Gå til innhold

Har du vært medlem av en sekt?

Anbefalte innlegg

Langt innlegg, så scroll ned til siste avsnitt om dere ikke gidder å lese alt!

Jeg er over gjennomsnittet interessert i sekter, sektledere og hva det er som gjør at folk faller i den fellen. Det er et interessant tema, og det er helt sykt hvor mange forskjellige sekter som finnes der ute, både fredfulle og mange helt jævlige. 

Selv har jeg slektninger i Jehovas vitner, men har ikke noe kontakt med de. Jeg vet flere har brutt ut av sekten.

Jeg er også helt sikker på at en kompis av meg, helt på alvor, prøver å danne en sekt, og prøver blant annet iherdig å få med eksen min. Han ble helt hysterisk når eksen mim takket nei til å komme på besøk. Han påstår han er sjaman, kan heale hvem som helst, finner sårbare mennesker og "overbeviser" dem om det han tror på, blant annet ved å pushe dem til å spise fleinsopp. Han oppfordrer dem til å spare skjegg og hår (pga ett eller annet med energien fra sola?), og neglene på lillefingeren, bli veganere, gå barbeint og mye annet sært. Ja, også "samler" han på venner i alle 12 stjernetegnene... av en eller annen grunn. Jeg tror ikke mine egne ører når jeg snakker med han en sjelden gang. Det skal også nevnes at han tror alt i media er fake news, er vaksinemotstander og mener Qanon sier sannheten. 

At han klarer å overbevise så mange til å tro han og "følge" han, synes jeg er skikkelig skummelt.. og at han tror selv han kan heale alle for alt, til og med kreft. Jeg fatter det ikke!

Jeg har så lyst å høre om andres erfaringer! Om du kjenner noen som er/har vært i en sekt, du har vært medlem av en, eller har noen form for opplevelse med sekter; please tell! 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd det selv, men synes temaet er veldig interessert selv! Kan anbefale The Vow, seduced: inside the nxivm cult og heavens gate: the cult of cults. De forklarer det veldig bra, hvordan man blir overbevist og blir med. 

Anonymkode: 6da39...e8c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte. Min bestemor var med i en, og dermed også min mor og jeg. Gikk på møter der 1-2 ganger i uka til jeg var sånn 10 år. Men husker veldig lite av det, bare at folka gråt og ropte masse og hadde rare klær og de fleste var gamle. Og så var de mot dåp og bryllup og konfirmasjon i kirka, kvinner fikk ikke klippe håret eller bruke bukser, sånne ting. Ikke så spennende egentlig. 

Anonymkode: 46fd0...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke opplevd det selv, men synes temaet er veldig interessert selv! Kan anbefale The Vow, seduced: inside the nxivm cult og heavens gate: the cult of cults. De forklarer det veldig bra, hvordan man blir overbevist og blir med. 

Begge de settene har de fortalt om i sektpodden (som jeg anbefaler om du ikke har hørt om dem) 😁 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På en måte. Min bestemor var med i en, og dermed også min mor og jeg. Gikk på møter der 1-2 ganger i uka til jeg var sånn 10 år. Men husker veldig lite av det, bare at folka gråt og ropte masse og hadde rare klær og de fleste var gamle. Og så var de mot dåp og bryllup og konfirmasjon i kirka, kvinner fikk ikke klippe håret eller bruke bukser, sånne ting. Ikke så spennende egentlig. 

Anonymkode: 46fd0...caf

Oi! Husker du hva sekten heter? Slutter dere plutselig bare å reise dit?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tweet skrev (3 timer siden):

Begge de settene har de fortalt om i sektpodden (som jeg anbefaler om du ikke har hørt om dem) 😁 

Oh, skal sjekke ut, takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mener det ikke selv men jeg opplevde JV som en sekt pga styringskontrollen vi ble underlagt… var inne i underkant av 20 år og er nå lykkelig ekskludert 

• Liker 4
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (4 timer siden):

De mener det ikke selv men jeg opplevde JV som en sekt pga styringskontrollen vi ble underlagt… var inne i underkant av 20 år og er nå lykkelig ekskludert 

De er helt klart en sekt, ja! De følger oppskriften til punkt og prikke 😅 Fantastisk at du kom deg ut. Det er ikke bare bare det, har jeg forstått. Samtlige av slektningene mine som kom seg ut, har psykiske plager eller sliter med rusavhengighet. Fellesnevneren er jo at alle er oppvokst i JV, så det forundrer meg ikke om det har med det å gjøre. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie var med i JV fra jeg var 7 til jeg ble 14 ca. 
Har gått bra med meg, til tross for det. Jeg ble mobba, og måtte forklare for hele skoleklassen hvorfor vi ikke feira jul og slikt. 

Er ikke redd for å bli upopulær, og er gjerne den som sier det ingen andre tør si på jobb og slikt. 
Det som ikke dreper deg…

Anonymkode: c9176...ec8

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at da jeg var omtrent 15-16 år og var på alternativsmesse, ble jeg huket tak i av noen fra Hillsong (sekt opprinnelig fra Australia, mye snusk i den gjengen). En mann med langt hår og gulldiadem lurte på om jeg ville møte Jesus, og at om jeg tok de rette stegene, kunne jeg møte han der og da. Jeg sa ja av ren nysgjerrighet. Han ba meg sette meg på en stol, satt seg på huk foran meg med en hånd på kneet og ba meg gjenta en bønn setning for setning. En dame stod og holdt meg på hodet med lukkede øyne. Etter seansen lurte de på hva jeg så, som selvfølgelig var ingenting. Skulle ønske jeg husket responsen jeg fikk! Jeg fikk et hefte med meg hjem med instrukser om hvordan å komme til himmelen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tweet skrev (1 time siden):

De er helt klart en sekt, ja! De følger oppskriften til punkt og prikke 😅 Fantastisk at du kom deg ut. Det er ikke bare bare det, har jeg forstått. Samtlige av slektningene mine som kom seg ut, har psykiske plager eller sliter med rusavhengighet. Fellesnevneren er jo at alle er oppvokst i JV, så det forundrer meg ikke om det har med det å gjøre. 

Giftet meg inn i det i voksen alder og har for så vidt satt pris på å faktisk lære meg bibelen på akademisk grunnlag men det er en heeeeel del ting i tankesettet internt der som kan få hardbarkede mannfolk til å få frysninger nedover ryggen. Er i nytt (skikkelig umoralsk) forhold nå og nyter livet :) 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (22 timer siden):

Giftet meg inn i det i voksen alder 

Men var du ikke litt skeptisk til denne organisasjonen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjueto skrev (55 minutter siden):

Men var du ikke litt skeptisk til denne organisasjonen? 

Så absolutt - men så tenker man at det skal man da klare å holde styr på 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (22 timer siden):

Så absolutt - men så tenker man at det skal man da klare å holde styr på 😅

Så hvorfor klarte du ikke å holde styr på det? Hva var det som appellerte til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjueto skrev (17 timer siden):

Så hvorfor klarte du ikke å holde styr på det? Hva var det som appellerte til deg?

Utfordringen er at det i miljøet rundt deg skapes en forventning til deg og dine som når den ikke innfris fører til at du blir ansett som «dårlig omgang» noe som igjen fører til et ufattelig og konstant utmattende press. Lettelsen jeg følte når jeg skrev meg ut var - pun intended - himmelsk 🥳🫶🏻

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

• 2 uker senere...

Huff for ei suppe ts. Vet ikke om jeg skal le eller gråte. 

Anonymkode: 87608...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...