Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Solkremen min er 3 år gammel. Utløpsdato er i år, men den ble åpnet for 3 år siden. Er den fortsatt trygg å bruke?
Spurte legen min, hun så på den og luktet på den, og sa at den er i orden, og skal bare brukes. Hun mente også
at dette er et veldig bra merke (Yves-Rocher).
Jeg har lest et sted at solkrem ikke varer lengre enn 1 år, men er usikker på om dette er noe produsentene sier for å selge mer?

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Bare å kaste, utløpsdatoen gjelder kun om den ikke er åpnet. 

Skrevet
male32 skrev (3 minutter siden):

Hei

Solkremen min er 3 år gammel. Utløpsdato er i år, men den ble åpnet for 3 år siden. Er den fortsatt trygg å bruke?
Spurte legen min, hun så på den og luktet på den, og sa at den er i orden, og skal bare brukes. Hun mente også
at dette er et veldig bra merke (Yves-Rocher).
Jeg har lest et sted at solkrem ikke varer lengre enn 1 år, men er usikker på om dette er noe produsentene sier for å selge mer?

Faktor er nok betraktelig redusert, å det er nok mer bare en krem enn solkrem etter så mange år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme. Og hvorfor er solkrem så utrolig dyrt? Hvorfor er ikke de ikke prisregulert som et folkehelseinitiativ? 

Anonymkode: 8a013...5f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde kjøpt ny og kastet den gamle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte ny selv om jeg hadde en neste ubrukt fra et år siden 🤷‍♀️ er avhengig av å være mye ute på jobb så gidder ikke bli altfor svidd!

Anonymkode: 82fef...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke turt å bruke. Men jeg har sensitiv hud som ikke tåler "litt lavere faktor"....

Det sies jo at hvis den lukter ok og konsistensen er som vanlig, så kan man bruke solkremen fra i fjor. Men tre år blir i overkant.

Dessuten er det vel ofte bilde av en flaske/boks med lokk på selve flaska, og der står det sikkert i så fall 12 eller 24 mnd? Det betyr jo hvor lenge den kan brukes etter at den er åpnet.

Anonymkode: c56c5...0f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holdbarhet: Vet du hva dette symbolet betyr?

Hvis du ser bak på solkremen vil du finne et slikt merke. Dette finnes også på alle slike produkter som sminke, sjampo osv. 

Det betyr at den er holdbar, i dette tilfelle 12 måneder etter at du har åpnet den. Det starter en oksideringsprosess og råtningsprosses når det kommer inn luft og effekten av solkremen vil være betraktelig mye lavere. Du burde kjøpe ny solkrem til hver sesong.

Anonymkode: f0398...9fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker en åpnet solkrem i et år, etter det investerer jeg i ny. Bruker heller penger på solkrem enn å risikere å bli brent eller mindre beskyttet. 

Anonymkode: f8ea3...b3f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om den lukter som den skal hadde jeg beholdt den som håndkrem 😄 Ikke sikker på om det er å anbefale da. Men den er ikke brukenes som solkrem lengre.

Anonymkode: cb7f7...94b

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper solkrem hvert år,men har flere flasker stående i skapet som 'reserve'..som er flere år gamle..

Har brukt de,og har heller ikke blitt solbrent,noe jeg ville blitt om spf ikke hadde hatt effekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på det samme. Og hvorfor er solkrem så utrolig dyrt? Hvorfor er ikke de ikke prisregulert som et folkehelseinitiativ? 

Så dyrt er det da ikke. Änglamark solkrem på Coop f.eks. er ikke spesielt dyrt. 

Anonymkode: 4878b...f55

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Solkrem er ofte på tilbud,både på apotek1,blivakker,lyko osv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...