Gå til innhold

Dere som jobber 100% og studerer deltid, får dere betalt for de dagene dere er borte fra jobben pga studiene? 🤔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så ei venninne av meg begynte å studere noe som er relevant for jobben. Sjefen ønsker å trekke henne i lønn de dagene hun er på skolen. Men er det egentlig riktig? Bedriften vinner jo på å ha folk med relevant utdanning / dypere kompetanse 

Anonymkode: e364e...5ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun en avtale med jobben om at hun skal ta denne utdanningen?

Om ikke tenker jeg at det er helt rett at hun trekkes i lønn. 

Anonymkode: 31f25...529

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, de har avtale. Og som sagt, er det relevant utdanning som bedriften bare tjener på. Kanskje sjefen er redd for at hun blir ferdig med utdanningen og finner seg et bedre sted å jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt får jeg ikke lønn for dagene jeg ikke jobber. Selv om du har en avtale med jobben gjelder det som regel at arbeidsgiver er fleksibel på at du kan være borte fra jobb når studiet krever det.

Enkelte masterprogrammer kombinerer jobb+studie og da har du en fast lønn per mnd uavhengig av fordeling tid jobb/studier.

Anonymkode: 1bb8a...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker sånn jeg også, uten å være helt sikker, men hvis det ikke er avtalt med jobben, så kan det virke som man bruker arbeidsplassen for å styrke sin utdanningsposisjon, for å så stikke av fra den arbeidsplassen. 

Men om dette er noe de trenger på jobben, så burde det vært avtale på det og noe de oppfordret TS til å ta, siden de ville ha nytte av det på jobben. 

Det er vel det som er "den fine røde linjen" her. Førstnevnte bruker nåværende arbeidsplass som "subsidier" for å utdanne seg videre til en annen arbeidsplass.

Anonymkode: 2a6f7...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver var fleksibel og har latt meg tatt ut flex eller ferie når jeg har hatt studiesamlinger, lønnet studie er vel oftest aktuelt om det er arbeidsplassen som tar initiativet til videreutdanningen?

Anonymkode: f19e6...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 8 betalte lesedager da jeg studerte ved siden av fulltidsjobb. Brukte ferie og avspasering når jeg måtte følge undervisningen.

Anonymkode: f80c3...903

AnonymBruker
Skrevet

Her har det nok mye å si om det er jobb i det private kontra det offentlige. 

Anonymkode: d250c...023

AnonymBruker
Skrevet

Får lønn fra arbeidsgiver + dekt bøker og semesteravgift, reise og opphold. 
Dette ble avklart med leder før jeg takker ja til studiet 

Anonymkode: ad2cc...410

Skrevet

En venninne får permisjon med lønn når det er skole😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Får lønn fra arbeidsgiver + dekt bøker og semesteravgift, reise og opphold. 
Dette ble avklart med leder før jeg takker ja til studiet 

Anonymkode: ad2cc...410

Wow

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
WilhelmineAmalie skrev (24 minutter siden):

En venninne får permisjon med lønn når det er skole😊

Dette høres riktig ut, så det er denne sjefen som er vanskelig 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir trukket de dagene jeg ikke jobber. 
Med mindre det er avtalt på forhånd at arbeidsgiver skal sponse studiene, så kan hun selvsagt ikke forvente lønn. 

Anonymkode: 78bf3...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så ei venninne av meg begynte å studere noe som er relevant for jobben. Sjefen ønsker å trekke henne i lønn de dagene hun er på skolen. Men er det egentlig riktig? Bedriften vinner jo på å ha folk med relevant utdanning / dypere kompetanse 

Her er det ingen lovbestemmelser såvidt jeg vet. Altså er det riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bruke feriedager eller ulønnet permisjon, ingen dekning fra arbeidsgiver. Jobbet i barnehage, studerte spesialpedagogikk. 

Anonymkode: ff755...98b

AnonymBruker
Skrevet

Nei ingenting dekt, jeg går master som er helt relevant for jobben. Greier jo jobben fint med bachelor også, og ønsket selv kompetanseutvikling og litt mer dybde. Synes det er flott at jeg kan delta på forelesninger og være borte fra jobb når det passer. Avspaserer eller tar ulønnet fri de dagene jeg trenger for å studere.

Anonymkode: 38711...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...