Gå til innhold

Lang sommerferie «alene» med baby og barn. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt tips til hva vi kan finne på i sommer. Siden vi skal flytte så har barnet på 4,5 år sommerferie i 2,5 måned. Lillesøster er 8 måneder.

Jeg begynner ikke i ny jobb før i september, så jeg skal være med barna mens mannen min primært jobber. 

Ikke så mange aktiviteter her vi bor, bare så ingen ramser opp masse storby-saker :) 

Anonymkode: 8215b...960

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Badebasseng. Vann er veldig god underholdning for barn 😊 her kan minste holde på lenge med bare 1 bøtte med vann og storkose seg. :)

Anonymkode: 21e9a...c7e

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er alene med 2 i samme alder, ingen byaktiviteter her heller . 

Har kjøpt trampoline, sykkelvogn, badebasseng, fotballmål, sandkasse og småting som gatekritt, kubb og ringkasting.

Tenker ellers å være i fjæra, stranden, gå turer i skogen og besøksgård. Og jobbe med nettverket mitt,  få flere venner med barn som vil finne på ting. 

Anonymkode: be609...e63

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Bump

Skrevet

Skal barnet bytte bhg? 

Isåfall kan du ta kontakt med bhg og etterspørre kontakt med de andre foreldrene i gruppa, kanskje finnes det en facebookgruppe? Da kan dere møtes i sommer og bli litt kjent før bhg-start 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 20.25):

Jeg trenger litt tips til hva vi kan finne på i sommer. Siden vi skal flytte så har barnet på 4,5 år sommerferie i 2,5 måned. Lillesøster er 8 måneder.

Jeg begynner ikke i ny jobb før i september, så jeg skal være med barna mens mannen min primært jobber. 

Ikke så mange aktiviteter her vi bor, bare så ingen ramser opp masse storby-saker :) 

Dersom dere ikke bor i by så bor dere trolig nær natur? 

Du sier ikke om dere har hage? Har dere hage ville jeg skaffet et rimelig telt og satt det opp på plena. Det fine med en 4-åring er at kravene til eventyr ikke er store. De er ofte mer happy med telttur på plena med egen matboks enn med å gå langt til skogs. En grill/bålpanne og lunsjen er ting man griller selv. 

Telt, småturer i lokale kratt, oppsøk strand eller elv med bademulighet, kjøp et plaskebasseng, øv på å sykle og klatre i trær etc. Finn ut hvor barnehagen er og bruk lekeplassen der etter stengetid, gå mye i nabolaget og gjør dere og barnet kjent med omgivelsene. Hils på naboene og forsøk å finne andre barn på samme alder.

Mange små steder har gode tilbud, så sjekk ut om dere har en fungerende struktur med utlån av turutstyr, sportsutstyr og sånt. Sjekk om biblioteket er åpent. Om frivilligsentralen har tilbud. Søk etter frokostklubber e.l (sånne grupper der hvem som vil, gjerne folk med barn, møtes feks et par dager i uka og spiser frokost ute et sted). Se om det er trillegrupper i nærheten, om man har småbarnstreff etc.

Anonymkode: 53afc...e0f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy1989 skrev (1 time siden):

Skal barnet bytte bhg? 

Isåfall kan du ta kontakt med bhg og etterspørre kontakt med de andre foreldrene i gruppa, kanskje finnes det en facebookgruppe? Da kan dere møtes i sommer og bli litt kjent før bhg-start 😁

Nei, er ikke noe sånt opplegg. Men takk.

AnonymBruker
Skrevet

Med vår snart femåring er han godt fornøyd med noe plaskebasseng, noe bøtter og vann, en sykkeltur, tur til ministranda i nærheten, etc 😆

Anonymkode: a8891...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro mye rundt på ulike lekeplasser, utenfor stengte skoler og barnehager den sommerferien da lillesøster var 6-8 mnd. og jeg var alene med dem. Vi dro til nabokommuner også, for å finne nye lekeplasser å utforske. Piknik i skogen og på stranda. Storesøster var gjerne med på bake eller lage til mat vi hadde med på tur, mens lillesøster tumlet rundt på gulvet. Og så brukte vi det vi fant ute som underholdning, så på svaner, bygget lekehytte av pinner.

Det året var det begrenset med aktiviteter som ble arrangert pga. korona. Og i år er yngste blitt 2,5. Men nå sitter jeg og kikker på ulike arrangementer på Facebook og trykker interessert på det som kan være aktuelt for barna i sommer så jeg husker på det/finner det igjen. Og der finner jeg en del både i vår kommune og i kommuner rundt som kan være gøy.

Anonymkode: 48700...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...