Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det noen gang blitt renovert utvendig? Vi bor i gammel blokk som virkelig trenger modernisering. Fasaden ser ikke veldig fin ut ettersom det ikke har blitt gjort mye siden byggeår (1970) -  Jeg sitter ikke i styret men vurderer det sånn at jeg kan lufte mine tanker om vedlikehold.

Anonymkode: 0995e...b46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vel blitt renovert her en gang på ca 60 år, men det er veldig dyrt. De vurderte en ny runde her, men lot det ligge da økte renter og strømpriser kom inn i regnestykke. Ikke den beste tiden å gjøre store investeringer på. 

Anonymkode: 98a83...c5f

Skrevet

Det koster jo en del å renovere en hel blokk så jeg skjønner jo de vil utsette det for det vil gjøre et kraftig innhogg i økonomien. 70 tallet er jo kjempelenge siden og hvis det ikke er blitt renovert siden da så trengs det nok nå...men som en over sier så er det kanskje ikke rett tidspunkt når man har så mange økte utgifter. Men må man så må man. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vel blitt renovert her en gang på ca 60 år, men det er veldig dyrt. De vurderte en ny runde her, men lot det ligge da økte renter og strømpriser kom inn i regnestykke. Ikke den beste tiden å gjøre store investeringer på. 

Anonymkode: 98a83...c5f

Hvilken type renovering er det snakk om? Fasaden vår ville sett så mye finere ut med plate kledning og tegelstein. Men vinduer burde også byttes.. Usikker hva det vil koste men jeg tror det er en del penger satt av til sparing.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Det koster jo en del å renovere en hel blokk så jeg skjønner jo de vil utsette det for det vil gjøre et kraftig innhogg i økonomien. 70 tallet er jo kjempelenge siden og hvis det ikke er blitt renovert siden da så trengs det nok nå...men som en over sier så er det kanskje ikke rett tidspunkt når man har så mange økte utgifter. Men må man så må man. 

Ja.. Skulle ønske det ikke var så dyrt. Må nok komme meg inn i styre, sett litt på økonomien og ta det derifra. 

Gjest Mr Bergen
Skrevet

Er det renovering fordi fasaden er slitt og dårlig eller pga det estetiske?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk fra 1978. Her ble det helrenovert for ca 10 år siden. All utvendig fasade ble byttet ut, og det ble skiftet vinduer og verandadører.

Anonymkode: 1601e...c91

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ikke gjort noe som helst. Blokk fra 1985:)

Anonymkode: fab09...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja.. Skulle ønske det ikke var så dyrt. Må nok komme meg inn i styre, sett litt på økonomien og ta det derifra. 

Du kan stille forslag til generalforsamlingen uten å være i styret. Økonomien for borettslaget skal være åpen for alle som bor der. 

Anonymkode: f5377...e77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Mr Bergen said:

Er det renovering fordi fasaden er slitt og dårlig eller pga det estetiske?

Begge deler. Det estetiske plager meg mest da. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge deler. Det estetiske plager meg mest da. 

Estetisk gjør ingenting, det er slitt/dårlig fasade som må byttes. Når blokken er fra 1970 er man på vei dit altså, men det er forskjell mellom blokker og plassering. Vedlikeholdet som gjøres i borettslag bør være nødvendig, og ikke pga. estetikk tenker jeg. 

Anonymkode: 3193d...1df

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fasaden her er på lista over ting borettslaget vil renovere, men ganske langt nede på prioriteringslista (etter f.eks. vinduer/ventilasjon, og rør som bør byttes - begge deler omfattende og dyrt). Men styret har også vært veldig åpne om hva de ser for seg av kommende renovasjoner, hva det vil koste, hvordan det spares til, osv. Så dette burde være tilgjengelig informasjon. 

Anonymkode: a56f4...fc3

AnonymBruker
Skrevet

Bor i teglsteinblokk fra 98. Bodd her in 14 år. De har malt det lille treverket vi har rundt verandadører og vinduer et par ganger. De BURDE ta seg råd til å skifte vinduer og dører inkludert dørene mot trappoppgangen. 

Anonymkode: 0b8ab...78b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har det noen gang blitt renovert utvendig? Vi bor i gammel blokk som virkelig trenger modernisering. Fasaden ser ikke veldig fin ut ettersom det ikke har blitt gjort mye siden byggeår (1970) -  Jeg sitter ikke i styret men vurderer det sånn at jeg kan lufte mine tanker om vedlikehold.

En slitt fasade rent estetisk er også en fasade som isolerer dårlig, som påregnelig kan begynne å flasse eller smuldre, som vil ha økende sannsynlighet for at fukt trenger inn og mugg setter seg (og sprer seg innover i bygget) og vinduer av eldre dato kan være direkte farlige.

Har dere fått bygget inspisert av fagpersoner det siste tiåret? Dersom ikke - begynn der. Få en rapport. I beste fall er bygget bare ikke pent. Mer sannsynlig har dere et bygg som er i ferd med å forfalle og dermed miste verdi i galopperende fart. I verste fall sitter dere på et bygg som det er farlig å bo i.

Husk at dersom du får en fuktskade fordi vinduer som er forbi sin levetid lekker så får du ikke dekket alt, og potensielt intet, på forsikringen. En forsikring dekker skader på konstruksjoner med levetid. Den dekker ikke nytt tak etter at taket er «utgått på dato». Og absolutt intet byggemateriale har en levetid på 52 år. 

Ethvert borettslag med bygg eldre enn 5 år bør ha full gjennomgang av byggmassen. Og eldre bygg bør ha en fagperson som går gjennom hele kalaset semi-årlig. 

Anonymkode: c8e58...a26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en blokk som ble bygget i 74-76 ish. Jeg vet ikke om de har gjort noe med den, men jeg har bodd her i 4 år og vi har eneste fått ny terrasse, alle ble tatt og renovert.

Anonymkode: 75972...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær klar over at det du foreslår gir økte andeler på felleskostnadene. Her økte felleskostnadene fra 3000 til 8000 da fasaden ble renovert og det ble installert nye vinduer og verandadører i alle leilighetene.

Anonymkode: a4a30...6da

AnonymBruker
Skrevet

Ja, verandaen ble gjort på 2000-tallet en gang, for å gjøres innglassert. Ikke noe annet gjort med selve bygningen. 

Anonymkode: d4f28...bd9

AnonymBruker
Skrevet

Er det høyblokkene på Lørenskog du snakker om, så trengs de virkelig å bli renovert

Anonymkode: 90e89...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Bodde inntil nylig i en bygård med langt etterslep på vedlikehold. Lave felleskostnader, og styret var nølende med å øke dem, så mye ble rett og slett ikke gjort. Spesielt fasaden trenger nok dyr renovasjon før den smuldrer opp, og det må gjøres en del på loft og mellom et par av etasjene. Litt av problemet er at mange av leilighetene eies av et utleieselskap som helst ikke vil bruke penger på sånt, og siden de representerer så mange boenheter får de gjerne viljen sin i styremøtene.

Anonymkode: 643f6...564

AnonymBruker
Skrevet

Spør om styret har en vedlikeholdsplan.

Anonymkode: 7fb3a...2ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...