AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Hei. Jeg hadde et anfall med ekstreme smerter i øvre delen av magen kvelden den 03.05. Holdt på å besvime flere ganger. Hadde allerede tatt maksdose paracet og naproxen. Ble kjørt til legevakten pga smertenivået. Der gjorde de nesten ingenting. Satt og vred meg og stønnet ukontrollert av sterke smerter i omtrent to-tre timer, fikk brekninger og gjentatte nærbesvimelser pga smertenivået. Beskrev smertene som 9.5 på skala til sykepleier. Anfallet varte kanskje i 4 timer. Fikk legetilsyn først etter 5 timer. Det hele var en traumatisk opplevelse for meg fordi ingen gjorde noe mtp smertelindring og fordi jeg synes det er flaut å oppføre meg rart/veldig synlig (liker ikke oppmerksomhet) og med de smertene så var det umulig å oppføre seg normalt. Jeg ba om smertelindring flere ganger, men fikk vanligvis ikke noe svar. En gang fikk jeg svar at de ikke ville gi meg det pga at jeg hadde tatt naproxen og paracet. Når jeg fikk legetilsyn til slutt etter 5 timer så var smerteanfallet betraktelig bedre/nesten over. Jeg var dog svak og slet med å gå, utmattet. De gjorde ingen undersøkelser. Legen nevnte mulighet for galleveismerter/anfall og magesår. Pankreatitt mente de ikke ville gå over så raskt. Etter forespørsel fra min side så ble det tatt noen blodprøver, angivelig 'lever, galle og bukspyttkjertelprøver'. Ble sendt hjem før svaret kom. Fikk telefon neste dag om at prøvene var forhøyede, men ingen forklaring på hvorfor, kun beskjed om å ta kontroll hos fastlege om en uke for å se at verdiene faller. Jeg tenker selv at jeg har normal og ikke lav smerteterskel, og høy smertetoleranse (vant til å ha vondt). Har gått rundt med nerverotbetennelse i tre ulike tenner over lengre tid (måneder) uten å behandle det. Når jeg omsider fikk behandling så hadde nerven allerede dødd og jeg hadde infeksjon over tannen. Andre tannen endte jeg opp med å miste 1/3 av fordi karies ble så stor at tannen ble svakere og frakturerte lett ved vanlig tygging. Jeg har litt angst for å spise nå egentlig, siden anfallet kom noe tid (husker ikke presist, men kanskje 45 min) etter måltid. Er det vanlig at det ikke blir gjort eller anbefalt ultralyd av galleveier ved mistanke om gallestenssmerter? Det ble heller ikke anbefalt gastroskopi, men jeg fikk beskjed om å ta Nexium (syredempende). Er det noen andre som har hatt en lignende opplevelse med kraftig smerteanfall i øvre del av magen? Kan man bestille hastetime hos fastlegen for å få oppfølging for dette? Følte personlig at jeg ikke ble helt tatt på alvor på legevakten og er redd for nye anfall. Anonymkode: e12ce...e12
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Ta kontakt med fastlegen, så kan hen vurdere videre utredning. Da jeg hadde gallesteinsanfall så var det ganske likt det du beskriver. Anonymkode: 38cad...dfc 1
Gjest Tilfeldiglege Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 (endret) Fjerner post da jeg ser i rettningslinjene nå at helsepersonell ikke får lov til å svare her. Endret 9. mai 2022 av Tilfeldiglege Må fjerne status som helsepersonell.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Høres veldig ut som gallesteinsanfall. Husker du hva du spiste da det kom? Jeg har lik erfaring som deg. Ufattelige smerter, fikk dog hjelp på legevakten, men smertene slapp ikke taket. Ble innlagt på sykehus, mn i ventetiden på leg der slapp smerten taket. Ble sendt hjem med uforrettet sak. De sa at ul muligens ville vist lett utvidet gallegangen, siden steinen hadde passert. Det som hjalp for meg av smertelindring var Voltaren, ikke Paracet eller Ibux. Nå sist tok jeg Nobligan uten den minste effekt. Du kan også be legen om en ultralyd av galleblæra, da vil de se om det evt liggger flere steiner der. Men det er ikkje noen fasit for om det kommer igjen, eller hvor ofte det evt vil skje. . Håper legen følger opp, for angsten for nye anfall kan fort være verre enn selve anfallet. Anonymkode: 6a53e...eb8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå