Gå til innhold

Eie hvert vårt hus, men bo sammen i det ene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har begynt å se på felles bolig. Pga arvinger har vi snakket om hvordan vi kan gjøre det mtp eierbrøk osv, så vi er enige om hvem som eier hva.

En ting han har nevnt er muligheten for at feks han kjøper en felles bolig for oss å bo i, og at jeg kjøper en for å leie ut. 
Vi har begge hjemmeboende barn og han har en mye høyere formue/EK enn det jeg har. Uansett hvilken løsning vi velger vil jeg aldri kunne kjøpe boligen vi skal kjøpe felles for alle, for å kunne bo alene ved evt brudd så det tenker jeg ikke på.

Lurer på hva som er mest fornuftig her? Vi skal ha felles økonomi i praksis (gifter oss) så tanken var da at alle inntekter og utgifter til den boligen jeg eier og leier ut går til fellesen, slik som alt annet.

Noen råd her?

(Mulig jeg har forklart meg tungvint, men spør gjerne om noe er uklart😊)

Anonymkode: 11764...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig, men vær obs på at du/dere må skatte av leieinntekter for bolig som leies ut. Du må dessuten kanskje skatte av formue dersom verdien på begge boliger tilsammen overstiger lånet dere har. Vær obs på at sekundærbolig verdsettes høyere skattemessig sett enn hva primærbolig gjør. Du kan ikke ha utleiebolig som primærbolig, dere må ha den boligen dere bor i som primærbolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...