Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble ferdig utdannet i juni i år. Når begynner det å regnes renter på lånet? Vet at det har kommet noen nå, men hvor lenge etter endt utdanning har man 0 kr i renter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rentene begynner vel å løpe straks du er ferdig utdannet. Ca 7 mnd etter det kommer første betalingsvarsel.

Skrevet (endret)

Den begynner å løpe akkurat .

Nei, fra juni av. Du kan alltids melde deg opp i noen fag mens du søker jobb, for å klassifisere deg som student fremdeles.

Endret av Mito24
Skrevet

Da jeg gikk ut av skolen begynte rentene å løpe første måned etter avlagt slutteksamen. MEN - man fikk rentefradrag som arbeidsledig. Noe som medførte at vi måtte melde oss arbeidsledige fra riktig dato i god tid.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Man har rentefritak de første 7 månedene etter fullført utdannelse.

Skrevet

"Når du er ferdig med utdanningen, har sluttet eller ikke lenger får stipend eller lån, blir det regnet renter fra første månedsskifte." Hentet fra lanekassen.no.

Skrevet

Renta løper fra du avslutter utdanninga, men du får ikke første innbetaling før i februar. Dersom du har vært registrert (VIKTIG!) arbeidsledig hele eller deler av denne perioden får du rentefritak for perioden du har vært ledig.

Skrevet
Man har rentefritak de første 7 månedene etter fullført utdannelse.

Tror du mener betalingsfritak. Dvs. at rentene løper men man slipper å betale noe. Hvilket igjen vil si at lånet vokser med god fart.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Sorry, min feil. Men hvor mye renter det blir komer jo an på størrelsen på lånet.

Skrevet
Sorry, min feil. Men hvor mye renter det blir komer jo an på størrelsen på lånet.

Ja, sånn er det jo alltid :)

Jeg gikk ut med rundt 200 000 i lån, og da blir et halvt år uten betaling med rente løpende (dette var for en god del år siden, hadde 8% rente) ganske dyrt, så jeg begynte å betale med en gang jeg kom i jobb. har også alltid betalt månedlig i stedet for kvartalsvis. Det spiller ikke så stor rolle nå som når man har høyere rente, men det letter økonomistyringen, og så er det deilig å kunne kaste lånekassens betalingsvarsel når det kommer, fordi jeg allerede har betalt hele beløpet (det står også på dette varselet).

Skrevet

Jeg var ferdigutdannet i vår, betalte ned mesteparten av beløpet med en gang og resten (ca 10.000) for en måned siden.. I går fikk jeg beskjed om at jeg nå var gjeldsfri - og at de hadde slettet rentene som hadde samlet seg opp på mitt gjennstående "minibeløp". Noen som vet om det er vanlig?

Burde jo isåfall ha utnyttet dette litt, og ikke betalt tilbake noe som helst før 2 uker før første innbetaling.. :ler: Så de fikk noen hundrelapper å ettergi...

Skrevet
jeg kom i jobb. har også alltid betalt månedlig i stedet for kvartalsvis. Det spiller ikke så stor rolle nå som når man har høyere rente, men det letter økonomistyringen, og så er det deilig å kunne kaste lånekassens betalingsvarsel når det kommer, fordi jeg allerede har betalt hele beløpet (det står også på dette varselet).

Dette er lur økonomistyring. Kjenner så mange som klager over at de får den store lånekasseregninga hver tredje måned. Foreslår til dem å betale hver måned i stedet, så de slipper å få én så stor regning, men det er ikke aktuelt. Da vil de jo ikke ha noe å klage over :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...