AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Jeg har en samboer som har 4 år igjen med gjeldsordning. Jeg på min side har rundt 200 000 i egenkapital og var egentlig klar for å kjøpe noe når jeg møtte han. Vi trenger et rekkehus/stor leilighet til oss + hans barn den dagen vi skal kjøpe. Vi leier nå og jeg betaler ganske lite i leie pr måned. Jeg har begynt å tenke mer på om jeg skulle kjøpt en egen liten leilighet jeg kan leie ut og eie frem til den dagen samboer er ferdig med gjeldsordning og vi kan kjøpe noe sammen. Forhåpentligvis kommer jeg til å tjene noen hundre tusen på dette som jeg kan bruke som ny EK den dagen vi skal kjøpe sammen. Tar gjerne i mot tips + innspill 😊 Anonymkode: 1d0e2...1fe
newman01 Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Koster fort 70-100'000 i meglerhonorar å selge. Staten skal ha 2,5% i dokumentavgift. Staten skal ha skatt på leieinntekter. Renta er på vei oppover. Boligprisene ser ut til å flate litt ut. Du er ikke garantert å gå med overskudd på planen din... 200k i egenkapital er nok egenkapital til å kjøpe for ca 1,5mill. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Helt ærlig hadde jeg vegret meg for å kjøpt noe sammen🙈Men jeg har dårlig økonomi, og har tapt mye pga menn, så er litt «skadet»😅 Anonymkode: 54da8...96e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Husk at om du ikke har bodd i utleieleilighet 1 år av de to siste årene så må du skatte av gevinst. Anonymkode: d4ff3...093
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 2 hours ago, newman01 said: Koster fort 70-100'000 i meglerhonorar å selge. Staten skal ha 2,5% i dokumentavgift. Staten skal ha skatt på leieinntekter. Renta er på vei oppover. Boligprisene ser ut til å flate litt ut. Du er ikke garantert å gå med overskudd på planen din... 200k i egenkapital er nok egenkapital til å kjøpe for ca 1,5mill. Nei, staten "skal" ikke ha 2,5%. Både andelsleiligheter, aksjeleiligheter og nybygg er fritatt for dokumentavgift. Kjøpte selv andelsleilighet for litt siden, og det var 120 000 kroner "spart". Blir så oppgitt hver gang noen kommer drassende med dokumentavgifta som argument, som om det gjelder absolutt alle boliger. Gjelder faktisk relativt få tilfeller. Anonymkode: a99a0...db4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 Noen hundre tusen etter omkostninger, skatt på leieinntekter, skatt på evt gevinst og betjening av et lån på en leilighet til inntil 1,5 millioner. Hørtes mye usannsynlig ut. Mye risiko og liten mulighet for gevinst i 2022. Anonymkode: 844d9...933 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, staten "skal" ikke ha 2,5%. Både andelsleiligheter, aksjeleiligheter og nybygg er fritatt for dokumentavgift. Kjøpte selv andelsleilighet for litt siden, og det var 120 000 kroner "spart". Blir så oppgitt hver gang noen kommer drassende med dokumentavgifta som argument, som om det gjelder absolutt alle boliger. Gjelder faktisk relativt få tilfeller. Anonymkode: a99a0...db4 Nybygg er ikke fritatt for dokumentavgift. Men når man kjøper leilighet før den er bygget betaler man kun dokumentavgift av leilighetens andel av tomteverdien. Det betyr et 4 eller 5 sifret beløp istedenfor et 6 siret beløp. Jeg vet selvsagt ikke hvor TS bor, men her jeg bor får man ikke noe særlig til leieobjekt med 200.000 i egenkapital. Ellers ville også jeg vært skeptisk til å kjøpe noe sammen med en som har vært gjennom gjeldsordning. Altså: det kan være mange grunner til å havne der, men når man havner så langt ut at man er ute av stand til å ordne opp selv så ringer varselsbjellene.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, staten "skal" ikke ha 2,5%. Både andelsleiligheter, aksjeleiligheter og nybygg er fritatt for dokumentavgift. Kjøpte selv andelsleilighet for litt siden, og det var 120 000 kroner "spart". Blir så oppgitt hver gang noen kommer drassende med dokumentavgifta som argument, som om det gjelder absolutt alle boliger. Gjelder faktisk relativt få tilfeller. Anonymkode: a99a0...db4 Man må ha bodd der selv i ett til to år, og kan kun leie ut tre år av gangen. Det må søkes om til styret. Også må man ha bodd der selv ett av de to siste årene for å slippe skatt når man selger. Anonymkode: 543d7...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå