Akryl Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Det er noe jeg har undret over lenge. Her utelukker vi de som skulle ha vært overvektige på grunn av sykdom. Som student var det noen andre studenter som klaget på at de må bruke masse penger på mat osv. De overvektige studenter klaget aldri, og jeg følte de var mette, og forble overvektige gjennom hele studier. Jeg har også observert at en overvektig har alltid råd til å spise mye mat selv om de har like mange utgifter som de andre som klager. Kan det være to årsaker til det? At overvektige klager ikke fordi de vil bli bedt om å spise lite. Eller at de spiser billig og dårlig mat? Men fast food er jo også dyrt i Norge, og ikke billig som i USA der fattige ofte er overvektige av den grunn. 3
Muskath Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Merkelig spørsmål. Hvordan har du kommet på å være interessert i dette? 14 1 3
Akryl Skrevet 4. mai 2022 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2022 Muskath skrev (10 minutter siden): Merkelig spørsmål. Hvordan har du kommet på å være interessert i dette? Jeg undrer ofte på ulike observasjoner jeg gjør. 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Akryl skrev (2 timer siden): Jeg undrer ofte på ulike observasjoner jeg gjør. Fortsett med å være nysgjerrig, da man kommer langt med det! Jeg har dessverre ingen svar på spørsmålet ditt. Anonymkode: 15987...2ca 3
AngryMouse Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Jeg gomler i meg alt jeg kan finne fra snopehylla for å opprettholde overvekten. Sunn mat er dyrt 4 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 Kanskje de er flinke til å handle på tilbud? Anonymkode: fe311...279
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Folk bruker jo pengene sine på ulike ting. Om det er klær, mat, hobbyer, idretter, utseende, kjæledyr, barna sine, interiør osv. Kanskje var de studentene som klagde over dyr mat heller interessert i å bruke mer av pengene sine på noe annet enn mat? Feks. festing, fritidsaktiviteter eller shopping? Anonymkode: 5d206...ae0 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Usunn mat er billigere. Anonymkode: 90b37...8f1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Usunn mat er billigere. Anonymkode: 90b37...8f1 Det er jo strengt tatt ikke sant. Grønnsaker er mye billigere enn potetgull, brus og sjokolade. Anonymkode: 02a45...ea6 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 Jeg er jojo slanker, og når jeg er tynn så bruker jeg masse penger på vipper, klær, leppefyll, sminke, diverse hudpleie og jeg er mer sosial og drikker mere alkohol osvosvosv. Når jeg er tjukk så bruker jeg ikke penger på noe av det der. Når jeg spiser sunt så føler jeg uansett at jeg bruker mer penger på mat, for jeg spiser egentlig lite som tjukk, bare mye mer kaloririk mat. Men vet ikke om det bare føles slik ut, har ikke regnet på det. Anonymkode: e9ab9...ed2 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Usunn mat er billigere. Anonymkode: 90b37...8f1 Usunn mat er billigere pr kalori ihvertfall. Anonymkode: e7736...a85 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 Jeg tror mange glemmer hvor lite som skal til for å bli overvektig/vedlikeholde vekt. Er ikke sånn at overvektige nødvendigvis kjøper godis til fordel for grønnsaker. Det handler ofte om at man ikke blir mett av små porsjoner, spiser gjerne for stor porsjon pasta, for mye ris eller potet, tar litt for mye saus (som man likevel hadde endt opp med å kaste restene av). Det er mye mat man lager som ikke blir dyrere å spise mer av, med mindre man er av typen som fryser ned alt. Ikke fryktelig mange kutter en halv løk til taco, steker en halv kjøttdeig, bruker en halv pizzabunn, fryser halve posen med tortillalefser osv. Pasta, ris, potet, gryter, pizza, osv er dessuten mye billigere enn å hive innpå med kjøtt, noe ikke alle er så interessert i å gjøre heller. Det er heller ikke veldig dyrt å bruke litt for mye majones, smør og slikt som kan utgjøre veldig mange kalorier. Anonymkode: 9f6df...661 12 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 Trådene på kvinneguiden. Anonymkode: a3770...f1a 2 1
Whistler Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Akryl skrev (12 timer siden): Det er noe jeg har undret over lenge. Her utelukker vi de som skulle ha vært overvektige på grunn av sykdom. Som student var det noen andre studenter som klaget på at de må bruke masse penger på mat osv. De overvektige studenter klaget aldri, og jeg følte de var mette, og forble overvektige gjennom hele studier. Jeg har også observert at en overvektig har alltid råd til å spise mye mat selv om de har like mange utgifter som de andre som klager. Kan det være to årsaker til det? At overvektige klager ikke fordi de vil bli bedt om å spise lite. Eller at de spiser billig og dårlig mat? Men fast food er jo også dyrt i Norge, og ikke billig som i USA der fattige ofte er overvektige av den grunn. Kan det tenkes at det statistiske grunnlaget ditt er alt for lite? Jeg for eksempel har observert over tredve år med tilgang på internett, der man fra å betale ganske mye for tilgang og har gått fra en liten del tilgjengelig informasjon og læremuligheter til at det nå er det er gratis og hvor all verdens informasjon og læremuligheter er tilgjenglige. Det kan se ut som om det ikke har hjulpet i det hele tatt. Prosentandelen av idioter er den samme som før, selv om det nå er blitt gratis å vise det for all verden. 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 Jeg er overvektig, venninna min er undervektig, hun spiser mer mat enn meg. Vi har veldig forskjellig forbrenning, hun er dritt lei av å spise mye for å ikke bli alt for undervektig. Mens jeg spiser normalt sunt, ikke mye og legger på meg. Skal jeg gå ned i vekt, så må jeg sulte meg. Anonymkode: 7f31b...64d 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 Usunn mat er billigere, selvom vi ikke er på usa nivå. Det er vanskelig og endre kosthold til et sunnere kosthold med lavt budsjett. Det handler også om prioritering. En overvektig prioriterer kanskje godteri før feks ny sommerkjole. Det er nok også litt i det du skriver, hvis en overvektig klager over at de ikke har råd til mat vil de få kommentarer. Anonymkode: 7dc74...2f4
Veggdyret Skrevet 5. mai 2022 #17 Skrevet 5. mai 2022 "Vi overvektige" har nok en tendens til å spise mye billig men veldig kaloririk mat. Godteri, potetgull, bakevarer, og ting med høyt fettinnhold. Hvis du kjøper kyllingfilét og bringebær for 100 kr får du sånn ca 4 kyllingfileter, 250 gram bringebær og 500 kcal. Hvis du isteden bruker de 100 kr på 1 storplate med melkesjokolade, en pose potetgull, en 3-pakning med skolebrød og 5 bananer, har du godt over 3000 kcal - omtrent det doble av dagsbehovet for en spedvokst kvinne. 2
Illuminatum Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er jo strengt tatt ikke sant. Grønnsaker er mye billigere enn potetgull, brus og sjokolade. Anonymkode: 02a45...ea6 Er du sikker? Pr kilo er det klart rimeligere. Kroppen trenger kanskje 2000 kcal pr døgn og du skal ha en mye større mengde grønnsaker enn f eks pølse for å tilføre kroppen 2000 kcal. Er det fortsatt billigere? 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #19 Skrevet 5. mai 2022 Overvektige håndterer det selvfølgelig på samme måte som alle andre. Det er veldig lite ekstra mat som trengs for å opprettholde overvekt. En halv pakke billig kjeks ekstra hver dag gjør stort utslag på vekta, og koster kanskje sju kroner dagen. Det er veldig få som har det så trangt økonomisk at 50kr i uka utgjør et vesentlig problem. Anonymkode: 11395...81a 2
Muskath Skrevet 5. mai 2022 #20 Skrevet 5. mai 2022 Det er ofte tråder her som omhandler overvektige, feite, tjukke, gamle o.l. Felles for disse trådene er at trådstarter vil ha i gang en rekke nedsettende uttalelser om DEM. Alltid «de», ikke vi. Skulle så inderlig ønske at folk kunne slutte å starte slike tråder. De ender alltid i en rekke negative innlegg om «dem». Og det er bare det trådstarter vil ha i gang. Jeg skjønner ikke hva som er poenget. 7 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå