Gå til innhold

Er jeg hårsår eller er dette normalt? Svigerinne ig svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg vil helst ikke ha kjeft eller noe lignende, vil ha saklige svar og tips, til hvordan jeg kan endre meg. 

Min svigerinne har vært i familien i flere år enn meg. Hun har nært forhold til min svigermor, de er som mor og datter.  Jeg tenkte først at jeg må bare ta årene til hjelp, så vil jeg nok etterhvert få nær forhold til min svigermor. Men den dag i dag, er det forholdet det samme. Jeg har prøvd det meste fra min side men det hjelper ikke. Får sjeldent komplimenter, sprø jeg om råd så blir det kort og godt svar. Kan nevne noen episoder med henne og svigerdatteren hennes.

Det er middagselskap, jeg kler meg fint, sminker meg sjeldent og pynter meg, men noen ganger når det er selskap med familien, så pynter jeg meg. Jeg kommer, hun sier ingenting, bare klem osv. Svigerinna min kommer så sier hun: åhhh her kommer min vakre svigerdatter. Eller neste gang så sier hun: å så fin kjole, og kommenterer alt på henne. Men meg: ingenting. Som sagt sminker meg sjeldent, men når jeg gjør det så synes forskjellen veldig men hun sier ingenting. Jeg har aldri fått noe kompliment fra hun.

Jeg pleier å ringe henne, sende sms, mens hun nesten aldri ringer meg.

Skal jeg bare forsone meg at sånn er det bare og gjøre det beste ut av det?

Anonymkode: 5be12...dfa

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig gjort å forskjells behandle folk. Få manen din til å si noe. Eller så kan du si noe selv til svigermor. 

Anonymkode: cb2fb...7f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke noe valg, det beste er jo absolutt å forsone deg med det og gjøre det beste ut av det, nemlig ikke forvente samme behandling og forhold, men bare være svigerdatter med et ikke-så-nært forhold til svigermor. Du kunne selvsagt tatt det opp med henne, men du skriver at du har forsøkt i flere år, uten resultat, så da er det vel ikke mer å gjøre. Vær alminnelig høflig selv. 

Anonymkode: a4eff...930

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har vel ikke noe valg, det beste er jo absolutt å forsone deg med det og gjøre det beste ut av det, nemlig ikke forvente samme behandling og forhold, men bare være svigerdatter med et ikke-så-nært forhold til svigermor. Du kunne selvsagt tatt det opp med henne, men du skriver at du har forsøkt i flere år, uten resultat, så da er det vel ikke mer å gjøre. Vær alminnelig høflig selv. 

Anonymkode: a4eff...930

Tusen takk for svar 💚 

Du har sikkert rett, det er ikke noe mer jeg kan gjøre. Man får liksom ikke alt man ønsker seg, selv om jeg skulle ønske at jeg og hun hadde nærere forhold, men. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du legger mye av selvfølelsen i svigermors oppførsel.

Istedetfor å være «usynlig» fordi du blir beklemt, kan du forsøke å bare ta litt plass på din egen måte. Eller tenke at disse selskapene/middagen er noe du bare skal gjennomføre.

Om de forskjellsbehandler fremtidige barn må dere si ifra. 

Anonymkode: 8da44...ac6

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hun fremhever henne fordi hun er glad i henne, ønsker å sette henne i et godt lys. Det er ikke sikkert at det handler om deg altså, men det kan også handle om at det er noe sjalusi i bildet her. 🤷‍♀️ 

Jeg anbefaler å være enig, og si at ja den kjolen var skikkelig flott på deg. Og komplimenter svigermor også. Kansje du også ser andre ting som er fine å trekke fram, som går på verdier som er viktige og ikke overfladiske?

Du er sikkert også veldig fin, og du trenger ikke deres komplimenter for å vite at du er bra nok. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det kun du som reagerer på dette, eller reagerer også mannen din og evt. broren hans,  på at moren hans forskjellsbehandler dere? 

Hvis han ikke ser noe problem, så bør du også gjøre dette til et "ikke problem". 

Anonymkode: 76ff7...ff4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker du legger mye av selvfølelsen i svigermors oppførsel.

Istedetfor å være «usynlig» fordi du blir beklemt, kan du forsøke å bare ta litt plass på din egen måte. Eller tenke at disse selskapene/middagen er noe du bare skal gjennomføre.

Om de forskjellsbehandler fremtidige barn må dere si ifra. 

Anonymkode: 8da44...ac6

Tusen takk for ditt svar!💚

AnonymBruker
Skrevet

Din verdi måles ikke utifra svigermor.  Ikke tillegg henne så mye betydning, og la ikke hennes mening styre selvfølelsen din. :)  

Anonymkode: 06940...e0b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal jeg bare forsone meg at sånn er det bare og gjøre det beste ut av det?

Ja

Anonymkode: 976d0...6b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare la det være sånn og se at det er svigermor som taper på det. Grei at man har bedre kjemi med noen, men nå hun tydelig forskjellsbehandler sånn, så fører det jo bare til at hun vil se mindre til dere? Har også en  sånn svigermor, hun klager enda på at vi ikke er sammen med henne i påska og ellers kommer lite på besøk, ja så rart... Nå skal det sies at mannen min kan dra til henne når han vil, og det syns jeg også han bør, men han orker ikke hvis ikke jeg er med.

Anonymkode: 90797...c95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare slutt å prøve. Ikke ring henne osv. Når du slutter å prøve og slutter og bry deg vil du få det bedre.

Anonymkode: d68e6...315

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hun gitt deg komplimenter for noe før hvor du har reagert negativt på det. At du har sagt nei til komplimentet, eller vist at du er ukomfortabel med komplimenter e.l? Er mange som ikke klarer, eller later som om de ikke klarer å ta til seg komplimenter. De slutter jeg å gi komplimenter til. 

Anonymkode: ef8e7...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så optatt av svigermor du. De har sin greie, og gir deg ikke plass. Og den får du ikke heller om du jakter på den. Det er jo flere til stede der du kan vie din tid og oppmerksomhet mot. Og tja prøv det samme selv. Hei til svoger mor og svigerinne og overøsing på resten. Syntes de det er et problem, tar de det opp. Og du får muligheten til å si at du trodde ikke de ville ha noe med deg å gjøre, siden de overser deg alltid 

Anonymkode: 0f9bc...3bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig hun er splitt og hersk-typen, og at hun gjør det med vilje fordi hun har en sådan personlighet. I så fall er det fint lite du kan gjøre. Hold øye med hvordan eventuelt behandler eventuelle barnebarn. Barn skal ikke måtte forholde seg til besteforeldre som forskjellsbehandler.

Anonymkode: ddc9c...f5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 13.55):

Bare la det være sånn og se at det er svigermor som taper på det. Grei at man har bedre kjemi med noen, men nå hun tydelig forskjellsbehandler sånn, så fører det jo bare til at hun vil se mindre til dere? Har også en  sånn svigermor, hun klager enda på at vi ikke er sammen med henne i påska og ellers kommer lite på besøk, ja så rart... Nå skal det sies at mannen min kan dra til henne når han vil, og det syns jeg også han bør, men han orker ikke hvis ikke jeg er med.

Anonymkode: 90797...c95

Tror nok du har rett i det du sier. Takk! Jeg orker rett og slett ikke å hele tiden gi, gi, gi men sjeldent få noe tilbake. Jeg pleier å gi henne kompliment når jeg synes jeg burde det, og hun sier takk men gir aldri samme tilbake. Jeg er glad i henne uansett og kommer til å respektere henne.

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 13.59):

Har hun gitt deg komplimenter for noe før hvor du har reagert negativt på det. At du har sagt nei til komplimentet, eller vist at du er ukomfortabel med komplimenter e.l? Er mange som ikke klarer, eller later som om de ikke klarer å ta til seg komplimenter. De slutter jeg å gi komplimenter til. 

Anonymkode: ef8e7...36e

Nei, hadde det vært det så hadde jeg skjønt det, men nei.

AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 14.01):

Ikke vær så optatt av svigermor du. De har sin greie, og gir deg ikke plass. Og den får du ikke heller om du jakter på den. Det er jo flere til stede der du kan vie din tid og oppmerksomhet mot. Og tja prøv det samme selv. Hei til svoger mor og svigerinne og overøsing på resten. Syntes de det er et problem, tar de det opp. Og du får muligheten til å si at du trodde ikke de ville ha noe med deg å gjøre, siden de overser deg alltid 

Anonymkode: 0f9bc...3bf

Jeg er nemlig av den typen at jeg ikke er stille og liker å være med i samtaler, liker å starte samtaler. Men her om dagen var vi i middagselskap hos dem og da pratet jeg mer med mannfolka enn de to, og det var egentlig litt godt også☺️når jeg tenkte over det etterpå. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Svigerdatteren hennes, er absolutt ikke din svigerinne?! 

Er svigerdatteren hennes, gift med sønnen? Hva med barn? Er du/dere gift? Veldig merkelig å forskjellsbehandle på den måten, men her må du slutte å ringe og søke etter kontakt. For her gjør svigermor det utrolig tydelig, at hun ikke er interessert i ett venninne-forhold med deg. Og det er helt greit, men å vise det så tydelig er bare slemt. 

Anonymkode: 6fa04...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svigerdatteren hennes, er absolutt ikke din svigerinne?! 

Er svigerdatteren hennes, gift med sønnen? Hva med barn? Er du/dere gift? Veldig merkelig å forskjellsbehandle på den måten, men her må du slutte å ringe og søke etter kontakt. For her gjør svigermor det utrolig tydelig, at hun ikke er interessert i ett venninne-forhold med deg. Og det er helt greit, men å vise det så tydelig er bare slemt. 

Anonymkode: 6fa04...6c7

Ja, svigerdatter er gift med hennes sønn, altså min manns sin bror. Vi er gift ja og ingen barn.

Men jeg skjønner ikke hva jeg har gjort at hun skal være sånn.  Vi har helt ok forhold men ikke like nært som de to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, svigerdatter er gift med hennes sønn, altså min manns sin bror. Vi er gift ja og ingen barn.

Men jeg skjønner ikke hva jeg har gjort at hun skal være sånn.  Vi har helt ok forhold men ikke like nært som de to. 

Men dere har et ok forhold sier du, det er jo bra? bygg på det. 

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (17 minutter siden):

Men dere har et ok forhold sier du, det er jo bra? bygg på det. 

Ja, det har vi hatt i alle år, men ikke nært som jeg skulle ønske at vi hadde. Hun ringer meg aldri eller sender mld, hun er veldig saklig med meg, ikke så nær og sympatisk liksom. Hvordan skal jeg kunne bygge på noe som det bare er enveis? Om du forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...