AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 er det en måte å si at man ikke er så smart? Syns det er et ord man bruker på veslevoksne folk, liksom. Et ordentlig kompliment er smart, intelligent eller lynskarp. Hva syns dere? Anonymkode: a9ec4...83e
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Ikke enig. "Klok" betyr intelligent. Min oppfatning er at det gjerne brukes om litt eldre, livserfarne folk.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Jeg tenker at smart = intelligent. Er du i tillegg klok, vet du å bruke intelligensen din godt. Anonymkode: 7b3f3...315 7 1 2
Gjest Geitis Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Klok for meg er når man har gode reflekterte svar på diverse problemstillinger. Jeg tenker ofte på besteforeldre som har svar på alt. Man kan være klok og midt på treet intelligent. Det er også fullt mulig å være svært intelligent, men ikke særlig klok.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 27 minutter siden, Anonymus Notarius said: Ikke enig. "Klok" betyr intelligent. Min oppfatning er at det gjerne brukes om litt eldre, livserfarne folk. Takk for svar. Jeg er ikke eldre, men har vel endel livserfaring utenom det vanlige. Har blitt kalt "klok" ofte i det siste (har en jobb hvor jeg må "synse" endel). Oppfatter det som litt nedlatende fordi jeg har bare en bachelor, de andre på teamet har minst 1 master. Anonymkode: a9ec4...83e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 Klok brukes vel mest om hvordan man bruker hodet enn faktisk IQ. Det er et positivt ladet ord. Anonymkode: 8d04d...44e 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg er ikke eldre, men har vel endel livserfaring utenom det vanlige. Har blitt kalt "klok" ofte i det siste (har en jobb hvor jeg må "synse" endel). Oppfatter det som litt nedlatende fordi jeg har bare en bachelor, de andre på teamet har minst 1 master. Anonymkode: a9ec4...83e Da bør du gå en runde med deg selv og spørre hvorfor du har mindreverdighetskomplekser. Og så luke dem ut. Det blir slitsomt på jobb om du skal forsøke markere revir fordi du tror du er underlegen hele tiden. Man setter sammen et team av folk som er ulike. Og man gjør dette med vilje. Et godt team er så ulike at man ikke er enige og drar i hverandre. Men dynamikken avhenger av at ingen av partene tar offerrollen. Du må altså spille ball. Din rolle i teamet er ikke din utdanning. Det er noe annet. Men ikke dermed noe mindre verdiløst. Anonymkode: 6ec4e...873 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg er ikke eldre, men har vel endel livserfaring utenom det vanlige. Har blitt kalt "klok" ofte i det siste (har en jobb hvor jeg må "synse" endel). Oppfatter det som litt nedlatende fordi jeg har bare en bachelor, de andre på teamet har minst 1 master. Anonymkode: a9ec4...83e Eg hadde på ingen måte oppfatta det som nedlatande å bli kalla for "klok". Det er udelt positiv, og viser at du er både tenkande og reflekterande. Saksing frå Norsk Akademisk Ordbok viser at den første tydinga av klok er slik: Anonymkode: 32fcd...f8b 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Klok har vel med erfaring å gjøre også. Barn kan være intelligente (for alderen), men kloke er de sjelden. Anonymkode: 8cb11...dc6
Gjest lurven Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 Tenker på en klok person som en som klarer å gi gode og reflekterte svar på viktige og eksistensielle spørsmål. Mens en som er smart er flink til å navigere gjennom diverse gjøremål i hverdagen
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 Blir alltid smigret av å bli betegnet som klok. Anonymkode: 62c34...b18 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg er ikke eldre, men har vel endel livserfaring utenom det vanlige. Har blitt kalt "klok" ofte i det siste (har en jobb hvor jeg må "synse" endel). Oppfatter det som litt nedlatende fordi jeg har bare en bachelor, de andre på teamet har minst 1 master. Anonymkode: a9ec4...83e Problemet sitter i ditt eget hode. Det er ingenting negativt med å bli omtalt som klok. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å vri det til å bli negativt. Det er bare du selv som er nedlatende overfor deg selv. Anonymkode: 59c9a...134 2
17.11 Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 Klok er et veldig godt kompliment i min bok. Jeg har et litt mer ambivalent forhold til "smart", som jeg føler er et litt tommere kompliment som ofte blir brukt litt mer ironisk. 2
Mooza Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Klok er bra. Jeg legger i det at man kommer med gode råd og innspill som i tillegg til å være smart er ettertenksom og reflektert. Man kan være smart, men det gjør deg ikke klok. Det ligger noe mer i det, noe godt og ettertenksomt, en visdom som man ikke nødvendigvis har bare fordi man er smart. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå