Gå til innhold

Jobber 40% og resten AAP. Fungerer godt i jobben og nekter å bytte jobb. Hvordan søke ufør på det grunnlaget?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter altså å bytte jobb og jeg vet at det ikke er mulig å øke noe mer her nå. Jeg jobber nå 40% og hadde kanskje klart å jobbe 60% men jeg tør ikke å bytte til noe annet, hvis NAV krever det.

Jeg fungerer så godt i denne jobben, selv om det "bare" er 40% at jeg er villig til å stå i det. Kan NAV kreve å teste ut høyere arbeidsevne og i værste fall kreve at jeg får høyere stillingsprosent?

Er redd for at det går ut over arbeidsevnen om jeg kommer til et dårligere sted, slik at jeg heller blir 100% ufør. Hva gjør jeg her?

Må altså få NAV til å forstå at jeg fungerer i denne jobben, selv om det kun er 40% og at det er uaktuelt for meg å bytte jobb. Innspill?

Anonymkode: d441d...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ønsker å bli avklart til uføretrygd så må du være villig til å teste ut andre jobber, dersom NAV mener det finnes annet du kan klare i større grad. 
Hva er grunnen til at du ikke tror du klarer større stillingsprosent i den jobben du har nå? Det kan jo hende NAV blir med på å teste ut arbeidsevnen i egen jobb. 
Vilkårene for uføretrygd er uansett at man må være ufør til ethvert arbeid, så du kan ikke selv velge bort avklaring. 

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (14 minutter siden):

Dersom du ønsker å bli avklart til uføretrygd så må du være villig til å teste ut andre jobber, dersom NAV mener det finnes annet du kan klare i større grad. 
Hva er grunnen til at du ikke tror du klarer større stillingsprosent i den jobben du har nå? Det kan jo hende NAV blir med på å teste ut arbeidsevnen i egen jobb. 
Vilkårene for uføretrygd er uansett at man må være ufør til ethvert arbeid, så du kan ikke selv velge bort avklaring. 

Fordi endelig er jeg et sted jeg trives, men ikke mulighet til å få høyere jobb her. Det er risikabelt å søke seg til et nytt sted hvis det ikke fungerer der. Da kommer jeg aldri til å klare å jobbe 40% heller...

Har jo testet ut arbeidsevnen i den jobben jeg har nå ved å klare å få til en 40% stilling

Anonymkode: d441d...de9

AnonymBruker
Skrevet

Man må alltid teste ut hvor stor stilling du klarer å jobbe og da må man øke for å se. Dette gjøres i et arbeidsrettet tiltak som sender rapport til NAV. De skal samtidig se på alle andre muligheter for at du skal øke stillingsprosenten. Kan man tilrettelegge, annen type jobb osv. Det må begrunnes godt hvorfor en annen type jobb ikke er hensiktsmessig å i det hele tatt prøve ut.

Anonymkode: 9bbe6...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Det har en del å si om du hadde denne stillingen før du ble syk. Er man for eksempel sykepleier, vil man først og fremst teste arbeidsevnen i yrket man allerede har. Jobber selv innen helse og er delvis ufør. Det var aldri noe spørsmål om å teste ut andre yrker da jeg klarer å stå i 50% stilling med noe tilrettelagt arbeidstid. Forsøkte meg noen uker i 60% etter jeg kom tilbake etter lengre tids sykmelding, men det ble for mye for meg. 

Nav ser jo også på inntektsevnen, ikke bare arbeidsevnen. Det vil jo ikke lønne seg for deg å bytte til et mindre betalt yrke selv om du kanskje klarer å jobbe noe mer.

Anonymkode: 181a5...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...