AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Har hatt et par bleiesluttforsøk med barnet vårt som nettopp har fylt 4, uten hell. Tar vi av bleia, er han veldig flink til å tisse i do og har få uhell, men bæsjinga er utrolig vanskelig. Han har bæsjet noen ganger på potte for noen måneder siden, men så sa det stopp, og vi måtte bare ta på bleia igjen, da han fortsatte å bæsje seg ut i trusa hele tiden (og det ble mange uhell - han bæsjer nemlig opptil 3-4 ganger om dagen). Prøvde å si at han kunne si fra om han måtte bæsje, så kunne vi ta på bleie, men det funket ikke, og uhellene fortsatte i trusa. Nå er jeg litt sånn; hva gjør vi!? Jeg er veldig giret på å bli kvitt den bleia, men vi kan ikke fortsette å ha masse bæsjeuhell i trusa hver dag, så synes hele situasjonen er litt håpløs. Han har også blitt så stor nå at jeg synes det er litt flaut at han fortatt bruker bleie. Hører stadig «mas» om når skal han slutte med bleie… 🙄 Vet at dette med å bæsje i do gjerne kan ta litt lengre tid enn å tisse i do/på potte for mange - derfor lurer jeg på når/hvordan det løsnet for dere som har vært gjennom dette? Anonymkode: 45951...e1d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 Vi lot barnet sitte på do i lengre perioder med iPad. Da satt barnet og så på favorittprogrammet sitt mens hen satt på do. Etterhvert så ville barnet bare sitte på do. Det var slik det løste seg for oss. Vi brukte iPad i 2 uker, også var det ikke lenger behov for det. Lykke til☺️ Anonymkode: be260...5e2 2
skruf Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 Det er veldig vanlig at akkurat bæsjing på do/potte henger igjen, lenge etter at barnet egentlig har sluttet med bleie og er tørr. Yngste her var sånn, og jeg vet om mange som hadde det likedan. Når det skulle bæsjes så var det på mef bleie. Hun sa fra at hun måtte bæsje og ba om bleie. Jeg prøvde en gang å nekte bleie for å trumfe gjennom, men det var helt feil håndtert av meg og endte med forstoppelse og et svare styr for å få løst forstoppelsen. I tillegg fikk barnet et negativt forhold til avføring pga hun forbandt det med smerte. Så det gjorde jeg aldri på nytt. Her så løste det seg med å ta tiden til hjelp+belønning. Prøvd først med klistremerker, men det fungerte dårlig. Klistremerker var ikke attraktivt nok. Så premien måtte høynes…..og det hun ønsket seg aller mest var sin egen fiskestang. Og med løfte om det så klarte hun tilslutt å bæsje på do. Hun var rundt 4 år da det løsnet. Hører med til historien at etter at fiskestanga var kommet henne til eie så erklære hun at nå kunne hun bæsje i bleie igjen, men da fikk hun greit forklart at da ble fiskestangen inndratt 😄 Hadde aldri dette problemet med eldste, men hun var veldig tidlig bleiefri, under 2 år både på dagtid og natt. Hun elsket å sitte på potta å lese bøker, så da kom det bare av seg selv. Yngste var senere med å slutte med bleie, og ikke noe glad i å bruke potte. Ville rett på do, så hun brukte do-ring.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 Vi brukte ipad som belønning. Eneste som funka. Anonymkode: 048ba...a1d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 Man setter barn på do til faste tider og forventer ikke i starten at de gjør noe som helst. Poenget i begynnelsen er å venne barnet til do og å ikke tisse/bæsje når som helst. Å introdusere dem for følelsen av kontroll. Det er mye lettere om man begynner i ok alder med bleieslutt, når barn er 4 år så er de veldig gamle. Til neste unge: start når barnet er rundt året, så er det avvent til det er to. Og, ts, husk at barnet ikke har kompetanse på bleieslutt. Å legge en så stor beslutning over på en småunge er ikke ok. Det er dere voksne som bestemmer om og når barnet begynner å øve på bleieslutt. Det er også dere som lager og følger opp en plan på det. Anonymkode: 28403...6cf 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 Vi gjorde som flere nevner, fikk barnet til å sitte på do i perioder, uten å forvente noe. Det gikk bra i begynnelsen men så stoppet det opp en periode. Da måtte vi få noe som myknet opp avføringen fra apoteket, fordi det ble en slags angst. Etter det var det ingen problemer. Anonymkode: a7648...62a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 Har samme problemet selv nå, hun har akkurat blitt 4, og nekter plent å gå på do. Hun har ikke brukt bleie ellers på 2 år nå, men dette problemet vedvarer. Vi har prøvd å si at det er ikke flere bleier, og at hun bare må. Har prøvd med belønning og iPad. Alt ender med forstoppelse og hyling og skriking. Om vi sier hun kan få noe hun har ønsket seg lenge, så bestemmer hun seg for at hun ikke vil ha den tingen lenger. Begynner å bli frustrert av hele situasjonen. Anonymkode: 12fd1...0e6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Man setter barn på do til faste tider og forventer ikke i starten at de gjør noe som helst. Poenget i begynnelsen er å venne barnet til do og å ikke tisse/bæsje når som helst. Å introdusere dem for følelsen av kontroll. Det er mye lettere om man begynner i ok alder med bleieslutt, når barn er 4 år så er de veldig gamle. Til neste unge: start når barnet er rundt året, så er det avvent til det er to. Og, ts, husk at barnet ikke har kompetanse på bleieslutt. Å legge en så stor beslutning over på en småunge er ikke ok. Det er dere voksne som bestemmer om og når barnet begynner å øve på bleieslutt. Det er også dere som lager og følger opp en plan på det. Anonymkode: 28403...6cf Det var jo fryktelig hjelpsomt, da. For øvrig er jo barnet til TS vant til å gå på do, bare ikke for nummer to. Bæsj er nye skumlere og tar lengre tid. Anonymkode: fcacb...ff2 6 1
Mumia Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har hatt et par bleiesluttforsøk med barnet vårt som nettopp har fylt 4, uten hell. Tar vi av bleia, er han veldig flink til å tisse i do og har få uhell, men bæsjinga er utrolig vanskelig. Han har bæsjet noen ganger på potte for noen måneder siden, men så sa det stopp, og vi måtte bare ta på bleia igjen, da han fortsatte å bæsje seg ut i trusa hele tiden (og det ble mange uhell - han bæsjer nemlig opptil 3-4 ganger om dagen). Prøvde å si at han kunne si fra om han måtte bæsje, så kunne vi ta på bleie, men det funket ikke, og uhellene fortsatte i trusa. Nå er jeg litt sånn; hva gjør vi!? Jeg er veldig giret på å bli kvitt den bleia, men vi kan ikke fortsette å ha masse bæsjeuhell i trusa hver dag, så synes hele situasjonen er litt håpløs. Han har også blitt så stor nå at jeg synes det er litt flaut at han fortatt bruker bleie. Hører stadig «mas» om når skal han slutte med bleie… 🙄 Vet at dette med å bæsje i do gjerne kan ta litt lengre tid enn å tisse i do/på potte for mange - derfor lurer jeg på når/hvordan det løsnet for dere som har vært gjennom dette? Anonymkode: 45951...e1d Premiering, gi han klistremerker f.eks. om han nå sier i do, eller si: om du bæsjer i do, får du det og det etterpå.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 Vi har brukt belønning, i en overgangsperiode, med begge barna. Hadde akkurat det samme problemet med avføring, at de holdt igjen og ville ikke bæsje på do. La ikke noe press på barnet, aksepterte at det ikke ville på do, tilbød bleie, og forsøkte å motivere for do. Av og til bæsjet barnet i bleia da, andre ganger ikke i det hele tatt. Ble nok litt forstoppet en periode, fordi det holdt igjen, men ikke veldig. Det gikk fint. Vi lastet også ned fantorangen spillet hvor fantorangen bæsjer og tisser på do, dette funket av og til. De fleste gangene fungerte det med avledning og belønning: typ, du skal få se noe morsomt hvis du bæsjer i do først, eller at barnet fikk en gullpenge (sånn sjokoladeting) hver gang det bæsjet. Ikke veldig for å bruke godteri som belønning altså, men i en overgangsperiode er det greit. Noen bruker stjerneklistremerker også vet jeg. Ellers kan det funke med noen dobøker også, finnes mange forskjellige morsomme bøker om det å gå på do😊 Det viktigste er å ikke gjøre det til noe krav og legge et press på barnet, så går det seg nok til😊👍 Anonymkode: 20863...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 Mine var også «sene» med bleieslutt. Spesielt ene var våt lenge på natten. Mange uhell og pauser i «treningen». For det skjer jo når barnet er klar. Det ene barnet spesielt syns det var vanskelig å bæsje på do. Jeg lokket derfor med alt jeg kunne. Premie, dra på lekebutikken og det ene med det andre. Masse oppmuntring. Ros for at prøver osv. Forklarte og beskrev at bæsjen bare presses ut av rumpa eller kommer ut av seg selv. Akkurat som når bæsjen kommer i bleien eller i trusa. Men på do, så faller bæsjen ned i do og kanskje det blir et lite plask. Det er ikke farlig. Altså forklarte veldig og i detalj. Så kan du prøve å snakke med barnet på denne måten? Forklare og Fisk litt om det er skummelt? Anonymkode: ead66...55d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man setter barn på do til faste tider og forventer ikke i starten at de gjør noe som helst. Poenget i begynnelsen er å venne barnet til do og å ikke tisse/bæsje når som helst. Å introdusere dem for følelsen av kontroll. Det er mye lettere om man begynner i ok alder med bleieslutt, når barn er 4 år så er de veldig gamle. Til neste unge: start når barnet er rundt året, så er det avvent til det er to. Og, ts, husk at barnet ikke har kompetanse på bleieslutt. Å legge en så stor beslutning over på en småunge er ikke ok. Det er dere voksne som bestemmer om og når barnet begynner å øve på bleieslutt. Det er også dere som lager og følger opp en plan på det. Anonymkode: 28403...6cf Ja, for barn er jo maskiner som følger foreldrenes plan til punkt og prikke… 🙄 Kan godt være dette har fungert for deg og dine barn, men det betyr ikke at det fungerer for alle. Ts: vi har også en fireåring som bruker bleie. Vi vet at han har full kontroll på både tiss og bæsj, men han nekter plent å gå på do. Vi introduserte ham for do tidlig, og i toårsalderen var han kjempeivrig, men gradvis begynte han å miste interessen også ble det til slutt full stopp. Klistremerker eller andre belønninger er uinteressant for ham, og presser vi for mye vegrer han seg for å bæsje og ender med forstoppelse. Så nå bare venter vi på at det skal løsne. Det snedige er at han er helt tørr på natta, mens storebror som sluttet med bleier på dagen før han var tre år tisset seg ut på natta frem til han var sju år. Anonymkode: 7eefc...5ba 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 skruf skrev (På 5.5.2022 den 12.21): Det er veldig vanlig at akkurat bæsjing på do/potte henger igjen, lenge etter at barnet egentlig har sluttet med bleie og er tørr. Yngste her var sånn, og jeg vet om mange som hadde det likedan. Når det skulle bæsjes så var det på mef bleie. Hun sa fra at hun måtte bæsje og ba om bleie. Jeg prøvde en gang å nekte bleie for å trumfe gjennom, men det var helt feil håndtert av meg og endte med forstoppelse og et svare styr for å få løst forstoppelsen. I tillegg fikk barnet et negativt forhold til avføring pga hun forbandt det med smerte. Så det gjorde jeg aldri på nytt. Her så løste det seg med å ta tiden til hjelp+belønning. Prøvd først med klistremerker, men det fungerte dårlig. Klistremerker var ikke attraktivt nok. Så premien måtte høynes…..og det hun ønsket seg aller mest var sin egen fiskestang. Og med løfte om det så klarte hun tilslutt å bæsje på do. Hun var rundt 4 år da det løsnet. Hører med til historien at etter at fiskestanga var kommet henne til eie så erklære hun at nå kunne hun bæsje i bleie igjen, men da fikk hun greit forklart at da ble fiskestangen inndratt 😄 Hadde aldri dette problemet med eldste, men hun var veldig tidlig bleiefri, under 2 år både på dagtid og natt. Hun elsket å sitte på potta å lese bøker, så da kom det bare av seg selv. Yngste var senere med å slutte med bleie, og ikke noe glad i å bruke potte. Ville rett på do, så hun brukte do-ring. Har som sagt prøvd å foreslå dette; at han kan si fra når han må bæsje, så tar vi på bleie. Men han gjør det i trusa. Brukte også klistremerkebelønning til å begynne med. Det var interessant i starten, men så mistet han interesse. Hadde på den tid lært seg å tisse i do, men bæsjinga hadde enda ikke løst seg (selv om han hadde bæsjet på potte 4-5 ganger denne perioden). Prøvde da å «oppgradere» belønningen til godteri om han bæsjet på potte/i do (godteri er det beste han vet), men ikke engang det funket, og funket ikke det, skjønte jeg at ingenting kom til å funke. Og her er vi da, fortsatt bleie og ingen tegn til at han kommer til å slutte med det første. Prøver å ikke mase, men har sagt et par ganger at han kan bæsje på do/i potte om han må bæsje, men han viser ingen interesse for å ville gjøre dette. AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 12.25): Man setter barn på do til faste tider og forventer ikke i starten at de gjør noe som helst. Poenget i begynnelsen er å venne barnet til do og å ikke tisse/bæsje når som helst. Å introdusere dem for følelsen av kontroll. Det er mye lettere om man begynner i ok alder med bleieslutt, når barn er 4 år så er de veldig gamle. Til neste unge: start når barnet er rundt året, så er det avvent til det er to. Og, ts, husk at barnet ikke har kompetanse på bleieslutt. Å legge en så stor beslutning over på en småunge er ikke ok. Det er dere voksne som bestemmer om og når barnet begynner å øve på bleieslutt. Det er også dere som lager og følger opp en plan på det. Anonymkode: 28403...6cf Han er som sagt vant til å gå på do. Tisser der uten problemer. Bæsjinga som ikke går. Nei, selvsagt har ikke barnet kompetanse til det, men hva gjør man da, når barnet ikke vil? Har prøvd å legge en plan på det (flere ganger), uten hell. Flere bæsjeuhell i trusa/klærne daglig orker jeg faktisk ikke i lang tid, så da måtte det bli til at vi ga oss med det. AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 12.30): Vi gjorde som flere nevner, fikk barnet til å sitte på do i perioder, uten å forvente noe. Det gikk bra i begynnelsen men så stoppet det opp en periode. Da måtte vi få noe som myknet opp avføringen fra apoteket, fordi det ble en slags angst. Etter det var det ingen problemer. Anonymkode: a7648...62a Han bruker Movicol daglig, så han er ikke forstoppet. Velger bare å gjøre det i trusa istedenfor på potte eller i do. AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 12.41): Har samme problemet selv nå, hun har akkurat blitt 4, og nekter plent å gå på do. Hun har ikke brukt bleie ellers på 2 år nå, men dette problemet vedvarer. Vi har prøvd å si at det er ikke flere bleier, og at hun bare må. Har prøvd med belønning og iPad. Alt ender med forstoppelse og hyling og skriking. Om vi sier hun kan få noe hun har ønsket seg lenge, så bestemmer hun seg for at hun ikke vil ha den tingen lenger. Begynner å bli frustrert av hele situasjonen. Anonymkode: 12fd1...0e6 Sier hun fra når hun må bæsje og tar på bleie da, eller? «Godt» å høre vi er flere i samme båt, selv om det er nok så frustrerende.. Mumia skrev (På 5.5.2022 den 13.00): Premiering, gi han klistremerker f.eks. om han nå sier i do, eller si: om du bæsjer i do, får du det og det etterpå. Har prøvd, ingen premie funker. AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 18.09): Mine var også «sene» med bleieslutt. Spesielt ene var våt lenge på natten. Mange uhell og pauser i «treningen». For det skjer jo når barnet er klar. Det ene barnet spesielt syns det var vanskelig å bæsje på do. Jeg lokket derfor med alt jeg kunne. Premie, dra på lekebutikken og det ene med det andre. Masse oppmuntring. Ros for at prøver osv. Forklarte og beskrev at bæsjen bare presses ut av rumpa eller kommer ut av seg selv. Akkurat som når bæsjen kommer i bleien eller i trusa. Men på do, så faller bæsjen ned i do og kanskje det blir et lite plask. Det er ikke farlig. Altså forklarte veldig og i detalj. Så kan du prøve å snakke med barnet på denne måten? Forklare og Fisk litt om det er skummelt? Anonymkode: ead66...55d Hmm ja, han har jo erfart hvordan det er å bæsje på potte (har sagt at han kan bæsje på potten om han vil det), og har ikke hatt noen negativ erfaring med det såvidt jeg vet, så synes det er litt merkelig at han er så bestemt på å ikke gjøre det der hvertfall. Skjønner at doet kan virke skumlere. Akkurat nå står vi helt stille. Han har på bleie natt og dag. Hender seg at han vil tisse i do, men som regel går det også i bleia når han først har den på. Men ser oss nødt til å bare beholde den på, så lenge han ikke er villig til å gjøre det på potte/i do, eller hvertfall be om bleien når han skal bæsje. Han bæsjer som sagt flere ganger for dag (til ulike tider), så er ikke så lett for oss å vite - og det blir ekstremt mange uhell i løpet av en dag.. Ts Anonymkode: 45951...e1d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han bruker Movicol daglig, så han er ikke forstoppet. Velger bare å gjøre det i trusa istedenfor på potte eller i do. Ts Anonymkode: 45951...e1d What? Movicol skal brukes max 3 dager på rad, med pauser imellom. Det kan ødelegge tarmene totalt 😅.. Går på det selv, så dette vet jeg, fått streng beskjed av overlegen på Aker sykehus. Anonymkode: 65fa5...852
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): What? Movicol skal brukes max 3 dager på rad, med pauser imellom. Det kan ødelegge tarmene totalt 😅.. Går på det selv, så dette vet jeg, fått streng beskjed av overlegen på Aker sykehus. Anonymkode: 65fa5...852 Mens barnet mitt har gått på movicol i 7mnd daglig i samråd med lege. Du vet bare hvordan det er med deg selv, ikke andre Anonymkode: d5fe3...e1b 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): What? Movicol skal brukes max 3 dager på rad, med pauser imellom. Det kan ødelegge tarmene totalt 😅.. Går på det selv, så dette vet jeg, fått streng beskjed av overlegen på Aker sykehus. Anonymkode: 65fa5...852 Dette gjør vi i samråde med lege, så ingen bekymringer der. Movicol til voksne selges reseptfritt på apoteket, og kan brukes to uker sammenhengende (jobber på apotek). Han bruker riktignok Movicol Junior. Ts Anonymkode: 45951...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hmm ja, han har jo erfart hvordan det er å bæsje på potte (har sagt at han kan bæsje på potten om han vil det), og har ikke hatt noen negativ erfaring med det såvidt jeg vet, så synes det er litt merkelig at han er så bestemt på å ikke gjøre det der hvertfall. Skjønner at doet kan virke skumlere. Akkurat nå står vi helt stille. Han har på bleie natt og dag. Hender seg at han vil tisse i do, men som regel går det også i bleia når han først har den på. Men ser oss nødt til å bare beholde den på, så lenge han ikke er villig til å gjøre det på potte/i do, eller hvertfall be om bleien når han skal bæsje. Han bæsjer som sagt flere ganger for dag (til ulike tider), så er ikke så lett for oss å vite - og det blir ekstremt mange uhell i løpet av en dag.. Ts Anonymkode: 45951...e1d Jeg hadde nok valgt å ha på trusebleie med så mange uhell. Slik du gjør. Og bare oppmuntret til å tisse på do. Og at når han selv føler seg klar for det, og han ønsker å bæsje på do, så kan han slutte med bleie. Uten å gjøre mer nr ut av det. Min nr to gjorde vi lignende strategi med. Pluttselig sa han at nå hadde han sluttet med bleie. Vi voksne heiv oss på og rydda bort alt. Han gikk og sjekket. Fikk premie og stor stas. Kunne selvsagt risikert at han ombestemte seg og vi måtte ha oppmuntret og sagt det var ok, prøve igjen senere etc. Men det slapp vi. Anonymkode: ead66...55d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde nok valgt å ha på trusebleie med så mange uhell. Slik du gjør. Og bare oppmuntret til å tisse på do. Og at når han selv føler seg klar for det, og han ønsker å bæsje på do, så kan han slutte med bleie. Uten å gjøre mer nr ut av det. Min nr to gjorde vi lignende strategi med. Pluttselig sa han at nå hadde han sluttet med bleie. Vi voksne heiv oss på og rydda bort alt. Han gikk og sjekket. Fikk premie og stor stas. Kunne selvsagt risikert at han ombestemte seg og vi måtte ha oppmuntret og sagt det var ok, prøve igjen senere etc. Men det slapp vi. Anonymkode: ead66...55d Ab over. Bleieslutt (iallfall sein) er som en fødsel. Skikkelig utålmodig og seigpining. Men med en gang han har slutta så tenker man ikke på det lenger 😅. Nydelig lykke er det. Ikke bry deg om at du føler han er seint ute. Ingen tenker på det. Er bare prat. Anonymkode: ead66...55d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 Rimelig åpenbart at movicolen er problemet her. Avføring 4 ganger daglig er jo ikke vanlig, og han kjenner neppe at det bygger seg opp (dvs, han kjenner trang til å bæsje hele tiden). Dere må gjøre noe med movicolen skal dere ha sjans til å lykkes Anonymkode: c85e8...b14 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå