Gå til innhold

Vaner eller uvaner hos din partner som irriterer deg ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.bedre-helse.com/442248578 

Mennesker er vane, og rutinepregede   skapninger, og  vi organiserer kvardagen vår utifra  vaner, og rutiner   postivt eller negativt. Å endre på noen vaner eller uvaner  handler  oftest om omstillinger, og  kan m.a.  bidra til å gjøre ting i kvardagen både  enklere , og smartere.  Mange har nok opplevd samlivsbrudd, mistet jobben, sosiale tilpassninger m.v som følge av noen uvaner i forhold til andre mennesker.   Vi lever i eit samfunn med raske omstillinger i forhold til jobb, økonomi, i hjemmet, og det handler om omstillinger.   

Dama  har bestandig  6 par sko ståandes i entreen til enhver tid.  (Hele  hustanden hadde ført til  omlag 30 par sko )

Kona er kjøkkensjefen,men logistikken er det kun hun selv som skjønner. ( følgen blir at andre ikkje finner frem  )

Dama  røyker, og sigaretter lå lenge slengt utover.   (Foreslo sette en bøtte med vann /sand å plassere sneiper, alt så mer ryddig ut)

Anonymkode: 6a243...c86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han tråkker veldig hardt når han går over gulvet. Jeg har lært å ignorere. 

Han er en 90% person når det kommer til rydding, han ser rett og slett ikke resten. Jeg har bare vent meg til å ta det, og ikke tenke mer over det. 

Han har ikke oversikt over hva vi har av matvarer. Skal han handle og lage en rett kjøper han alt nytt. Har blitt til at jeg er den som lager handlelister og matplaner. 

Jeg er kveldstrøtt, og sovner ofte på sofaen midt i en serie. Han har vent seg til å pause, og se på noe annet. 

Jeg er i overkant nøye på ting som å re seng, holde servanten ren, og at alt har en fast plass. Han gjør så godt han kan, mer enn han ellers ville gjort. 

Så vi har egentlig fått det til å fungere, gjennom å akseptere at slik er det bare. 

Anonymkode: 585e3...247

• Liker 3
Skrevet

Tror det er viktig å kommunisere godt på disse tingene og ikke lage krig av bagateller. 
Min samboer hater å lage mat, samt vaske hus og klær. Men han er flink til å handle, er ryddig av seg og har stålkontroll på det jeg ikke klarer å huske.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Han tråkker veldig hardt når han går over gulvet. Jeg har lært å ignorere. 

Han er en 90% person når det kommer til rydding, han ser rett og slett ikke resten. Jeg har bare vent meg til å ta det, og ikke tenke mer over det. 

Han har ikke oversikt over hva vi har av matvarer. Skal han handle og lage en rett kjøper han alt nytt. Har blitt til at jeg er den som lager handlelister og matplaner. 

Jeg er kveldstrøtt, og sovner ofte på sofaen midt i en serie. Han har vent seg til å pause, og se på noe annet. 

Jeg er i overkant nøye på ting som å re seng, holde servanten ren, og at alt har en fast plass. Han gjør så godt han kan, mer enn han ellers ville gjort. 

Så vi har egentlig fått det til å fungere, gjennom å akseptere at slik er det bare. 

Om han gjør 90% av ryddinga og du 10% så ser jeg ikke hva du klager for. 

Og spør du han så har han nok en noe lengre liste over hva du gjør som er irriterende 🙂

Anonymkode: 1e5f2...05d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og spør du han så har han nok en noe lengre liste over hva du gjør som er irriterende 🙂

Nei, vedkommende mener nok at jobben gjøres 90% men fullføres ikke. F.eks vasker gulvet men ikke listene så det ligger igjen støv der.

Anonymkode: b7b5b...658

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han soner helt ut når han er på telefonen. Jeg er litt lik men får med meg i det minste at noen sier noe. Han hører ikke en eneste lyd haha. Plager meg ikke så mye men noen ganger må jeg nærmest rope for å få kontakt. 

Han er halvveis med vasking. Lar mye ligge igjen. Jeg er mer sånn type at hvis jeg først skal vaske så skal det vaskes skikkelig. Men har lært meg å ikke plukke opp etter han så han er blitt bedre. 

Han er ekstremt nøye på enkelte ting. Typ. Hvordan do papiret skal settes påholderen men han skrifter sjeldent rull selv. Detplagde meg før men nå let jeg bare fordi jeg syns det er litt tragikomisk. 

Vi kommuniserer om alt dette og både jeg og han har lært ting etter vi ble samboere. Ting blir bedre og jeg er uansett ikke en slik person som krever at ting skal gjøre på min måte hele tiden, så lenge vi begge gjør det vi skal så er jeg egentlig fornøyd. 

Anonymkode: 9bde6...733

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):Han er en 90% person når det kommer til rydding, han ser rett og slett ikke resten. Jeg har bare vent meg til å ta det, og ikke tenke mer over det. 

Haha dette er mannen min også. 
Støvsugd stua, glemmer noen hjørner og under sofaen, + støvsugeren blir stående på gulvet. 
Samme med gulvvask. 
Kjøkkenet rydder han alltid opp etter seg, men glemmer å tørke vekk smuler osv.

Spiser høylytt, altså, ikke slafsing eller smatting, men rett og slett bare mye lyd fra munnen. Blir litt smågal av det, men siden han foretrekker å spise foran tven med god lyd på så gjør vi det endel, så da hører jeg det ikke så godt.

Men 90-95% på alt er mer enn godt nok for meg, har da mine egne dårlige vaner som han sikkert irriterer seg grønn over. 

Anonymkode: 009a2...9d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oisann, dårlig dag? 

Når han rydder et rom, er det 90% som gjelder. For eksempel om han tar kjøkkenet etter en middag jeg har laget, da står det alltid noe igjen på benken, og noe i vasken. 

Nå spurte TS om hvilke uvaner jeg synes er irriterende hos min partner. Han står fritt til å svare i samme tråd når han kommer hjem fra jobb ;) 

Hva var ditt bidrag i tråden? 

• Liker 5
Skrevet

Mannen min bytter aldri ut dorullen! Jeg var borte en uke engang og da var det doruller (som ikke var tomme) overalt på badet😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha dette er mannen min også. 
Støvsugd stua, glemmer noen hjørner og under sofaen, + støvsugeren blir stående på gulvet. 
Samme med gulvvask. 
Kjøkkenet rydder han alltid opp etter seg, men glemmer å tørke vekk smuler osv.

Spiser høylytt, altså, ikke slafsing eller smatting, men rett og slett bare mye lyd fra munnen. Blir litt smågal av det, men siden han foretrekker å spise foran tven med god lyd på så gjør vi det endel, så da hører jeg det ikke så godt.

Men 90-95% på alt er mer enn godt nok for meg, har da mine egne dårlige vaner som han sikkert irriterer seg grønn over. 

Akkurat. Var et et irritasjonsmoment i starten. Når man først har shinet badet er det (for meg) merkelig at speilet er glemt, søppelspannet ikke er tømt, og det ligger 1-2 skitne handklær i badekaret. 

Og hva er det egentlig med å la støvsugeren stå igjen midt på gulvet? Baderomssprayen med klut over på servanten? Zalospray og fille oppå platetoppen? Er det spor for å vise at man har vært der, og vasket? 

Men innså jo at det ikke gjøres med vilje. Og at det tar meg minutter å fikse siste rest. Og at jeg ikke kan forvente at alt gjøres etter min standard. Så er årevis siden dette har vært grunnlag for diskusjoner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brimi skrev (1 minutt siden):

Mannen min bytter aldri ut dorullen! Jeg var borte en uke engang og da var det doruller (som ikke var tomme) overalt på badet😅

Her og. Jeg har flere ganger opplevd å komme på badet, og oppleve at det henger en tom dorull på holderen. Med en ny dorull forsiktig balansert oppå 🙈 Og gjerne en bonus-dorull på gulvet rett ved.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Akkurat. Var et et irritasjonsmoment i starten. Når man først har shinet badet er det (for meg) merkelig at speilet er glemt, søppelspannet ikke er tømt, og det ligger 1-2 skitne handklær i badekaret. 

Og hva er det egentlig med å la støvsugeren stå igjen midt på gulvet? Baderomssprayen med klut over på servanten? Zalospray og fille oppå platetoppen? Er det spor for å vise at man har vært der, og vasket? 

Men innså jo at det ikke gjøres med vilje. Og at det tar meg minutter å fikse siste rest. Og at jeg ikke kan forvente at alt gjøres etter min standard. Så er årevis siden dette har vært grunnlag for diskusjoner. 

Ja, som å beskrive mannen min det du skriver her. Er heldigvis noe jeg ikke virkelig irriterer meg over, tar det med godt humør og rydder opp siste det siste lille som er igjen jeg også. Og så er han til tider ganske susete og lett å avspore, så det er ofte derfor ting står igjen. Eller «skal bare» fikse/hente noe annet han plutselig kommer på☺️

Den ene uvanen som jeg irriterer meg over er derimot søppel i bilen. Kastes på gulvet både bak og foran i bilen og blir aldri ryddet opp i. Dèt er derimot kun latskap. 

AnonymBruker
Skrevet

-Når hun skal drikke brus, så tar hun ikke korken på etter å ha fylt glasset, med det resultat at resten blir ødelagt

-Når hun kjører, så bruker hun aldri blinklysene. 

-Hun skal ha meg med å se på gardiner og annet interiør til tross for hun VET at jeg ikke bryr meg hva vi kjøper

Ingen av dette er noe store problem, og så er jeg sikker på at hennes liste om mine ting er lengre enn dette ;)

Anonymkode: d1d51...44f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han skrur igjen ting så satans unødvendig hardt! Flasker, tannkremtuber etc. Ekstremt irriterende. 

Anonymkode: e1fcd...29a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå var det ikkje poenget met tråden å "hugge på hverandre " fordi ein har vaner eller uvaner sett med andre sine øyne. Vaner eller uvaner handler i stor grad om tilpassninger, og tolleransevne ovorfor hverandre.  Kanskje ligger tolleransen på eit lavere nivå idag en tidligere ettersom kravmentalieteten har endret seg, og det handler ofte om eit forventningspress idet å ikkje skille seg ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det meste damene her har listet opp gjelder meg, men jeg er dame 😄

Anonymkode: 270a4...368

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke perfekt selv så jeg er ikke i posisjon til å hakke på hans uvaner. Man lærer seg å velge sine kamper med omhu. Småting er det ikke verdt å lage ståhei for. 

Anonymkode: 51538...ae7

AnonymBruker
Skrevet

Spiselyder som pesing og smatting. 

Anonymkode: c679c...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er ikke perfekt selv så jeg er ikke i posisjon til å hakke på hans uvaner. Man lærer seg å velge sine kamper med omhu. Småting er det ikke verdt å lage ståhei for. 

Anonymkode: 51538...ae7

Nei, ingen er perfekt, og vi er alle forskjellig.  

Det oppsiktsvekkende er at ein uvane kan ofte bli   til stor irritasjon for andre, men ein selv skjønner det ikkje. Noen har for vane å altid komme forseint på jobben, og til stor irritasjon for andre.  Andre har for vane, alltid måtte ta farlige forbikjøringer i trafikken etc.  Dette er uvaner som lett kan få konsekvenser både for seg selv, andre.  

Mange som har opplevd  samlivsbrudd og kjenner seg igjenn i at en liten   uvane eller vane har "bygd seg opp" og det tårnet seg opp.    

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat uvaner, mer at jeg ikke skjønner alt av hans personlighet. Han kan være brå til tider, og jeg trenger at han innimellom også er varm og omtenksom. Feks nylig tok han med takeaway til oss, det satte jeg pris på. 

Jeg vet at jeg gjør ting som irriterer ham, og hva de er, så det prøver jeg å jobbe med. Feks rydde oftere og trene mer. 

Anonymkode: 2562a...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...