AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 I fare for å bli gjenkjent er jeg anonym. Da dette er et veldig følsomt tema for meg.. Kort fortalt har jeg i over 1 år nå slitt med alkoholproblemer, det har gått så langt nå at jeg innimellom drikker på jobben.. Gjemmer meg på toalettet og tar noen slurker med vin. I starten gikk det fint og folk virket helt normale mot meg, men de siste ukene har jeg merket at folk virker litt rare, både kollegaer og sjefen der. De ser på meg på en litt annen måte, studerer meg liksom litt. Høres sikkert ut som om jeg drikker meg dritafull men tar kun noen slurker for å roe nervene. Har sosialangst og blir fort stressa hvis det blir mye på en gang jobbmessig. Itilegg sliter jeg litt med å komme i kontakt med folk og føler alkoholen hjelper. Dette er IKKE en jobb der man er sjåfør! Bare så det er sagt. Hadde aldri settet verken meg eller andre i fare på den måten. På jobb igår holdt jeg meg edru, drikker ikke hver dag, men av og til blir stresset for mye å takle og da gjør jeg som jeg gjør. Det som er veldig skummelt nå er at det virker som de på jobben KANSKJE har merket det.. Sjefen min for eksempel spurte meg her om dagen pent om jeg kunne hjelpe å sortere noen bøker. Vanligvis er det han som gjør all den jobben men av alle som var der spurte han meg. Jeg oppførte meg normalt til tross at jeg hadde noe alkohol innabords. Jeg hjalp å bære bøkene og da så jeg i sidesynet at han ble helt stille og at han studerte kroppsholdningen min.. Noe han aldri har gjort før. Kan bare være jeg som overtolker men syns bare alt ble litt for tilfeldig. Itilegg har folk begynt å snakke til meg på en litt spesiell måte, litt sånn stakkarslig tone på en måte, vanskelig å forklare. Er redd for å bli gjenkjent. Uansett tenker jeg at hvis de har sine mistanker burde de jo ihvertfall innkalle meg til et møte men virker som ingen tørr å si noe til meg.. Er jo ikke sikkert de har skjønt noe men at folk forandrer seg plutselig slik syns jeg er litt tilfeldig og litt rart.. Så til spørsmålet: Hva hadde dere, som jobber som sjefer eller er kollegaer, gjort hvis dere hadde mistanke til at noen ruser seg på jobb? Hadde dere bare latet som ingenting eller sagt ifra? Og er det flere som har lignende problemer som meg som har opplevd lignende? Eller har noen historier å dele? Anonymkode: d0931...fa3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Tror kanskje du bare legger mer i det fordi du skjuler noe og lurer på om de kan skjønne det.. Hva gjør du med ånden? Ser det ut som om du har tatt noe? Anonymkode: 21db3...d80 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror kanskje du bare legger mer i det fordi du skjuler noe og lurer på om de kan skjønne det.. Hva gjør du med ånden? Ser det ut som om du har tatt noe? Anonymkode: 21db3...d80 Jeg tygger tyggis. Og bruker parfyme. Jeg har veldig høy alkoholtoleranse så skal en del til for at folk skal se det på meg. Ts Anonymkode: d0931...fa3
17.11 Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 Vi hadde en på min forrige jobb som (rettmessig) ble mistenkt for rusbruk i arbeidstiden. Han ble kalt inn til samtale ganske kjapt, men selv om han hadde utagert foran kunder så stod han ikke i fare for å miste jobben, slik jeg forstod det på han i etterkant. De ba han dra hjem og ta noen dager fri, oppfordret han til å be om hjelp fra helsevesen, og han jobber fortsatt der nå. Jeg var en av de som mistenkte at han kunne være ruset, men som ikke sa noe om det til sjefen. Det trengte jeg for så vidt heller ikke å gjøre, da det var flere som varslet og det gikk litt sladder om han noen dager.. Jeg tror egentlig at dersom dette var noe sjefen din var klar over, så hadde de kalt deg inn til en samtale rimelig fort.
Avstand Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 Virker som du kanskje blir litt småparanoid fordi du gjør noe du ikke har lov til og har et problem som er følsomt for deg. Men vin lukter.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 Det her ser du jo åpenbart selv at er et stort problem. Gå til legen din. Det finnes utallige medisiner og behandlinger mot angst, som gjør at du kan både senke skuldrene og stressnivået. Du kommer bare til å bli stressa fordi du er redd for å bli oppdaget, drikke mer fordi du er stressa, bli enda mer stressa, osv osv, og til slutt blir du brutt ned. Jeg dømmer deg ikke, men jeg håper du finner en annen måte å håndtere dette på. ❤️ Anonymkode: e2e42...060 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tygger tyggis. Og bruker parfyme. Jeg har veldig høy alkoholtoleranse så skal en del til for at folk skal se det på meg. Ts Anonymkode: d0931...fa3 Uansett om du tygger tyggis, pusser tenna ofte og bruker mye parfyme vil de som ikke drikker alkohol kjenne alkoholdunsten din. Uten tvil. Har vært i samme situasjon selv. Eneste trygge rus som dine kolleger ikke vil merke er om du tar piller. Valium feks. Så sant du har høy rustoleranse. Og klarer å fremstå "normal". Anonymkode: ff25a...469 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 Folk merker når man drikker på jobb, uansett hvor godt dere tror dere skjuler lukta. Det stinker akkurat som røyk. Vi hadde og 2-3 som drakk på jobb og alle visste det, vet de ble kalt inn på møter og slikt men det hjalp ikke. Anonymkode: 7045c...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 Her er nok det beste å gjøre å ta tyren ved hornene og be om et møte med lederen din selv, hvor du legger fram utfordringene du har. Kanskje bedriftshelsetjenesten har et tilbud du kan benytte deg av. Det vet jeg de har hos oss. I møtet med lederen din kan dere bli enige om videre oppfølging, og at du tar kontakt med fastlegen din for evt. sykmelding mens du får hjelp og behandling. Anonymkode: 67fb0...cdb 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 Om du tar tak i det nå, kan du unngå at de noen gang får vite det sikkert. Du trenger å få bedre verktøy for å håndtere angsten din, og de er tilgjengelige for deg. Anonymkode: f1994...470 2
Gjest Albbas Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 Hos oss har vi retningslinjer for dette, så jeg hadde enten gått til leder eller AKAN-kontakten vår. Både leder og AKAN-kontakten skal ha full kontroll på hvordan gå frem. Men alle arbeidsplasser har jo absolutt ikke dette, og det er helt klart arbeidsgivere som stikker hodet i sanda fordi de kvier seg for å ta samtalen. Men du TS kan jo være i forkant her og kontakte legen din for råd.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 Takk for svar! Ja jeg venter på innkalling til psykolog nå. Har vært hos fastlegen og snakket om det. Tar litt tid men er sikkert hvert ventetiden. Jeg tenker også at hvis de på jobben virkelig hadde mistanke så hadde de kalt meg inn til et møte. Så går sikkert fint. Ts Anonymkode: d0931...fa3
Gjest Albbas Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Ja jeg venter på innkalling til psykolog nå. Har vært hos fastlegen og snakket om det. Tar litt tid men er sikkert hvert ventetiden. Jeg tenker også at hvis de på jobben virkelig hadde mistanke så hadde de kalt meg inn til et møte. Så går sikkert fint. Ts Anonymkode: d0931...fa3 Det er absolutt ikke sikkert de hadde kalt deg inn, kommer helt an på hvor gode de er til slikt. Men så bra at du søker hjelp! 😃 Da er du på rett spor!
Gjest Some guy Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Du kan ikke anklage ansatte for noe på bakgrunn av mistanke. Men de har sikkert merket noe. Enten så kommer dette til å eskalere til punkt der der blir for åpenlyst eller så kommer sjefen til å spørre deg rett ut om det. I tilfelle han gjor det, vær ærlig. For hvis du syns sjefen din er noenlunde ordentlig menneske så burde han (jeg ville) tilbudt hjelp, snakket om saken og funnet veien videre uten innblanding av «papirarbeid». Men etter praten blir det stilt krav. Hvis du ikke retter deg mot det, så kommer dette til å gå feil vei. Lett å si nå, men alkohol drikkingen på jobben burde du gjore noe med før dette eskalerer. Og alle disse unnskyldningene du legger ved som grunner er for dårlige. Mange er stresset, har sosial angst, problemet i hjemmet osv. Men dette er ikke akseptabelt løsning på problemet mens du er på jobben. Og det vet du nok også.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 Jeg kjenner at hjertet mitt brister litt av å lese dette! Og du har bare slitt i et år! Vær snill med deg selv, og slutt mens du fortsatt kan!❤️ Se på et bilde av deg selv som barn, og tenk over hva du gjør mot denne personen. Jeg har vært nøyaktig det du er, men har vært helt edru i to og et halvt år nå. Jeg husker så godt den følelsen av at kolleger merket noe. Kjøpte alltid tørr hvitvin, fordi det lukter minst. Har uansett hørt i ettertid at ingen mistenkte noe, og at de var helt uvitende og ikke minst overrasket over at jeg slet. Har også opplevd at folk jeg aldri har hatt noen mistanker til har åpnet seg for meg. Håper du finner ut av dette! Livet er så mye bedre på den andre siden! Jeg vet at det er vanskelig å klare å se for seg helger, vennetreff, sommere, jul, nyttår, osv uten alkohol, men jeg lover at det fungerer og er verdt det! Du får etter litt tid en ny måte å se på livet, og andre ting overtar til slutt viktigheten som alkoholen representerer for deg i dag. Stooor klem fra meg! Kan jeg, så kan også du, tro meg! Anonymkode: 144e7...ece 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 Kjære vene, gå til legen din og få deg hjelp før du ødelegger livet ditt! Anonymkode: 88174...84c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #17 Skrevet 5. mai 2022 Ærlighet varer lengst som det heter og du innser jo selv at du har et problem. Det er et viktig skritt på veien, mange med rusproblemer innser ikke dette. VIlle faktisk lagt dette frem for sjefen, det er en vanskelig sak å innrømme for andre, men du har jo innrømmet det for deg selv. Om du ikke klarer å stoppe helt å drikke så vil i allefall det hjelpe mye å redusere forbruket og slutte med jobbdrikkingen i det minste. Og ikke minst få behandling mot den underliggende årsaken, angsten. Rusproblemer skyldes i de fleste tilfeller en underliggende annen årsak enn at man drikker bare fordi man har så fryktelig lyst til det hele tiden. Ikke helt uvanlig med angstproblematikk. Anonymkode: 6f082...5bb
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 Det har allerede gått veldig, veldig langt når du smugdrikker på jobb. Godt å høre at du er i prosessen for å søke hjelp, og håper at du blir bedre om du får hjelp med angsten. Det er et gigantisk problem med å få hjelp med alkoholisme i Norge, nemlig at legen kan finne på å ta fra deg førerkortet uten at du noen gang har satt deg påvirket i en bil. Det er en skandale. Anonymkode: b1c34...89d 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #19 Skrevet 5. mai 2022 Her vil jeg være hard så dette må du høre og tåle. Alkoholen har allerede tatt overhånd fordi du begynner å bli veldig paranoid. Vær glad du ikke jobber på sjøen. Da hadde du fått fyken tvert på dagen uansett om du måttet ta livbåt fra Skagerak eller ikke. Du trenger hjelp, og fri og innleggelse før det går skikkelig galt. De fleste skylder på en liten en går bra, men problemet er en liten blir fort til mer og ender med at du mister alt og kontroll over deg selv. Tro meg, jeg vet! Been there done that ! Holdt på å daue pga alkoholen. Rører ikke en dråpe i dag! Og husk, hvis arbeidsgiver kaller deg inn på teppet så er han pålagt å be deg om pet prøver ( utvides alkotest ). Du kan velge å si nei, men da mister du nesten garantert jobben hvis han er en kompetent sjef. Sjåfør jobb eller ei, spiller ingen rolle. Du spiller ganske risky. Enten så legger du fra deg flaska og får oppfølging og antabus til psykologen er på banen. Da kan psykolog veilede deg videre der… hilsen tidligere alkoholiker ! Anonymkode: ddfa7...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #20 Skrevet 5. mai 2022 Jeg stusser litt på valget over alkohol. Altså vin? Det er vel den alkoholen som lukter mest. Jeg kan ikke forstå hvordan du tror du kan skjule den lukten. Altså om mannen min tar to slurker så merker jeg det faktisk fra avstand. Og jeg elsker vin altså så er ikke sånn at jeg er i mot alkohol. Anonymkode: d5623...29f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå