull i CV» er for å inkludere dem som eksempelvis har en høytfungerende sykdom men ikke anser seg som person med «funksjonsnedsettelse» selv. Eller, en person som har sittet i fengsel. Eller, noen som er uattraktive fordi X bakgrunn osv.

Endret av Fløff
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, på akkurat samme måte som man må dokumentere at utdanning og arbeidserfaring stemmer. 
Det finnes folk som lyver til seg jobber med en erfaring de aldri har hatt.. 

Jeg mener at å lyve på seg et hull i CV-en er like alvorlig.

Endret av Lacuna
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig dårlig gjort mot de som faktisk har hull i CV-en.

Anonymkode: a7ebd...c30

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Utrolig teit av kommunen, spør du meg..  Opprette en stilling med krav som utelukker fullt kvalifiserte, flinke søkere.

Å ha hull i CV’en er ikke noe handicap!🙈. Ingen normale arbeidsgivere bryr seg om «hull» i CV’en. Det er en gammel seiglivet myte. Men nå blir man altså utelukket på grunn av mangel på hull isteden…🙊

Edit for å presisere at jeg ikke mener det er teit av kommunen å opprette stillinger for folk som har falt ut av arbeidslivet, men da må de heller kalle en spade for en spade,. Å bare søke etter folk med «hull i CV’en» gir jo ingen mening..

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Fløff said:

Nei.

Dokumentere langvarig sykdom? Hvor i all verden har du dette fra? Det er faktisk ulovlig for den som ansetter å kreve innsyn i noe slikt.

Anonymkode: a207e...354

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (52 minutter siden):

Utrolig teit av kommunen, spør du meg..  Opprette en stilling med krav som utelukker fullt kvalifiserte, flinke søkere.

Å ha hull i CV’en er ikke noe handicap!🙈. Ingen normale arbeidsgivere bryr seg om «hull» i CV’en. Det er en gammel seiglivet myte. Men nå blir man altså utelukket på grunn av mangel på hull isteden…🙊

Edit for å presisere at jeg ikke mener det er teit av kommunen å opprette stillinger for folk som har falt ut av arbeidslivet, men da må de heller kalle en spade for en spade,. Å bare søke etter folk med «hull i CV’en» gir jo ingen mening..

Det er jeg helt uenig i. Det er ikke sånn at det florerer av denne typen stillinger. Jeg har sjekket jobber på Finn daglig i snart 5 måneder, og jeg har utelukkende sett én stilling som er forbeholdt de med hull i CV-en. Samtidig hadde denne etaten flere stillingsutlysninger som alle andre kunne søke på. Hvis det er to aktuelle kandidater som har like kvalifikasjoner og gjør det like godt på intervju, kommer arbeidsgiver sannsynligvis til å prioritere den uten hull/nedsatt funksjonsevne.

Jeg har ikke hull i CV-en, men det gjør meg absolutt ingenting at de som har det skal kunne prioriteres i noen tilfeller. Det er flust av jobber alle oss andre kan søke på, så hvorfor skal ikke de som har vært utenfor få en rettferdig sjans?

Anonymkode: a7ebd...c30

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det står kanskje noe på altinn/skatteetaten? At du ikke har hatt noe arbeidsforhold eller lønnsinntekt. 

Anonymkode: c7a21...037

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Har du hull i CVen selv? Har du prøvd å søke jobb med hull i CVen? Kanskje du ikke har så god innsikt i dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ser bort fra at det er helt kvalmt når en frisk kandidat som TS skal prøve å fortrenge en annen kandidat som sliter, men som likevel er kvalifisert, så har TS et stort problem om hen blir oppdaget.

Å tilegne seg en stilling på et falsk grunnlag, innebærer en del konsekvenser. Som regel har en reagert juridisk og økonomisk mot kandidater som legger på flere kvalifikasjoner på sin CV enn det de opprinnelig har, der de hadde et mål om å tilegne seg en spesifik (og bedre betalt) stilling.

Her er situasjonen, i teorien, snudd på hodet, men i praksis er det lite som skiller dette scenarioet fra det scenarioet skissert over, da målet er det samme for begge scenarioene, nemlig å tilegne seg en jobb på falske premisser. Å lage et hull i CV-en med vilje, for å få en stilling som krever hull i CV-en i utgangspunktet, vil kunne tolkes nøyaktig som det å legge på flere kvalifikasjoner på CV-en sin med et mål om å få den stillingen til slutt. Målet er nemlig det samme for begge disse scenarioene, og det er å få en jobb en ikke er kvalifisert til i utgangspunktet, og her snakker vi "rød linje" krav, altså ikke noe en kan være fleksibel på.

Hun ene som prøvde seg på dette for noen år siden, når det gjelder CV-triksing, fikk 9 måneder i fengselet, så det ble en grei tur i buret. Ikke nok med det, hun fikk også rettet økonomiske krav mot seg (tilbakebetalinger) for den perioden hun hadde stillinger som hun ikke var kvalifisert til, fordi hun skulle hatt mindre betalt om hun hadde jobbet i den stillingen hun egentlig var kvalifisert til. 

Nå er systemene mye mer samkjørt digitalt i den offentlige og kommunale sektoren enn det som var tilfellet for 15-20 år siden. Nå er det en smal sak for en offentlig etat å be om dine skattemeldinger for de periodene det gjelder. De er alle samkjørt med blant annet Skatteetaten. 

Så alt de trenger å gjøre, er å se på hullet ditt (som TS har konstruert opp) og de kan se hva du har i inntekt de årene hullet gjelder.

Den offentlige og kommunale sektoren har lov å stille sine krav, som du naturligvis kan protestere mot, men så blir det heller ikke noe jobb på deg. Det blir som å protestere mot fremleggelse av politiattest fordi "det har dem ikke noe med, og gjort er gjort", men det er ikke sånn det er når det gjelder disse stillingene.

Anonymkode: 7c21c...7f1

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dokumentere langvarig sykdom? Hvor i all verden har du dette fra? Det er faktisk ulovlig for den som ansetter å kreve innsyn i noe slikt.

Anonymkode: a207e...354

Nei, det er ikke det.

Ikke når det er kriterie for ansettelse. 

De etterspør ikke hvilken sykdom og diagnose, men de etterspør dokumentasjon fra fastlege eller andre relevante instanser som er i henhold til kriteriene i utlysningen for disse ordningene. 

Jeg har dette fra eksisterende ordninger i offentlig sektor :) 

Du kan ikke bare skrive «hei, jeg var i fengsel i 2 år/jeg har en funksjonsnedsettelse/jeg hadde post cancer fatigue og var derfor utenfor arbeidslivet i 5 år». 

En instans skal bekrefte at det du sier er riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke det.

Ikke når det er kriterie for ansettelse. 

De etterspør ikke hvilken sykdom og diagnose, men de etterspør dokumentasjon fra fastlege eller andre relevante instanser som er i henhold til kriteriene i utlysningen for disse ordningene. 

Jeg har dette fra eksisterende ordninger i offentlig sektor :) 

Du kan ikke bare skrive «hei, jeg var i fengsel i 2 år/jeg har en funksjonsnedsettelse/jeg hadde post cancer fatigue og var derfor utenfor arbeidslivet i 5 år». 

En instans skal bekrefte at det du sier er riktig. 

Helt korrekt, det. Dette er en "spesiell" stilling, og da har en de kriteriene som må oppfylles. På samme måte som politiattest kriteriet gjelder for andre yrker. Nytter ikke vri seg unna det kravet.

Ønsker man ikke å "legge seg flat" for kriteriene, så trenger man heller ikke å søke på stillingen, så det er bare sånn det er.

Nå som alt er samkjørt digitalt, så er det ikke vanskelig å finne ut via skattemeldinger om "hullet i CV-en" er korrekt eller falskt.  På skattemeldingen ser man lett hvem en fikk inntekt fra, for de årene en selv hevder at de har hatt et "hull i CV-en". 

Anonymkode: 7c21c...7f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Knirke said:

Å ha hull i CV’en er ikke noe handicap!🙈. Ingen normale arbeidsgivere bryr seg om «hull» i CV’en. Det er en gammel seiglivet myte. Men nå blir man altså utelukket på grunn av mangel på hull isteden🙊

Der tar du helt feil. Arbeidsgiverne bryr seg veldig mye om hull på CVen. Mange arbeidsgivere som har policy om å ikke ansette folk som ikke allerede er i jobb eller er under undanning. Og om det er større hull på CVen så er det ekstremt vanskelig å få jobb. 

Anonymkode: ec420...c3f

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har du hull i CVen selv? Har du prøvd å søke jobb med hull i CVen? Kanskje du ikke har så god innsikt i dette?

Ja, og ja. Jeg ble kalt inn til intervju først etter at jeg kuttet vekk halvparten av innholdet i CV’en og lagde hullene enda større. 

En overfylt CV med mange småjobber og kurs teller kun negativt. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Der tar du helt feil. Arbeidsgiverne bryr seg veldig mye om hull på CVen. Mange arbeidsgivere som har policy om å ikke ansette folk som ikke allerede er i jobb eller er under undanning. Og om det er større hull på CVen så er det ekstremt vanskelig å få jobb. 

Jeg tar ikke feil, men vi kan være enig om å være uenig. Det kommer selvfølgelig an på hvilken bransje og jobb man søker, men de færreste bryr seg om servitørjobben du hadde i 1990, hvis du har relevant erfaring for jobben du søker. 

Uansett var det ikke poenget mitt. Mulig det ble litt rotete, men poenget var: Det er forskjell på «person med hull i CV» og «person som har falt utenfor arbeidslivet og trenger hjelp til å komme ut i jobb» Er det sistnevnte man søker, så må man skrive det i annonsen. Å skrive det første er jo direkte misvisende og sløsing med søkere (som TS) sin tid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jaså? Selv har jeg et digert hull i CV’en min og har aldri hatt problemer med å skaffe meg jobb :klo:

Den tiden brukte jeg på å reise, nyte livet og finne ut hva jeg virkelig ville, og jeg har fortsatt ikke møtt en intervjuer som har stilt seg negativ til det. 

Anonymkode: 84eab...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jaså? Selv har jeg et digert hull i CV’en min og har aldri hatt problemer med å skaffe meg jobb :klo:

Den tiden brukte jeg på å reise, nyte livet og finne ut hva jeg virkelig ville, og jeg har fortsatt ikke møtt en intervjuer som har stilt seg negativ til det. 

Anonymkode: 84eab...06c

Det blir jo helt anekdotisk bevisføring. I tillegg så er selvsagt alder relevant og hva man ellers har på CVen. 

Om man tar et friår etter VGS så sliter man neppe med å få jobb etterpå. Men om man er 40+ og ikke har vært i arbeidslivet på 2 år så vil man slite betraktelig mer. 

Knirke skrev (22 minutter siden):

Uansett var det ikke poenget mitt. Mulig det ble litt rotete, men poenget var: Det er forskjell på «person med hull i CV» og «person som har falt utenfor arbeidslivet og trenger hjelp til å komme ut i jobb» Er det sistnevnte man søker, så må man skrive det i annonsen. Å skrive det første er jo direkte misvisende og sløsing med søkere (som TS) sin tid.

Det står i jobbannonsene hva som menes med hull i CVen. Det holder ikke at det er noen måneder det må være minst 2 år.  Med 2 års hull på CVen så har man et såpass stort hull at jobbsøking blir vanskleig. Det betyr ikke at det er umulig å få jobb på egenhånd, men man stiller langt langt bak i køen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...