AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 6åringen var sent ute språklig, da han ble så mye syk at han fikk nedsatt hørsel av ørebetennelse, mye infeksjoner grunnet store mandler. Før han fikk operert både mandlene og fikk satt inn dren i øret, lagde han kun lyder og pekte. Etter operasjon av mandler rett over 3årsalder, tok det ikke mange dager før han begynte å si ord. Han fikk veldig kjapt på plass å rulle med "r" riktig. Han har både logoped og spesialpedagog. Har hatt det i 2 år. Logopeden ble overrasket når de begynte å følge han opp, da han sa "R" helt riktig. Minste på 3 år har allerede sagt det riktig en stund. Ble fortalt at det begynner de ikke å tenke på før i 4.klasse. Når var det deres fikk det til? Er det så uvanlig å være så tidlig ute?😅 Anonymkode: 59412...0fe
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Mine to lærte det samtidig i juleferien da eldste var 4 og yngste var 1.5. Nå skal det sies at yngste har et enormt språkøre, og nå som 8åring er barnet vesentlig bedre i både norsk og engelsk enn sitt tre år eldre søsken - som er helt gjennomsnittlig skoleflink. (Jeg aner jo ikke om det har noen sammenheng for når barnet kunne si r. Men barnet snakket i hele setninger fra samme alder. Og rettet på grammatikken min mens det gikk på småbarnsavdelingen i barnehagen. Det er forøvrig ikke et udelt gode å være god i språk tidlig. For barnet, som også var stort av vekst, har hele livet møtt forventninger det ikke kan nå opp til. Når en 2.5 åring ser ut som en 5åring, og snakker som en 6-7åring, så reagerer fremmede svært negativt når barnet oppfører seg som en toåring.) Anonymkode: 5df79...f85 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Datter: 7 år. Hennes brødre sa r med riktig lyd allerede fra starten, den bare satt som den skulle med en gang. Anonymkode: edd7c...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 1. barnet: fra hun lærte å snakke egentlig. Aldri hatt problem med «r» 2. barnet(6 år): sier «r» riktig i mange ord, men bytter ennå mange ord til «L». Så regner med det vil ta en del tid til. Anonymkode: 38d2e...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Det er ikke uvanlig å kunne /r/-lyd ved 3-årsalder, men ikke bekymringsverdig om den ikke er på plass heller. Vet ikke hvor du bor, men i den kommunen jeg jobber henvises man til logoped for /r/-lyd på 2. trinn. 4. trinn er jo veldig sent, da begynner det å bli skikkelig flaut å ikke kunne r. Anonymkode: 575e3...44d 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke uvanlig å kunne /r/-lyd ved 3-årsalder, men ikke bekymringsverdig om den ikke er på plass heller. Vet ikke hvor du bor, men i den kommunen jeg jobber henvises man til logoped for /r/-lyd på 2. trinn. 4. trinn er jo veldig sent, da begynner det å bli skikkelig flaut å ikke kunne r. Anonymkode: 575e3...44d Ja kan hende det var 2.klasse, takk for at du retta på meg 😊 De er nok mulig litt ekstra fasinert både fordi han har autisme og at han var sent ute språklig. 😊 Anonymkode: 59412...0fe
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Jeg er 41 år og kan fremdeles ikke si "R" "riktig". Anonymkode: 5dae2...71d 3 1
Karamellpudding Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Har ikke barn selv. Men jobber som barnehagelærer, og har studert logopedi. Det er veldig individuelt når R-lyden kommer. Noen har den på plass allerede i treårsalderen, andre får det ikke til før de begynner på skolen. Det er også noen som mestrer selve lyden, men sliter med å bruke den i ord og setninger. Logopeden begynner som regel ikke å jobbe med R før barnet er rundt 8-9 år. 2
Snurrepurre Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Har ikke tenkt på det. Vi bruker skarre R, vet ikke om den er lettere. Hun har hatt den inne siden hun begynte å prate 😅. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Første datter, fra hun begynte å snakke, samtidig med alle andre lyder, rullet perfekt med én gang (lenge før fylte 3). Datter 2, 9 år, etter to runder med logoped skulle hun være konfransierer, og da øvde hun selv i noen dager og det satt. Anonymkode: 137a5...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Min er fem år, hun kan fortsatt ikke si R til tross for at hun hadde et enormt aktivt ordforråd ganske tidlig. Men det er helt ok.. Det kommer når det kommer. Anonymkode: da9fb...f87 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 Jeg skarrer og faren ruller, så her sier barna j og de er 3 og 4 år. Regner med det løser seg etter hvert Anonymkode: 31e94...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min er fem år, hun kan fortsatt ikke si R til tross for at hun hadde et enormt aktivt ordforråd ganske tidlig. Men det er helt ok.. Det kommer når det kommer. Anonymkode: da9fb...f87 Helt normalt. R-lyden er jo en "sen" lyd som ofte ikke er på plass før i 6-7 års alder. Ordforråd og språklydsutvikling henger ikke nødvendigvis sammen:) Anonymkode: 1a527...8e4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Helt normalt. R-lyden er jo en "sen" lyd som ofte ikke er på plass før i 6-7 års alder. Ordforråd og språklydsutvikling henger ikke nødvendigvis sammen:) Anonymkode: 1a527...8e4 Ja ikkesant, r er vel kanskje en av de vanskeligere lydene i norsk språk 😊 synes det kan være litt sjarmerende til tider når hun er litt veslevoksen og ikke har uttalen helt på plass 😂💕 Anonymkode: da9fb...f87 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 Sønnen min var ca 7. Datteren min kan det allerede, og hun er nylig fylt 3. Anonymkode: 2cb0b...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 Har en mor som har nesten skarring (forsøkte å kvitte seg med den, så jeg har selv ikke helt rullende r, så var glad egne barn lærte den i 3-årsalderen. Har vært nøye på alle andre lyder også. Anonymkode: 0b598...809 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 2,5. Den kom noen dager etter kj-lyd, som var nest sist ut. Anonymkode: 47d18...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 Tror hun var mellom 2,5 og 3. Overdriver rulle R noe vanvittig og. Drar den ut ofte 😆 grrrrrrønn! Barnet er nå 4 og har vært veldig sterk språklig siden hun var 2. Bhg sier hun har veldig stort ordforråd og god uttale, mye mer enn det som er vanlig for hennes alder. Vi er tospråklig familie såkalt hende det er det som har trigget språkøret og ordforrådet. Anonymkode: 86bc1...c4d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå