Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Singel kvinne på 30 som har lett etter leilighet i litt over 3 år. Begynte med ok lønn og ok egenkapital. Nå har jeg fått bedre (fast) jobb og bedre egenkapital - har totalt sett 1,2 millioner. Men har 550 i studielån, med fastrente til 2025. Har årslønn på 600k.

Jeg var kresen og lette etter noe som var helt perfekt, samtidig som leilighetene ble dyrere og dyrere. Har med tiden blitt mindre kresen. Har hele veien bodd i kollektiv med fire andre, og spart penger. Nå kan jeg melde forkjøpsrett på en leilighet som vil gi meg et lån (etter egenkapital) på 1,4 millioner, med 525 i fellesgjeld i en eldre blokk. 

Kjenner at selve leiligheten føler jeg er grei, hadde ikke sagt det samme for 3 år siden. Men nå kjenner jeg veldig på markedet, økte renter... leste en artikkel i dag om mulig resesjon i USA og børskrakk/børsboble. Er så usikker på om jeg skal ha enda mer is i magen, spare mer og vente, eller om jeg skal takke ja til denne leiligheten eller ev. fortsette å lete. Har lett i mange år og kjenner at jeg er litt lei nå, men kjenner samtidig på at dette kanskje ikke er det beste øyeblikket for å kjøpe?

Trenger sårt noen råd, og vil gjerne, gjerne høre fra dere! 

Anonymkode: ae361...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du at du blir fornøyd med leiligheta? Hvorfor akkurat denne? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si noe spesifikt om denne leiligheten, annet enn at du må sjekke nøye at det ikke kommer større investeringer i borettslaget i de neste årene, mtp at blokka er liten. 
Du har sett at den perfekte leiligheten har du ikke råd til, så da må du være realistisk.

Det er umulig å spå markedet. Jeg ville kjøpt (et eller annet, ikke nødvendigvis denne), med forbehold om at jeg tenkte å bo der i minst fem år. 

Anonymkode: 4ac9f...e1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente at blokka er GAMMEL, ikke liten. 🤣 Pass på at de ikke plutselig skal bytte tak, drenere eller gjøre noe annet dyrt, slik at fellesgjelda plutselig går i taket. 

AnonymBruker
Skrevet

har du tenkt å bli værende singel, eller er planen/drømmen mann (og barn?) i løpet av de neste årene? 

Å kjøpe for å bo et sted i mindre enn 5 år synes jeg blir bare stress, så dersom drømmen er mann og barn kanskje snart, så ville jeg ventet på det, rett og slett..

Anonymkode: 4889f...b1c

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, nordlending said:

Tror du at du blir fornøyd med leiligheta? Hvorfor akkurat denne? 

Det tror jeg, den er en grei kombinasjon av det jeg har vært ute etter. Flere soverom, ikke første etasje, grei standard slik at det ikke er noe som gjøres. Hadde malt litt og kanskje byttet gulv i gangen etter hvert.

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke si noe spesifikt om denne leiligheten, annet enn at du må sjekke nøye at det ikke kommer større investeringer i borettslaget i de neste årene, mtp at blokka er liten. 
Du har sett at den perfekte leiligheten har du ikke råd til, så da må du være realistisk.

Det er umulig å spå markedet. Jeg ville kjøpt (et eller annet, ikke nødvendigvis denne), med forbehold om at jeg tenkte å bo der i minst fem år. 

De har tatt badene, men regner med at de på et tidspunkt må ta fasadene også... det er dessverre slik det blir med såpass gamle blokker som denne. Den er fra 1964 mener jeg. 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

har du tenkt å bli værende singel, eller er planen/drømmen mann (og barn?) i løpet av de neste årene? 

Å kjøpe for å bo et sted i mindre enn 5 år synes jeg blir bare stress, så dersom drømmen er mann og barn kanskje snart, så ville jeg ventet på det, rett og slett..

Håper jo på familie en gang, men med historikken min så ser det ikke så lyst ut akkurat nå. Leiligheten har flere soverom, og sånn sett kunne jeg bodd der med en familie også. Ev. leid ut et rom. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at første bolig er drømmeboligen. Min drømmebolig fikk jeg først råd til etter jeg kjøpte sammen med samboeren min og solgte tidligere leilighet med litt gevinst.

Men du bør prøve å finne noe du liker godt nok!

Anonymkode: af228...371

AnonymBruker
Skrevet

Mente at det ikke er uvanlig at første bolig IKKE er drømmeboligen!

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke uvanlig at første bolig er drømmeboligen. Min drømmebolig fikk jeg først råd til etter jeg kjøpte sammen med samboeren min og solgte tidligere leilighet med litt gevinst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så man kan faktisk PLANLEGGE å møte noen? 🤣

TS, det er alltid bedre å kjøpe alene. Du er selvstendig og trenger ikke å finne deg i et dårlig forhold pga felles bolig. 

Anonymkode: c6ca5...b84

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for svar! Her er det ikke så mye akkurat nå leiligheten som er problemet, men endringene i markedet. I alle fall føler jeg at det er slik. Økte renter, verdensproblemer, økte priser på alt... Er redd for å gjøre et veldig dårlig kjøp og tape mye av pengene som jeg har spart så hardt for å få. Og så er det nok også delvis redsel for selve kjøpet. Men tror mye handler om markedet også. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for svar! Her er det ikke så mye akkurat nå leiligheten som er problemet, men endringene i markedet. I alle fall føler jeg at det er slik. Økte renter, verdensproblemer, økte priser på alt... Er redd for å gjøre et veldig dårlig kjøp og tape mye av pengene som jeg har spart så hardt for å få. Og så er det nok også delvis redsel for selve kjøpet. Men tror mye handler om markedet også. 

Jeg synes du burde gå for det, så lenge du ikke låner mer enn at du klarer en renteøkning på la oss si 4-5 % og du synes leiligheten virker grei å bo i endel år fremover.

Sannsynligheten for at du taper mye penger er liten, samme hva som skjer med markedet.

Anonymkode: e42b7...733

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes du burde gå for det, så lenge du ikke låner mer enn at du klarer en renteøkning på la oss si 4-5 % og du synes leiligheten virker grei å bo i endel år fremover.

Sannsynligheten for at du taper mye penger er liten, samme hva som skjer med markedet.

Anonymkode: e42b7...733

Takk! 

Noen flere som har tips?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan tenke deg å bo der, ville jeg ha slått til. Det er så godt å komme seg inn på boligmarkedet! Og selv om det skulle komme et boligkrakk (som jeg ikke ser på som sannsynlig), så vil det også normalisere seg igjen etter en tid.

Jeg tenker at beliggenhet er det viktigste når jeg ser på leiligheter. Er det en attraktiv beliggenhet, for deg og for andre? Kan du ha et bra (singel)liv og være sosial når du bor der? Hvis du må ta t-bane til siste stopp og buss en halv time videre, ville jeg ikke valgt det som ung og singel... :)

Anonymkode: 96dcd...d1e

Skrevet

Tror de færreste finner den perfekte boligen. Man må inngå kompromisser. Synes derfor du skal gå for den. Du kan alltids bytte bolig seinere.

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere - jeg kjøpte boligen. Takk for alle råd her! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei dere - jeg kjøpte boligen. Takk for alle råd her! 

Gratulerer med bolig! Håper du vil trives godt der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...