Gå til innhold

Greier ikke holde ryddig / organisere - adhd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til nytt hjem i februar, har adhd, fulltidsjobb, pusser opp og har et krevende barn. 

Uka jeg jobber rekker jeg lite pga lang pendletid. Uka med barnet, blir brukt pà barnet og pendling, og jobb. Jeg har også pusset opp, malt og tapetisert hovedsakelig og mangler fortsatt en del taklamper.

Sà måtte jeg ha barnet mer enn 50% en periode da pappaen fikk korona, og så skulle han reise på ferie osv. Vi snakket om at han skulle avlaste slik at jeg kunne ordne i stand hjemme men det har ikke blitt. Jeg får ingen hjelp. 

Så fikk vi omganssyke og nå korona, og jeg er tappet for energi. Februar, mars og april, 3 mnd med et kaos hjem.. føler at jeg aldri greier å komme meg ovenpå og irganisere godt her. 

Kansje noen har gode råd til meg? 

Anonymkode: 04aee...5d3

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må senke standarden og ikke minst kravene til deg selv umiddelbart! La kaos få være kaos og ta litt og litt. Alle med små barn har kaotiske hjem til tider. Sånn er det bare.

Med et raskt Google søk finner du masse info (trøst) rundt tema. Både forståelse og delte erfaringer. Ikke minst gode tips, bla for hvordan endre holdningene sine slik at man ikke konstant går rundt med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke strekke til.

Anonymkode: 95e06...f06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta organisering over tid. Bruk litt tid i ferien til å ta ett og annet rom og gå i dybden. Ha alt ut og bli kvitt det du ikke bruker, alt det du tar vare på skal ha sin skuff, boks eller noe. Roteskuffer og roterom skal bli overflødisk. Da blir det enkelt å rydde. Det tar tid men er så verdt det! 

Anonymkode: 074f6...1f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke om du liker å lese bøker, men Magisk Opprydding med Marie Kondo er ganske nyttig ift mindset når man rydder (dvs, samle alt innenfor en kategori, feks alle bøker- så kvitter du deg med de du ikke ønsker å beholde og SÅ kan du rydde de på plass). Hun har også mye på youtube og Netflix om du heller ser enn leser:)

kan ellers anbefale minimalistspiren på Instagram og Ryddekonsulenten m.fl- synes det er mange fine tips å få der😃 Rydd Bort Rotet sitt konsept er også supert for de som ønsker ta ting litt etter litt- her får man konkrete tips som feks «rydd i en skuff hver fredag». 

stiller meg ellers bak det der med å innse at akkurat nå er det kaos, godta det- ta baby steps videre og ikke glemme å leve litt i nuet. Forsøk å senke forventningene

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er flink. Stress ned. Vi har alle sånne perioder, der det flyter både her og der. 

Når du orker; 

Lag en liste. En liste for hvert rom. 

F.eks BAD

Rydd rundt vask

Rydd og vask klær på gulv

Rydd vinduskarmen 

Vask dusjen 

Vask gulvet

Vask doen

Ha et mål om å klare 1 ting på lista pr.dag. av og til klarer du mer. Av og til mindre. Det er helt greit. Men, du ser at du er i en prosess med å få det fint rundt deg. Det er motiverende for meg i alle fall..

Anonymkode: a24ba...fd6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...