Gå til innhold

Hva kan være årsaken til voldsom vektøkning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Metabolsk syndrom.

Er dette noe man plutselig bare får? Litt sånn at man plutselig går fra å være slank og aktiv, til å bli stor, tung og inaktiv på få år?

Anonymkode: 515ae...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er dette noe man plutselig bare får? Litt sånn at man plutselig går fra å være slank og aktiv, til å bli stor, tung og inaktiv på få år?

Man har ikke funnet ut den eksakte årsaken enda, men det er sterke teorier om at det er drevet av et høyt inntak av karbohydrater og for mye omega-6.

Anonymkode: a7ad5...ff2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Metabolsk syndrom.

Overvekt er veldig sjelden en "overspisingssykdom". Spiser man for mye av sunn mat, så blir man ikke overvektig. Da blir man mer fruktbar. Se på dyr i naturen. Når det er god tilgang på sunn mat, så blir de mer fruktbare. De får oftere barn og flere barn. Etter et museår blir det reveår fordi da har reven mye mat og får ekstra mange avkom.

Anonymkode: a7ad5...ff2

Ærlig talt. Overvekt skyldes sjelden overspising?? Snakk om å grave seg ned i sanden.

Anonymkode: 93682...4d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke vite om hun har en sykdom eller ikke basert på at hun er i jobb og hva hun legger ut på insta. 

Selv om hun har fullført studiene på normert tid og er i full jobb kan hun ha feks:

-PCOS

-Angst

-depresjon 

- Epilepsi (medisinen fører til økt sultfølelse)

- MS

- Diabetes 

- metabolsk syndrom

- Spiseforstyrrelser 

- og veldig mange andre usynlige sykdommer som i seg selv kan føre til overvekt, eller kan føre til trøstespising.

Uansett hva årsaken til vektøkningen måtte være, hvorfor mener du at du har noe med det å gjøre?

Anonymkode: 3f5f1...755

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 1.34):

Jeg ble lettere sjokkert da jeg traff ei jeg gikk på videregående med, for i løpet av de 3-4 årene siden jeg sist så henne så var hun omtrent dobbelt så stor. Jeg tuller ikke, hun var sikkert rundt 60-65kg sist jeg så henne, og er garantert over 120 nå. Men hvordan klarer man å legge på seg så voldsomt, uten at det er sykdom involvert? 

Hvis dere er så gode venner burde du spurt hvordan hun har det og tatt deg tid til en kopp kaffe. 

Anonymkode: e060c...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Graviditet, jeg la på meg over 30 kg i andre svangerskap. 

Spisforstyrrelser

Bruk av medisiner, feks prednisolon, diverse angstmedisiner og andre typer psykofarmaka. 

Hornonkrøll

Pcos

Lipødem

Metabolsk syndrom

Anonymkode: e1cde...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Graviditet, jeg la på meg over 30 kg i andre svangerskap. 

Spisforstyrrelser

Bruk av medisiner, feks prednisolon, diverse angstmedisiner og andre typer psykofarmaka. 

Hornonkrøll

Pcos

Lipødem

Metabolsk syndrom

Anonymkode: e1cde...ce8

Du skjønner at du la på deg i svangerskapet på grunn av kalorioverskudd, håper jeg?

Jeg er enig i at TS ikke har noe hva skolevenninnen har holdt på med, og er jeg ganske overbevist om at dette er en trolletråd, men tåkeleggingen her er til å få fnatt av. Alle årsakene til overvekt som er listet opp her kan motvirkes ved sunt kosthold og aktivitet. Jeg sier ikke at det er enkelt, langt ifra, men det gjør det ikke noe mindre pinlig å lese alle de dårlige unnskyldningene.

Anonymkode: a2f52...68f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg fant ut at hun hadde hatt noe låsing i IS-ledd og bekkensmerter, kan det være en årsak til den store vektøkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 9.40):

Ærlig talt. Overvekt skyldes sjelden overspising?? Snakk om å grave seg ned i sanden.

Anonymkode: 93682...4d6

Å si at overvekt skyldes overspising blir det samme som å påstå at alkoholisme skyldes overforbruk av alkohol. Overspisingen og overforbruket av alkohol er symptomer, ikke årsaker. 

Anonymkode: ecfff...19d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...