Gå til innhold

Ansvar og delkasko hvis andre kjører på deg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Slik jeg har forstått det dekker vel ikke Ansvar- og delkasko skader som følge av en kollisjon. Men hvordan stiller det seg hvis motparten har skyld i bilulykken, vil du da måtte stå med kostnadene for egen bil? Eller vil motpartens forsikringsselskap betale for reparasjon på begge biler?

Anonymkode: 060d9...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ta det veldig enkelt så går ansvar på å dekke skadene til den andre parten, mens kasko gir deg selv fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nomore82 skrev (6 timer siden):

For å ta det veldig enkelt så går ansvar på å dekke skadene til den andre parten, mens kasko gir deg selv fordeler.

Det forstod jeg. Men hvis jeg kun har delkasko og ikke fullkasko, og du krasjer i meg. Må ditt forsikringsselskap betale skadene på min bil, eller må jeg gjøre det selv siden jeg ikke har fullkasko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke er skyld i en kræsj er det motpartens forsikring som dekker skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får lese på din forsikringsavtale hva forsikringen din gjelder. Da dette varierer fra selskap til selskap. Når du ikke er skyld i ulykken. Er det den skyldige sin forsikring som betaler skadene og kostnadene du får iht ulykken. Ofte koster det ikke mye ekstra å oppgradere til bedre forsikring. Så hvis du har en dårlig avtale kan du undersøke med andre selskap, evnt hvilke fordeler du kan få der du er. Feks full kasko gir dekning av skader på bilen din om du kjører av veien, evnt leiebil i en mnd 

Anonymkode: 1e1f0...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det forstod jeg. Men hvis jeg kun har delkasko og ikke fullkasko, og du krasjer i meg. Må ditt forsikringsselskap betale skadene på min bil, eller må jeg gjøre det selv siden jeg ikke har fullkasko?

Dersom jeg kræsjer i deg (og er skyldig i kræsjet) er det mitt forsikringsselskap som dekker skadene dine uavhengig av om du har ansvarsforsikring, delkasko eller kasko.

Men du har for eks ikke krav på leiebil mens bilen din er på verksted. Selv om det er ubeleilig for deg. Noe du kan få med kasko. Som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet ditt, og tror du har misforstått begrepet "forsikring". Det er ikke din dekning som bestemmer motpartens ansvar hvis skylden ligger hos motparten. Da er det motpartens forsikringsdekning du bør bekymre deg for. Men heldigvis er det slik at man ikke kan kjøre ut på veien uten ansvarsforsikring. Så kræsjer noen inn i deg, og skylden ligger hos motparten, er det motpartens forsikringsselskap som står ansvarlig overfor deg. 

Anonymkode: 26bb9...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (3 timer siden):

Men du har for eks ikke krav på leiebil mens bilen din er på verksted. Selv om det er ubeleilig for deg. Noe du kan få med kasko. Som eksempel.

Hvis skaden ikke er din skyld skal du holdes skadefri. Du har krav på nødvendig leiebil. Forsikringsselskapet kommer til å påstå at du ikke får det med delkasko, men det er feil. Henvis til forsikringsbransjens klagenemd. (Som en kuriositet kan nevnes at NAF's advokat sa til meg at jeg ikke hadde krav på leiebil med delkasko, mens forsikringsklagenemnda sa at min forsikring ikke spilte noen rolle så lenge jeg ikke var skyldig part).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
spinner skrev (2 minutter siden):

Hvis skaden ikke er din skyld skal du holdes skadefri. Du har krav på nødvendig leiebil. Forsikringsselskapet kommer til å påstå at du ikke får det med delkasko, men det er feil. Henvis til forsikringsbransjens klagenemd. (Som en kuriositet kan nevnes at NAF's advokat sa til meg at jeg ikke hadde krav på leiebil med delkasko, mens forsikringsklagenemnda sa at min forsikring ikke spilte noen rolle så lenge jeg ikke var skyldig part).

Hvis dette hadde vært sant burde du visst at "forsikringsklagenemnda" heter Finansklagenemnda.

Anonymkode: 5aaf8...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dette hadde vært sant burde du visst at "forsikringsklagenemnda" heter Finansklagenemnda.

Sorry, lenge siden sist, men jeg har 3 ganger kjørt leiebil på motpartens regning etter å ha blitt påkjørt med ansvar eller delkaskoforsikrede biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjerra mi er kun verdt 55 000kr, full i striper og små bulker. Jeg sparte 3000kr årlig på å gå fra full til delkasko.

Ville det være åndsvakt å gå ned til ansvarsforsikring🧐

Anonymkode: 4464b...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

............Men hvordan stiller det seg hvis motparten har skyld i bilulykken, vil du da måtte stå med kostnadene for egen bil? Eller vil motpartens forsikringsselskap betale for reparasjon på begge biler?

Det er mange i denne tråden som ikke svarer på det det blir spurt om, eller som starter en komplett avsporing.

I bilforsikringsverden er det skadevolder som skal sørge for at du blir skadesløs.  Motpartens forsikring skal minimum betale for reparasjon av din bil om det er motpartens skyld.  (om motpartens forsikring også dekker reparasjon på motpartens bil er helt uinteressant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man får leiebil kommer an på forsikringsavtalen man har. 

Om du ikke har leiebil i din forsikringsavtale vil ikke motparten dekke leiebil om din bil blir påkjørt. Helt teit, men sånn er det. 

Anonymkode: ce137...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjerra mi er kun verdt 55 000kr, full i striper og små bulker. Jeg sparte 3000kr årlig på å gå fra full til delkasko.

Min er verdt 30k og har bare ansvarsforsikring. Har råd til ny bil om min blir ødelagt til høyere pris enn verdien. Derfor har jeg bare ansvars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har delkasko på min, men det er egentlig mest fordi det er en eldre Prius og jeg helst vil ha dekning hvis noen stjeler katalysatoren :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har delkasko på min, men det er egentlig mest fordi det er en eldre Prius og jeg helst vil ha dekning hvis noen stjeler katalysatoren :ninja:

Er det vanlig at folk stjeler katalysatorer?😄😄hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
spinner skrev (På 5.5.2022 den 10.34):

Sorry, lenge siden sist, men jeg har 3 ganger kjørt leiebil på motpartens regning etter å ha blitt påkjørt med ansvar eller delkaskoforsikrede biler.

Du må kunne dokumentere at du har ett økonomisk tap, eller at det fks ikke er mulig å reise kollektivt til jobb, skole eller barnehage. Du får ikke leiebil kun for fritidskjøring eller butikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (1 time siden):

Du må kunne dokumentere at du har ett økonomisk tap, eller at det fks ikke er mulig å reise kollektivt til jobb, skole eller barnehage. Du får ikke leiebil kun for fritidskjøring eller butikken. 

Det er riktig. Poenget mitt er at den skadelidte i forsikringssak skal kompenseres uavhengig av egen forsikring. Jeg har bare gitt beskjed om at jeg trenger bil. 
Husk at saksbehandlerne har som jobb å gjøre oppgjøret så billig som mulig for selskapet. Har akkurat avsluttet et annet forsikringsoppgjør som ble utbetalt og supplert i fire runder før vi aksepterte summen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...