AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Ser lekser er i vinden, og apropos det tenkte jeg at jeg kunne lufte min problemstilling og kanskje få noen lure tips. Jeg er egentlig for lekser, altså jeg skjønner prinsippet og ser at det er bra for å kunne følge med hvordan det går med barnet faglig, hva de lærer om og ikke minst at foreldre bør ha et medansvar for opplæringen. MEN, det er så vanskelig å få det til i hverdagen! Nå er mitt største barn veldig selvgående, har tatt ting fort, og hatt lite utfordringer faglig eller med lekser, alltid vært ganske selvstendig, og nå gjør han mesteparten på leksehjelp og jeg sjekker kjapt over når jeg har tid på kvelden feks. Mellomste begynner i 1.klasse i høst, og vi ser at han kommer til å få det tøft. Han er en helt annen type. Og så lekser da, han har et lillesøsken som er sinnsykt krevende, og jeg ser ikke hvordan jeg skal klare å få tid og ro til å hjelpe han med lekser etter jobb, SFO og middag, og før fritidsaktiviteter, uten at hun forstyrrer. Hun sitter ikke å ser på tv engang uten at jeg skal være der. Mannen er borte alle ukedager, så jeg blir alene om dette. Hvordan løser dere det? Anonymkode: c66bf...089
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Mitt beste råd er å gjøre det til en vane at leksene skal gjøres med en gang man kommer hjem, altså før leking, tv og alt annet. Samtidig tenker jeg at særlig de første årene er det viktig å se an dagsformen til barnet. Om barnet er kjempesliten og irritert bør man fremdeles sitte seg ned med leksene, men kanskje man da kan lese teksten sammen istedenfor at barnet skal lese den alene 3 ganger f.eks.? Altså tilpass mengden og vanskelighetsgrad til dagsformen til barnet, men behov vanen. Anonymkode: ee75b...cac 3
Aristoteles Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Bør ikke minstesøsken også lære at hen ikke alltid kan få oppmerksomhet på bekostning av andre? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå