AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Datteren min på 5 mnd gråter når hun spiser. Det starter med litt sutring allerede når hun skjønner at det blir mat, men hun tar flasken fordi hun er sulten. Hun drikker ca 60 ml før det går over i hylgråting. Noen ganger får jeg roet henne ved at hun får sutte/bite litt i fingeren min, så drikker hun litt mer, men andre ganger stopper det der. Tidligere har hun spist 140 ml per måltid ca, så det er veldig mye mindre enn før. Hun har alltid gulpet mye, men så lenge hun la på seg så ville ikke legen gjøre noe med det. Hun «lekker» også veldig mye fra munnvikene mens hun spiser, men det var heller ikke noe å bekymre seg for så lenge hun la på seg. Vi begynte med grøt for en måned siden, men istedenfor at det ble faste grøtmåltider så har det blitt litt grøt og melk til hver måltid i håp om at hun spiser NOE. Noen ganger spiser hun mye grøt, også tar hun melk etterpå, andre ganger er det ikke noe som går inn. Er det noen som har opplevd dette før? Kan det være tenner? Er det en fase? Hun tar seg til munnen og spiser på alt, men det har hun gjort siden hun oppdaget hendene sine. Kan det være for store/små flaskesmokker? Vi skal på helsestasjonen neste uke, så skal høre der, men tar gjerne i mot alle tips jeg kan få før det:) Anonymkode: 3a3ab...ec9
snurk Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Jeg har to barn, de har riktignok ikke spist fra flaske, men regner med det ikke har noe å si. Har alldri opplevd det du beskriver. Kan det være refluks? Å få syre opp i halsen kan jo være veldig vondt 😔 Ville helt klart tatt det opp med lege. Ikke la deg avvise bare fordi barnet ikke kan sette ord på det.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 Høres ut som flaskevegring, det hadde min baby som oppførte seg helt likt. Det ble bare verre og verre, og opplevde at ingen kunne hjelpe oss da kunnskapen om dette (og flaskemating generelt) her i landet er tilnærmet ikke-eksisterende. Vi var på helsestasjon, hos fastlege og barnelege, forsøkte alt fra refluksmedisin, melkeproteinfri erstatning og kiropraktor (!) før jeg kom over denne artikkelen en mørk natt og det gikk et lys opp for meg: https://www.babycareadvice.com/blogs/bottle-feeding/feeding-aversion Les den og se om du kjenner deg igjen. Anonymkode: ad7fe...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Høres ut som flaskevegring, det hadde min baby som oppførte seg helt likt. Det ble bare verre og verre, og opplevde at ingen kunne hjelpe oss da kunnskapen om dette (og flaskemating generelt) her i landet er tilnærmet ikke-eksisterende. Vi var på helsestasjon, hos fastlege og barnelege, forsøkte alt fra refluksmedisin, melkeproteinfri erstatning og kiropraktor (!) før jeg kom over denne artikkelen en mørk natt og det gikk et lys opp for meg: https://www.babycareadvice.com/blogs/bottle-feeding/feeding-aversion Les den og se om du kjenner deg igjen. Anonymkode: ad7fe...4b9 Jeg kjenner meg absolutt igjen! Hva gjorde du, og hjalp det? Anonymkode: 3a3ab...ec9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 snurk skrev (20 minutter siden): Jeg har to barn, de har riktignok ikke spist fra flaske, men regner med det ikke har noe å si. Har alldri opplevd det du beskriver. Kan det være refluks? Å få syre opp i halsen kan jo være veldig vondt 😔 Ville helt klart tatt det opp med lege. Ikke la deg avvise bare fordi barnet ikke kan sette ord på det. Ja, det har jeg alltid trodd hun har hatt. Vi har vært hos lege da det så ut som hun gulpet opp alt hun spiste de to første månedene, men siden hun la så godt på seg så var det ingenting han ville gjøre. «Det ville gå over». Helsestasjonen sa det samme. Anonymkode: 3a3ab...ec9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner meg absolutt igjen! Hva gjorde du, og hjalp det? Anonymkode: 3a3ab...ec9 Kort fortalt kjøpte jeg e-boken skrevet av forfatteren som har skrevet den artikkelen, og fulgte «programmet» som skisseres til punkt og prikke! I korte trekk går det ut på at du kan tilby flasken maksimalt to ganger til hvert måltid, et tilbud avbrytes umiddelbart hvis babyen begynner å gråte eller viser misnøye og da må du vente helst tre timer til neste gang. Min baby gråt bare hun så flasken tilslutt, så første dagen gikk hun 12 (!!) timer uten å ha drukket mer enn 40 ml. Det var helt forferdelig og jeg var livredd, men allerede dag 2 drakk hun en stor flaske på 150 ml uten å mukke, og da skjønte jeg at dette var veien å gå. Boken inneholder også nøye instruksjoner om hvordan man skal monitorere babyen mtp. dehydrering, og programmet inneholder et sikkerhetsnett for å unngå dette. Totalt tok det ca fire dager før hun var «kurert», med noen tilbakefall de neste ukene fordi vi ikke var «strenge» nok med reglene. I dag er hun er matvrak på 15 mnd😄 Kan skrive mer i kveld hvis du ønsker! Anonymkode: ad7fe...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kort fortalt kjøpte jeg e-boken skrevet av forfatteren som har skrevet den artikkelen, og fulgte «programmet» som skisseres til punkt og prikke! I korte trekk går det ut på at du kan tilby flasken maksimalt to ganger til hvert måltid, et tilbud avbrytes umiddelbart hvis babyen begynner å gråte eller viser misnøye og da må du vente helst tre timer til neste gang. Min baby gråt bare hun så flasken tilslutt, så første dagen gikk hun 12 (!!) timer uten å ha drukket mer enn 40 ml. Det var helt forferdelig og jeg var livredd, men allerede dag 2 drakk hun en stor flaske på 150 ml uten å mukke, og da skjønte jeg at dette var veien å gå. Boken inneholder også nøye instruksjoner om hvordan man skal monitorere babyen mtp. dehydrering, og programmet inneholder et sikkerhetsnett for å unngå dette. Totalt tok det ca fire dager før hun var «kurert», med noen tilbakefall de neste ukene fordi vi ikke var «strenge» nok med reglene. I dag er hun er matvrak på 15 mnd😄 Kan skrive mer i kveld hvis du ønsker! Anonymkode: ad7fe...4b9 Tusen takk!😊 Tar i mot all hjelp, for det er så utrolig slitsomt å stå i. Jeg vet jo selv at man får dårlige assosiasjoner til ting man blir presset til, så jeg prøver å ikke presse henne, men jeg prøver nok litt for mye jo mer stresset og redd jeg blir. Hun har alltid vært så blid og «enkel», og det er hun jo enda, men denne kampen om å få i henne nok mat har slitt meg helt ut. Og det at hun gråter sånn, det er så vondt. Anonymkode: 3a3ab...ec9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren min på 5 mnd gråter når hun spiser. Det starter med litt sutring allerede når hun skjønner at det blir mat, men hun tar flasken fordi hun er sulten. Hun drikker ca 60 ml før det går over i hylgråting. Noen ganger får jeg roet henne ved at hun får sutte/bite litt i fingeren min, så drikker hun litt mer, men andre ganger stopper det der. Tidligere har hun spist 140 ml per måltid ca, så det er veldig mye mindre enn før. Hun har alltid gulpet mye, men så lenge hun la på seg så ville ikke legen gjøre noe med det. Hun «lekker» også veldig mye fra munnvikene mens hun spiser, men det var heller ikke noe å bekymre seg for så lenge hun la på seg. Vi begynte med grøt for en måned siden, men istedenfor at det ble faste grøtmåltider så har det blitt litt grøt og melk til hver måltid i håp om at hun spiser NOE. Noen ganger spiser hun mye grøt, også tar hun melk etterpå, andre ganger er det ikke noe som går inn. Er det noen som har opplevd dette før? Kan det være tenner? Er det en fase? Hun tar seg til munnen og spiser på alt, men det har hun gjort siden hun oppdaget hendene sine. Kan det være for store/små flaskesmokker? Vi skal på helsestasjonen neste uke, så skal høre der, men tar gjerne i mot alle tips jeg kan få før det:) Anonymkode: 3a3ab...ec9 Sjekk henne for refluks. Anonymkode: 6397a...7f0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjekk henne for refluks. Anonymkode: 6397a...7f0 Vi har vært hos legen, og vi får bare beskjed om at de ikke gjør noe så lenge hun legger på seg… Anonymkode: 3a3ab...ec9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå