Gå til innhold

Vi kommer ikke til å se Frihetsgudinnen lenger i filmer, vil vi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan kanskje seile hele frihets-kjerringa over til Kina da.. like greit.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor Kinesiske myndigheter skulle ha noe mot statuen? Den er jo ikke anti-kinesisk eller kritisk mot myndighetene der i det hele tatt. Rart.

Anonymkode: 5c399...f6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er vel lite frihet i USA nå og fremover så er vel like greit å slippe. 

Anonymkode: 8e454...201

• Liker 2
Skrevet
PITTY skrev (9 timer siden):

Kan kanskje seile hele frihets-kjerringa over til Kina da.. like greit.

Eller returneres til Frankrike.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor Kinesiske myndigheter skulle ha noe mot statuen? Den er jo ikke anti-kinesisk eller kritisk mot myndighetene der i det hele tatt. Rart.

Det kineserne misliker er å se amerikansk patriotisme.  Spidermanfilmene har vært kjent for å ha scener som veldig tydelig spiller på amerikansk patriotisme. F.eks amerikansk flagg, Frihetsgudinnen, osv.

Dette hengers slik jeg forstår det sammen med at at første Spiderman filmen ble filmet i New York rett før 11. september og kom ut rett etter. Da de filmet i New York stod fortsatt World Trade Centr og Spiderman svingte seg rundt den.  Men da filmen skulle gis ut var tårnene borte.  Så scenen ble klippet vekk. Og de satte inn en ny scene med stort amerikansk flagg i stedet.  For det var selvsagt det amerikanerne(og den vestlige verden) ønsket å se da.  

Anonymkode: 742b5...b3a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette hengers slik jeg forstår det sammen med at at første Spiderman filmen ble filmet i New York rett før 11. september og kom ut rett etter.

Anonymkode: 742b5...b3a

Det var ikke den første Spiderman-filmen, den premierte 20 år før 11. september.

Anonymkode: 8f7ff...d3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener nok første i reboot'n til Sam Raimi

Anonymkode: 9aa4b...85b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 2.34):

Vil si den representerer ganske annerledes verdier enn Kina jo.. Ikke Spessielt mye frihet der borte.. 

Anonymkode: 202ab...540

Skrevet
On 5/4/2022 at 11:54 PM, AnonymBruker said:

Ikke etter at Kina stiller krav.

Filmselskapene vil ikke risikere å tape milliarder på milliarder.

Kina bestemmer over den amerikanske filmindustrien, slik som de også gjør med NBA.

https://www.yahoo.com/now/sony-loses-millions-rejecting-china-180433530.html?guccounter=1

Anonymkode: 4d254...ae6

TS, kan du presisere litt tydeligere hva du egentlig ønsker å diskutere? Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Til tross for at Spider-Man: No Way Home ikke har blitt vist på kino i Kina, har den høyest salgstall av samtlige filmer sluppet i 2021, med temmelig god margin. P.t. ligger den på 6. plass på Box Office Mojo sin liste over mestselgende filmer på verdensbasis gjennom tidene (ikke justert for inflasjon), som er formidabelt med tanke på at den ikke hadde global distribusjon (samt enkelte covid-relaterte begrensninger i noen områder). Rent kommersielt er det kinesiske markedet naturligvis alt annet enn ubetydelig, men å anta at slike aksjoner for boikott/sensur av amerikanske landemerker vil overstyre den amerikanske filmindustrien på generell basis virker en tanke histrionisk.

Jeg synes også det er greit å være bevisst at ikke all amerikansk film har som mål å smadre rekorder i billettsalg, og det er viktig å huske at blockbustere og Hollywoods fem store er kun en del av den totale filmproduksjonen i USA. Global kinodistribusjon er ikke nødvendigvis det store målet for alle, eller i det hele tatt realistisk, selv om Hollywood-studio kanskje kan bli påvirket av den slags utfordringer. I dette tilfellet har Sony valgt å ikke redigere filmen, som gir et veldig tydelig signal om at innholdet er viktigere enn billettsalg. Pussig nok har jeg også mer sympati med sivilbefolkningen i land som lever under streng sensur enn oss som kan se alt vi ønsker av film uansett, hvilket gjør meg usikker på hva TS egentlig ønsker å formidle og diskutere. Jeg tviler sterkt på at frekvensen av bilder av frihetsgudinnen i amerikansk film vil reduseres dramatisk som følge av dette, og jeg tviler like mye på at den jevne seer ville lagt merke til det dersom det faktisk var tilfelle. Frihetsgudinnen har, om jeg ikke tar skrekkelig feil, i de siste 20 årene vært mest avbildet i katastrofefilm og sci-fi, da ødeleggelse av kjente byggverk/landemerker er en veldig populær semiotisk konvensjon. Statuen vi ser i Spider-Man: No Way Home har også fått en aldri så liten make-over (med plenty plott-hendige stillas karakterne kan løpe rundt på), og man kan nok sikkert finne et snev av humoristisk kritikk av nasjonal-patriotisme i dette om man myser og legger godviljen til. Avbildinger av statuen slik den er (altså ikke i ruiner, ombygd eller under konstruksjon) forekommer faktisk ikke så innmari ofte, og det har ingenting med sensur å gjøre. Det vil være langt mer avgjørende hvorvidt den faktisk er relevant for handlingen i filmen, de fleste filmskapere har tross alt en intensjon med billedbruk.

AnonymBruker
Skrevet
Entern skrev (På 5.5.2022 den 10.11):

Eller returneres til Frankrike.

Har ikke Norge også en stor eierandel i frihetsgudinnen, med kobber fra Karmøy? Synes vi kunne få den. Putin & co hadde sikkert tisset i buksa om den plutselig sto reist opp ved grensen i Kirkenes! :ler:

Anonymkode: 609b0...e83

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...