Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger tips til legging på kvelden.

Jeg har en 4 mnd gammel baby som jeg har ammet i søvn siden fødsel og har trivdes godt med det. Hen har sovnet fint ved puppen frem til hen var 3 mnd, nå sliter vi med legging og jeg holder på i 1-2 timer hver kveld. 

Baby roer seg ikke ved puppen sånn som før. Hen ammer en stund og er tydelig kjempetrøtt men slipper puppen og gråter, kaster hodet frem og tilbake og vil ikke ha puppen igjen. 

Så da går det i amming -> byssing -> amming igjen -> byssing -> kosing og synging helt til hen sovner. 

Blir kjempesliten og lei meg av dette da jeg bruker hele kvelden på legging og aldri får noe tid for meg selv. Baby tar ikke smokk og bare litt flaske (💔)og det er vanskelig for far å legge da han ikke har pupp. Har forsøkt å legge til en ekstra dupp på kvelden, dra ut våkentid før legging, white noise osvosv..

Blir oppriktig lei meg av å se andre mødre som bare legger babyen sin i sengen, gir smokk og sier natta, så sovner babyen. Da føler jeg meg helt mislykket. 

Har noen tips eller bare noen gode ord?🥺

Anonymkode: 6de96...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den alderen kan det være greit å begynne med grøt. Evnt ha en rolig økedag, der du ammer mye og prøver å hvile mye for å øke melkepoduksjonen. Minstejenta mi startet med grøt da hu var 4 mnd. I starten fikk hun en gang hver kveld så økte jeg til to ganger daglig. Ammet henne til hun var 1 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 9 måneder nå. Hun har sovet kjempe bra utenom ved 4 og 8 måneder, som ofte blir kaldt 4 og 8 måneder sleep regression der barnet har større problemer med innsovning, våkner hyppigere og kan gråte mer etc. Ved 4 måneder husker jeg at vi gikk fra et skikkelig sovebarn, til å kjøre bilturer for første gang for å få henne til å sovne for kvelden. Eneste jeg kan si er at det blir fort bedre og at du bare må stå han av og finne raske løsninger som tar deg gjennom denne fasen ❤️ Jeg opplevde bedring rundt 5 måneder. 

image.png.1726f1d401f1d32fd6234f62ad83bfc8.png

Anonymkode: ed49b...66b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet mitt er 9 måneder nå. Hun har sovet kjempe bra utenom ved 4 og 8 måneder, som ofte blir kaldt 4 og 8 måneder sleep regression der barnet har større problemer med innsovning, våkner hyppigere og kan gråte mer etc. Ved 4 måneder husker jeg at vi gikk fra et skikkelig sovebarn, til å kjøre bilturer for første gang for å få henne til å sovne for kvelden. Eneste jeg kan si er at det blir fort bedre og at du bare må stå han av og finne raske løsninger som tar deg gjennom denne fasen ❤️ Jeg opplevde bedring rundt 5 måneder. 

image.png.1726f1d401f1d32fd6234f62ad83bfc8.png

Forresten litt dårlig ordvalg med "raske løsninger", men det jeg mente å si er at dersom du ender opp med å velge noen løsninger som kanskje ikke er optimale på sikt men som fungerer her og nå, så er det helt ok. Slik som oss, som ofte endte med å gjennomføre legging i bilen en periode etter at ingenting annet fungerte og klokken gikk. Ha heller ikke dårlig samvittighet eller tenk at du skaper dårlige vaner for at du må bysse eller amme i søvn. Perioden går nok fort over dersom barnet normalt sover bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvis det hjelper har jeg akkurat brukt tre timer på å få min fire måneders knert sovende i senga si, og egentid hadde jeg sist i desember.

Med eldstemann ble det bedre rundt sju eller åtte måneder, så jeg har bare innstilt meg på at tidas kveldsaktiviteter strekker seg fra lydbok til kabal på mobilen og at mammalivet blir bedre på andre siden av sommerferien 🤪

Anonymkode: 36d00...37d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! Trenger tips til legging på kvelden.

Jeg har en 4 mnd gammel baby som jeg har ammet i søvn siden fødsel og har trivdes godt med det. Hen har sovnet fint ved puppen frem til hen var 3 mnd, nå sliter vi med legging og jeg holder på i 1-2 timer hver kveld. 

Baby roer seg ikke ved puppen sånn som før. Hen ammer en stund og er tydelig kjempetrøtt men slipper puppen og gråter, kaster hodet frem og tilbake og vil ikke ha puppen igjen. 

Så da går det i amming -> byssing -> amming igjen -> byssing -> kosing og synging helt til hen sovner. 

Blir kjempesliten og lei meg av dette da jeg bruker hele kvelden på legging og aldri får noe tid for meg selv. Baby tar ikke smokk og bare litt flaske (💔)og det er vanskelig for far å legge da han ikke har pupp. Har forsøkt å legge til en ekstra dupp på kvelden, dra ut våkentid før legging, white noise osvosv..

Blir oppriktig lei meg av å se andre mødre som bare legger babyen sin i sengen, gir smokk og sier natta, så sovner babyen. Da føler jeg meg helt mislykket. 

Har noen tips eller bare noen gode ord?🥺

Anonymkode: 6de96...7aa

Prøv å bare ligge ved siden av babyen, støttende, hold en hånd på. Når du bysser kan det hende du avbryter babyens innsovning, du gir for mye stimuli. Så slutt å amme/bysse/amme/bysse. Amme og så lar du babyen få ro. Hvorfor går du fra byssing til amming? Fordi babyen gråter? Det kan være den gråter fordi den sovner. Mange babyer regulerer seg på den måten. Prøv å gi nok støtte og se hva som skjer. Når jeg har aller mest lyst til å plukke opp babyen er da den er aller nærmest søvnen. Så jeg lar den være for å ikke forstyrre.

Hvor mange mødre ser du inne på soverommet? Slutt å sammenligne deg! Babyer er dritvanskelige å legge!

Anonymkode: 45579...428

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sammenlign deg med andre, babyer er forskjellige. Du må bare gjøre det som funker for dere, og jo tidligere du bare aksepterer at dette er situasjonen akkurat nå, jo bedre blir det. Å lese på nettet om hvor lett det er bare du gjør det ene eller det andre, det er i hvert fall tabbe. Var ikke en dritt som hjalp her i hvert fall. Ikke mme, ikke varmeflaske, ikke kos, ikke andre enn meg som la ham ned, ikke forskjøvet dupp, eller forskjøvet leggetid. 

Hele det første året måtte jeg sitte hele kvelden i sofaen med ungen min i fanget, sovende, fordi det bare var der han sovna. Og da jeg gikk og la meg så måtte han ligge klin inntil meg hele natta, ellers sov han ikke. Gjelder bare å gjøre det som fungerer der og da.

Og så blir det bedre ❤️ 

Anonymkode: 02e0c...e3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Prøv å bare ligge ved siden av babyen, støttende, hold en hånd på. Når du bysser kan det hende du avbryter babyens innsovning, du gir for mye stimuli. Så slutt å amme/bysse/amme/bysse. Amme og så lar du babyen få ro. Hvorfor går du fra byssing til amming? Fordi babyen gråter? Det kan være den gråter fordi den sovner. Mange babyer regulerer seg på den måten. Prøv å gi nok støtte og se hva som skjer. Når jeg har aller mest lyst til å plukke opp babyen er da den er aller nærmest søvnen. Så jeg lar den være for å ikke forstyrre.

Hvor mange mødre ser du inne på soverommet? Slutt å sammenligne deg! Babyer er dritvanskelige å legge!

Lar den være = legger meg helt inntil og synger og støtter bare. Jo mer overtrøtt, jo mer gråt ved innsovning.

AnonymBruker
Skrevet
Mammamia2014 skrev (9 timer siden):

I den alderen kan det være greit å begynne med grøt. Evnt ha en rolig økedag, der du ammer mye og prøver å hvile mye for å øke melkepoduksjonen. Minstejenta mi startet med grøt da hu var 4 mnd. I starten fikk hun en gang hver kveld så økte jeg til to ganger daglig. Ammet henne til hun var 1 år. 

Grøt er så hardt for magen. Skjønner ikke at noen anbefaler dette

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte legge meg med min helt til han var åtte måneder…. Helt pyton, null egentid. Men: vi snudde det ved at nå legger pappaen og sover med ham om natta. Jeg har plutselig kvelder fri og sover hele natta. Så det kommer til å snu! Du får egentid igjen🥰 Men babyen din er jo ganske liten ennå.

Anonymkode: ac3ea...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...