Gå til innhold

Har du vært medlem av en sekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 8.16):

Nei, sånt holder jeg meg langt unna. Galne folk..😞

Anonymkode: 2f53b...803

Så du er ca like oppegående som de i sekter som skal holde seg unna alle som er «utenfor sekten»?🙊

AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 0.11):

Her og, vokste opp der. Mange gode minner og opplevelser, men også endel negative sider ved det som fortsatt preger meg som voksen

Anonymkode: 4f1d7...933

Her og!

Mange gode minner fra barndommen og ungdomsåra, men er preget av nedtrykkende tankesett i voksen alder, er aldri bra nok etc.

Anonymkode: 77404...084

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel,vil advare frittenkende mennesker mot 7.dags adventister.  

Mye bra og rett ifht helse og bibelkunnskap.  Drepen på sikt pga menneskereglene.  Og Ellen G White. Homofobisk og kvinnefiendlig.  Samt de mangler viljen til å virke med mennesker " av verden " . 

Ble døpt som voksen i den menigheten for 20 år siden . Melder meg ut når min mentor i menigheten dør. Vil ikke gjøre ham sorg.  

Mange fine og gode mennesker der,men sneversynt og lukket. 

Anonymkode: 2713d...4ff

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (5 timer siden):

Antroposofi er jo en religiøs tro, og Steinerbevegelsen kan nok kalles en sekt, de fleste er bare ikke klar over bl.a. Steinerbevegelsens spiritualistiske røtter.

Hvis det er noen trøst hadde jeg like mange hull fordi vi ikke visste at appelsinjuice var skadelig for tennene 😅

Takk for omtanken 🥰

Anonymkode: 8ea03...289

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 7.52):

Jeg vokste opp i et strengt antroposofisk miljø og gikk på steinerskolen. Selv om det ikke regnes som en sekt, så var miljøet rimelig sekterisk. 

Vi gikk bare kledd i naturmaterialer og så å si alt vi eide var av naturmaterialer. Jeg tror knapt det fantes noe av plast i hele huset vårt. TV hadde vi selvfølgelig ikke og det var forbudt å spille fotball på skolen. Jeg fikk høre at man ble dum av å spille fotball, ettersom man bare brukte underkroppen i spillet. 

All mat var selvfølgelig hjemmelaget og mye var biodynamisk. Popmusikk var forbudt, i likhet med TV, så vi hørte bare på klassisk musikk og folkesang. 

Hvis jeg besøkte andre som så på TV, hørte på popmusikk eller spiste godteri og kjøpemat (som jeg kalte det), ble jeg drillet når jeg kom hjem og fikk kjeft dersom jeg hadde gjort noe av det. Alt av feil mat, syntetiske klær og plastleker, godteri og tegneserier ble umiddelbart kastet hvis det kom inn i huset. Jeg ble aldri tatt med til legen, bortsett fra hvis det var noe svært alvorlig, og jeg fikk aldri smertestillende eller antibiotika. Heller ikke ble jeg vaksinert, for skolemedisinen var farlig.

Jeg fikk hull i tennene hvert eneste år gjennom hele oppveksten, for vi brukte ikke fluortannkrem heller, ettersom fluor festet seg til skjelettet og aldri gikk bort.  Jeg hadde det vanskelig på skolen og ble mobbet, men den eneste "hjelpen" jeg fikk var å bli sendt til helseeurytmi, der jeg skulle gjøre øvelser som virket inn på eterlegemet. Det siste der sa de selvfølgelig ikke til meg, men det er nå likevel antroposofenes mening at det er slik.

Da jeg så dokumentaren De utvalgte barna, gråt jeg, for det var mitt liv jeg så.

Anonymkode: 8ea03...289

Hvor var dette miljøet du vokste opp i, og har du hørt om Vidaråsen? Vidaråsen er en landsby for psykisk utviklingshemmede bygget på antroposofi ,for de som ikke kjenner til det. Det fungerer som en institusjon der de psykisk utviklingshemmede bor i private hus der husmor og husfar er antroposofer (som regel). Alle husene som bygges der er antroposofiske, de har verksteder der man jobber, driver en gård osv.
Jeg bode 9 mnd der i min ungdom, fordi jeg fikk vite at de tok inn unge medarbeidere for praksis, og jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre "i samfunnet" akkurat da. 
Fant fort ut at det var svært sekterisk, og også hyklersk. F.ex. hadde de ikke TV, men noen hadde TV i et skap i stua. En ung medarbeider ble tilsnakket av en som var en av grunnleggerne av Vidaråsen, fordi han hørte på walkman. En av de psykisk utviklingshemmede som bodde i huset der jeg bodde, fikk ikke lov til å ha kassettspiller, for da hørte hun på musikk hele tiden, og det skulle man ikke.
Tror de fleste barna av de voksne medarbeiderne, som var tenåringer når jeg var der, røykte hasj selv om ledelsen var sterkt imot rusmidler. Også de fleste unge medarbeiderne som meg selv. Har aldri vært i et miljø med så mye hasjrøyking faktisk. Jeg oppdaget det ved at jeg plutselig ikke ble tatt med på ting fordi de andre tydeligvis skulle røyke.

Kan også legge til at det jobbet en Dansk baker der da som ikke var antroposof. Han hadde vært baker i mange år, og fortalte at den antroposofiske salven som de hadde mot brannsår, var noe av det beste han hadde prøvd. Han var ellers kritisk til sekterismen der. Jeg selv fikk også et pulver for vondt i halsen mens jeg var der, og  halsvondten forsvant fort.

Jeg har ikke noe imot annerledes ideer, og syns Steiner har kommet med mye interessant. Men det er når det blir regler utav det at det blir lite produktivt, og går i retningen sekt. Og det gjorde det definitivt på Vidaråsen, selv om det ikke var fullt så strengt der som det virker som det var der du vokste opp.

Anonymkode: ca59d...def

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg. Men nesten hele slekta på min mors side er i en pinsemenighetaktig sekt. Min bestefar nektet å bli med der, men alle hans 13 søsken ble medlem og derav deres etterkommere også. De har riktig nok kjempet iherdig for å få meg(og resten av familien) til å se lyset og bli medlem siden jeg var barn. De veksler mellom å fordømme oss og å prøve å "redde" oss. Frister ikke særlig å slenge meg på for å si det sånn...

Anonymkode: d46ef...721

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg. Men nesten hele slekta på min mors side er i en pinsemenighetaktig sekt. Min bestefar nektet å bli med der, men alle hans 13 søsken ble medlem og derav deres etterkommere også. De har riktig nok kjempet iherdig for å få meg(og resten av familien) til å se lyset og bli medlem siden jeg var barn. De veksler mellom å fordømme oss og å prøve å "redde" oss. Frister ikke særlig å slenge meg på for å si det sånn...

Glemte å si at ene tanten min med familie også ble medlemmer i nevnte sekt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970

Jeg er også veldig interessert i sekter, men har aldri vært med i en sekt. Jeg kan dog si jeg har vært i miljø som har vært litt sånn new age sekteriske, der det har blitt brukt manipulasjonsteknikker. Så jeg har erfaring med det, selv om det ikke var akkurat en "sekt". Jeg skrev også et innlegg over som anonym, om Vidaråsen. Så jeg kjenner til det antroposofiske, noe sekteriske miljøet også.

Jeg ramlet oppi dette tidlig, ved å gå på en folkehøyskole der det var mye fokus på alternative ting, som jo gjerne inkluderer sekter. To av mine venner der ble med i Osho-bevegelsen etter den skolen, som absolutt er en sekt selv om alle som er med selvsagt nekter for det.
Samtidig traff jeg en mann som var ordentlig alternativ og hadde med seg boka A Course In Miracles som en Bibel over alt. Den boka hadde han lest i filler. Han hadde selv vært i en sekt selv, og advarte sterkt mot Osho-bevegelsen da han så hva det var. Han hjalp meg mye med å forstå hvorfor jeg selv rygget av hele greiene.
Det var ellers mange som kritiserte bevegelsen på den tiden (90-tallet), og tidligere også. Jeg leste på den tiden en bok som het "Death Comes Dancing", som viser manipulasjonsteknikkene som ble brukt. Og mange år senere kom jo Netflix-dokumentaren "Wild Wild Country", som blant annet avslører mye av det som foregikk i Oregon da sekta etablerte seg der.

Og nå nylig har en kvinne som heter Erin Robbins begynt å snakke om hva hun opplevde tett på Osho selv. Hun forteller at Osho var mye verre enn det som vises i dokumentaren. Det finnes jo også en Netflix dokumentar om Ma Sheela, som var Osho's høyre hånd, som heter Searching for Sheela. Den har jeg ikke sett, men har inntrykk av at hun får skylda for mye som Osho også var involvert i, han som var sjefen for sekta faktisk. Sheela var ikke sjefen der.

Erin Robbins er intervjuet i podcasten A LIttle Bit Culty som er hostet av Sarah Edmondson og Anthony Ames som var med og avslørte NXIVM. Kan virkelig anbefale den podcasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 11.38):

Vel,vil advare frittenkende mennesker mot 7.dags adventister.  

Mye bra og rett ifht helse og bibelkunnskap.  Drepen på sikt pga menneskereglene.  Og Ellen G White. Homofobisk og kvinnefiendlig.  Samt de mangler viljen til å virke med mennesker " av verden " . 

Ble døpt som voksen i den menigheten for 20 år siden . Melder meg ut når min mentor i menigheten dør. Vil ikke gjøre ham sorg.  

Mange fine og gode mennesker der,men sneversynt og lukket. 

Anonymkode: 2713d...4ff

Vi har helt ulike syn på adventistkirken. Jeg ble medlem for to år siden, har hatt venner i kirken der i over 20 år, så jeg har fått med meg litt her og der opp gjennom årene. I vår menighet er det et homofilt par med i lovsangsteamet, ingen tegn til noe negativt om kvinner og alle er velkomne uansett! Mange hos oss som ikke følger «reglene» og ingen ser ned på dem likevel. 

Anonymkode: 63d05...bef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Noen som vet om det finnes en podcast som tar for seg Leah Remini's avskjed fra Scientologien? Noe lignende som TV-serien altså, bare som podcast. Jeg vet at hun selv har en podcast, men vet ikke hvilken eller hvilke episoder hun tar for seg akkurat det som skjedde når hun forlot sekten. Jeg vil ha historien fra begynnelsen på audio.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med de satanistene og dark magic aktivistene?

Har pult (no homo) 2 av dems demon mestere (#facts)

Og hvor var Satan når djevlene hans ble utkjempet? 

#ingensted

Og hva skjedde når eks dama no prøvde dark magic på meg, flere ganger?

#ingenting

#laosslageennysektsomheteråtillintetgjøredemoner

#SamHarriserikkespirituellhantrorfortsattpåhjerner

Lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Etter å ha sett serien Devil in Ohio som på mange måter er helt grusom, så har jeg begynt å bli litt interessert i det som har med sekter å gjøre. Er det sånn i mange sekter at de har totalt overtak på deg? Og når man melder seg ut så blir det et rent helvete og de skal ta deg? 

Anonymkode: 7d564...59c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ihvertfall en dokumentar på nrk om emnet som er veldig interessant. Det handler om religiøse menigheter i Norge, Smiths venner, Jehovas vitner osv der noen medlemmer har brutt ut. Hun ene husker jeg til og med ble nektet å ha kontakt med barna sine etter å ha blitt voldtatt. Siden de (ledelsen i menigheten) mente hun selv hadde satt seg i situasjonen... 

Husker ikke i forbifarten hva dokumentaren heter, men det burde ikke være vanskelig å finne i appen. :)

Anonymkode: da8fd...092

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på en måte vært medlem av en sekt, men det er en lang historie og vanskelig å forklare og formidle. "Sekten" bestod bare av en familie og meg, faren der er "sektlederen" og har en masse rare ideer. Den fella jeg gikk i var at jeg hadde og har mange av de ideene selv, og så ikke når det tippet over til svært rigide og usunne "leveregler" og ideer.
Etter dette har jeg studert sekter, sektledere, narsissisme og psykopati, og mekanismene som gjør at man søker sekter og forhold med ujevn maktbalanse. 
Jeg har kommet frem til at man gjør dette fordi man har dårlig kontakt med egen intuisjon, så en ser til andre for å finne ut hva en skal gjøre, og løsningen på ens problemer. Sekten gir mening og retning i livet og svar på alle spørsmål en sliter med. 
Hvis mennesker var mer selvstendige og stolte på seg selv og sine egne avgjørelser så ville det nok fantes færre sekter og usunne forhold.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var medlem av religiøs skole når jeg var child.

Forlott religionen bare for å realisere at den muligens er Sann 10 år etter.

Sekter er for saufolk. Bare mennesker som følger hverandre.

Gud er den Høyeste Autoritet.

For de som er Oppvåkket.

For de i ignoranse så er mennesker ledere.

En oppvåket er underkastet seg sin Gud og Skaper. 

Han vet et lite hakk mer en deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av JV. Men jeg tror ikke på det lenger. Prøver å komme meg ut. Men redd for å såre familie og deretter bli såret tilbake når de kutter meg ut. 
Jeg vil ikke ut fordi det er fæle folk der. Grunnen er at jeg har tatt ledelsen i å lyge gjentatte ganger. Deretter begynte jeg å undersøke læren til JV, og den er til min overraskelse feil. De tilber ikke Gud i ånd og sannhet, slik de hevder.

Anonymkode: 46da3...81a

• Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 14.46):

Noen som vet om det finnes en podcast som tar for seg Leah Remini's avskjed fra Scientologien? Noe lignende som TV-serien altså, bare som podcast. Jeg vet at hun selv har en podcast, men vet ikke hvilken eller hvilke episoder hun tar for seg akkurat det som skjedde når hun forlot sekten. Jeg vil ha historien fra begynnelsen på audio.

Søk på Joe Rogan og Leah Remini. Der snakker hun ut i hans podcast.

Anonymkode: 5004e...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spotify

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vokste opp som medlem i Jehovas Vitne. Det er gode og dårlige ting. Ble utestengt fra verden, eller innestengt... Samtidig tatt godt imot av de i JV. Foreldrene mine var psykotiske, det hjelp ikke, ble forsøkt drept da en av de mente vi måtte bli med til himmelen. Kom meg ut da jeg var 13. Så kan si at på en måte fant jeg en trygghet der, men den varte bare til jeg var 5-6 år og kunne begynne ha egne meninger. De er veldig dominert av ledere, de tar aldri feil og skal aldri settes spørsmål ved. De er valgt av Gud.. man skal følge mye fra det gamle testamentet. Værst synes jeg det er å nekte blodoverføring til barna sine/seg selv, vil heller la de dø.. mye vondt med å ikke kunne få gaver, ikke feire noe, ikke få være med venner når de drar ut på ting. Bli holdt hjemme under feiringer på skolen f.eks, så høre om hvor fint alle andre har hatt det.. Har mye å ta igjen nå, sosialt og mentalt, men jeg jobber hardt med det og holder meg langt unna Jv selv. Men folk som trenger å bli ledet, noe som kan hjelpe de bort fra det negative og som er avhengig av en tro, de er lette å få med. Gjerne som har opplevd noe vondt, som kan hjelpe dem igjennom det vonde har jeg fått inntrykk av. 

Anonymkode: 28b45...d16

• Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den har jeg sett, det var det eneste jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...