Gå til innhold

Har du vært medlem av en sekt?

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært innom kg nå, men kom plutselig på denne tråden. Vil anbefale en podkast/YouTube-kanal som heter CultsToConsciousness og dokumentarserien Escaping Twin Flames på Netflix! 

Sekter fascinerer meg like mye enda, langt over ett år etter jeg lagde denne tråden. Tusen takk til alle som har delt.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, tweet said:

Lenge siden jeg har vært innom kg nå, men kom plutselig på denne tråden. Vil anbefale en podkast/YouTube-kanal som heter CultsToConsciousness og dokumentarserien Escaping Twin Flames på Netflix! 

Sekter fascinerer meg like mye enda, langt over ett år etter jeg lagde denne tråden. Tusen takk til alle som har delt.  

jeg er fremdeles medlem i SGI, som jeg skrev om på forrige side i tråden. Skulle melde meg ut men det har skjedd så mye at jeg aldri fikk tid til å gjøre det. Venninnen som introduserte sekten har 3 barn, og nå tas de alle ut av skolen her vi bor, de planlegger å flytte til Malaysia så barna kan gå på en av sektens offisielle privatskoler.🤦‍♀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (11 minutter siden):

jeg er fremdeles medlem i SGI, som jeg skrev om på forrige side i tråden. Skulle melde meg ut men det har skjedd så mye at jeg aldri fikk tid til å gjøre det. Venninnen som introduserte sekten har 3 barn, og nå tas de alle ut av skolen her vi bor, de planlegger å flytte til Malaysia så barna kan gå på en av sektens offisielle privatskoler.🤦‍♀️

😧

Anonymkode: 0bd1b...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Maia70 skrev (På 26.12.2024 den 22.01):

Noe interessant som skjer i sekt-universet for tiden?

Tja... Godt spørsmål!  Du kan for eksempel spørre de over 45 000 kirkesamfunn og menigheter globalt. De springer alle ut av den første menigheten som fantes på Jesu tid. Dette var de første kristne. Den eneste sanne menighet i mine øyne. De hadde samme sannhet og ånd. De eide alt i fellesskap og fungerte som en familie. (Apg 2,44), men det kom store endringer etter at Johannes var halshugget, Jesus korsfestet og disiplene forfulgt og drept.

I følge SNL er en sekt en religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn. De fleste sekter har til felles at de i egne øyne representerer en autentisk versjon av religionen de hører inn under.

Det betyr at praktisk talt alle kristne menigheter er som sekter og regne. De er alle utbrytere eller avaerter av det opprinnelige og alle synes å ha sin spesielle tolkning av bibelen og Jesu lære som de tviholder på. Alle følger sine utbrytere og alle synes å stride mot hverandre...

NT advarer også mot dette i kapittelet: Advarsel mot splittelse.

- Jeg mener dette at enhver av eder sier: Jeg holder mig til Paulus; jeg til Apollos; jeg til Kefas; jeg til Kristus. Er Kristus blitt delt? (1.kor 1.12)

Jesus formante de troende til å være én menighet, være som étt legeme og handle som étt i syn, tanke og gjerning, også for at verden skulle tro at Gud hadde sendt ham. (Joh 17,21 - 1 Kor 1,10 ) For hvordan i all verden skal folk komme til tro på Jesus om ikke en gang de kristne kan holde sammen og enes om hva som er rett?

• Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i det ene brød. (1 Kor 10,17)
  • Sett alt inn på å bevare Åndens enhet, i den fred som binder sammen. én kropp, én Ånd. (Ef 4,3)

Men hva skjedde?

Etter å ha utryddet en rekke menigheter og brent et utall evangelier og skrifter fikk vi den romersk katolske kirke som fortsatte å utrydde alle annerledestenkende og man brant alt som ikke stemte med deres tro..

Med sverd og halshugging ble Europa kristnet i dette nye romersk-katolske fenomen. Så var det vest og østkirken og på 1500 tallet brøt Martin Luther ut. Han kalles Lutherdommens far og legg merke til ordet «Luther-dommen». Hvor ble det av Kristus som Kristen-dommens far?

Og siden har det gått slag i slag. Det myldrer og de 45.000 har nok allerede blitt mange flere.

Det er ikke vanskelig å forstå hva Jesus mener med at alle må stå sammen som ETT, ett legeme og ett i syn, tanke og handling. Vi snakker om 2,3 milliarder mennesker som alle tror på Jesus om man inkludere katolikkene. Samhold gir styrke! Det motsatte av splitt og hersk. Og bare tenk på hva alle disse kunne ha utrettet på kort tid om de hadde samme sannhet og samme mål?

De kristne kalles jordens salt men om saltet mister sin kraft så duger det ikke til noe... (Mark 9,49/50)

Så hvem av disse «sektene» er den ene sanne menighet? Det er jo ikke slik at bibelen virker samlende og sprer sannhet og kjærlighet. Tvert i mot!

Personlig tror jeg ikke på noen av dem, men jeg tror på Jesus. Bare sannheten kan gi svaret på dette, men hva er sant? Hvorfor skjer det helt motsatte av hva Jesus formaner om?

- Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg. Den herligheten du har gitt meg, har jeg gitt dem, for at de skal være ett, slik vi er ett: jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. Da skal verden skjønne at du har sendt meg, og at du elsker dem slik du har elsket meg. (Joh 17,21)

Endret av Catch22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oddfellows, frimureriet er en sekt med store  pedofilringer er jo ikke rart det er hysj hysj da er veldig mangen offer som aldri snakker om det. Vedder på noen her inne kjenner seg igjenn.  det er ikke alle som vet at dem er medlem der engang.  Folk som er på dem første  nivåene vet ikke om disse ringene. Tror mangen kan kjenne seg igjenn å ha hatt en dårlig opplevelse med folk  og familiemedlemmer i disse sektene.  Sjefene i nrk  kristne pikekoret som ble saksøkt for å misshandle jentene var oddfellow, og frimurer. Han slapp unna og fikk fortsette som leder selv om mangen av jentene anklaget lederne. Ingen overaskelse makt og korrupsjon.  Hvis noe må holdes hysj hysj er det alltid noe ondt som må skjules eller korrupsjon. Har null respekt for disse gutteklubbene kjenner flere som er utsatt for overgrep som barn fra folk som er i disse klubbene. Så er det jo mangen av dem på  første  nivåene som ikke har peiling at dette foregår som bare vil godt, dem er portvakter kalles det, en fasade uten at dem vet det selv. Også di onde folka i  disse sektene liker å  gjemme seg bak kirker og religion paven selv er frimurer ikke rart. Fysj å fy. Blir kvalm av å bare tenke på det.

Anonymkode: 6deae...2da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...