AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Har en kollega som er yngre enn meg som har jobba der mye lenger enn meg. Nå er jeg ikke helt ny lenger, så jeg kan det meste. Men greia med henne er at det virker som hun ikke klarer å være i nærheten av meg uten å kritisere noe. Hun er den ENESTE av kollegaene mine som gjør sånn. Hun kritiserer aldri de andre. I dag så konfronterte hun meg om noe som jeg hadde gjort for en stund siden, som jeg selv ikke ser som noe problem, og ingen andre har sagt heller. For et par uker siden så spurte hun om det var jeg som hadde gjort en oppgave og det var det ikke. Så spurte jeg hvorfor hun lurte og hun bare «bare lurte». Følte nesten at hadde det vært meg så hadde hun sagt at det var noe feil. Men når det var hun andre så var det liksom greit. Føler ikke det er noe mobbing eller misunnelse heller. Hun er ikke populær og snakkesalig så det er heller ikke en narsissist som prøver å tråkke meg ned. Det jeg synes er vanskelig med sånne situasjoner er at jeg ikke vet hvor langt jeg skal la det gå før jeg sier noe tilbake. Og hvordan jeg skal si det. Jeg er redd for å fremstå aggressiv. Hva tror dere det er som er grunnen til dette? Og er det ikke litt rart når det er BARE hun som gjør det? Anonymkode: f0250...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Hva er galt med KONSTRUKTIV kritikk? Anonymkode: 86c33...517 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er galt med KONSTRUKTIV kritikk? Anonymkode: 86c33...517 At det er kun 1 person som gjør det. Det er ting jeg ikke ser noe problemer med, har ikke blitt kritisert av noen av de andre og jeg går heller ikke rundt og ser på hva de gjør. De andre gjør bagateller de også, som å glemme å svare på meldinger osv, men jeg driver ikke å sier det til dem for det. Det bare virker som det blir feil for henne når det er meg, ingen andre. Et eksempel for illustrasjon. En kollega tar med kaffekoppen sin rundt i avdelingen. Gjør jeg det ville jeg fått beskjed om å legge den vekk. Skjønner? Anonymkode: f0250...0f7 13
lillevill Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er galt med KONSTRUKTIV kritikk? Anonymkode: 86c33...517 Det er irriterende å få råd man ikke har spurt om 26 1
lillevill Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Er hun din lead? Altså ansvarlig for å gi deg råd? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 lillevill skrev (1 minutt siden): Er hun din lead? Altså ansvarlig for å gi deg råd? Absolutt ikke! Samme stilling som meg. Ikke sjef, ikke assisterende. Anonymkode: f0250...0f7 3
lillevill Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke! Samme stilling som meg. Ikke sjef, ikke assisterende. Anonymkode: f0250...0f7 Aha samme felt/ utdanning? Da hadde jeg tolket henne som at hun ønsker deg som sparrepartner og diskusjonspartner. Altså om hun gir deg sin mening, ønsker hun det samme av deg. Altså at hun ønsker dine innspill tilbake om sine ting. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Vet du hva konstruktiv betyr? Anonymkode: 8571a...90d 15 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Spørs om hun har sett ut deg på en eller annen måte. Sånne personer er vanskelig å stoppe, evt ta det opp med sjefen. Eller bare gå når hun begynner med kritikk. Anonymkode: 0c170...362 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt ikke! Samme stilling som meg. Ikke sjef, ikke assisterende. Anonymkode: f0250...0f7 Hadde sagt i fra på en rolig måte at du takker for råd og konstruktiv kritikk, men at du ikke er interessert i det ubedt. Anonymkode: 6b053...a69 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Bare si rolig at 'sånn har jeg lært det og gjort det hele veien, så jeg antar at det ikke er et problem for ledelsen at man gjør det sånn' Også drar du temaet over på noe annet. Fortsetter hun så hadde jeg bare sagt i fra at da får hun nesten ta det med ledelsen dersom hun mener det er problematisk å gjøre det sånn. Anonymkode: ec749...aee 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet du hva konstruktiv betyr? Anonymkode: 8571a...90d Ja. At man kommer med kritikk ment i beste mening og uten å mobbe. Men noen får det som uvane. Og da blir det mer pirking. Anonymkode: f0250...0f7 9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spørs om hun har sett ut deg på en eller annen måte. Sånne personer er vanskelig å stoppe, evt ta det opp med sjefen. Eller bare gå når hun begynner med kritikk. Anonymkode: 0c170...362 Sett meg ut for hva? Jeg er ingen trussel for henne på noe område. Jeg gjør heller ikke jobben mye bedre så hun har grunn til å være sjalu. Vi har ingenting til felles annet enn jobben. Anonymkode: f0250...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 lillevill skrev (24 minutter siden): Det er irriterende å få råd man ikke har spurt om Er du så jævla nærtakende/fintfølende/lettkrenka, får du skjerpe deg eller finne en jobb der du jobber for det meste alene. Anonymkode: 953a6...c80 1
lillevill Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du så jævla nærtakende/fintfølende/lettkrenka, får du skjerpe deg eller finne en jobb der du jobber for det meste alene. Anonymkode: 953a6...c80 😂😂😂 noen som ble krenka? Hjelpe meg. 18 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett meg ut for hva? Jeg er ingen trussel for henne på noe område. Jeg gjør heller ikke jobben mye bedre så hun har grunn til å være sjalu. Vi har ingenting til felles annet enn jobben. Anonymkode: f0250...0f7 IKKE* grunn til å være sjalu. Anonymkode: f0250...0f7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 Du må gå rett i motangrep hver gang til hun slutter. Det er det eneste som hjelper. Anonymkode: e1370...655 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må gå rett i motangrep hver gang til hun slutter. Det er det eneste som hjelper. Anonymkode: e1370...655 Men hvordan gjøre det uten å være passiv aggressiv? Det er veldig vanskelig for meg å se om hun mener det godt eller om det er en uvane. Jeg bare forstår ikke hvorfor hun skulle prøve å bryte meg ned eller ha noen baktanke med det. Vi har forskjellige liv og nettverk. Det er ingenting jeg kan ta fra henne. Er redd jeg kan bli virkende passiv aggressiv dersom jeg går til motangrep. Har prøvd så vidt, hvor jeg sier at jeg gjør det slik. Altså i dag tok hun opp at det var bedre om jeg spør om hjelp i stedet for å multitaske (ikke helt sånn hun sa det men vil holde meg anonym) og så sa jeg at jeg gjør det om det blir ekstremt mye. Da går hun til angrep på nytt og sier at det har skjedd ofte. altså hvordan skal jeg vite at det er et problem når ingen konfronterer meg? Og er det et problem når det bare er den samme personen som pirker? Det stemmer at jeg multitasker, men jeg ser ikke hvorfor det skal være et problem så lenge oppgaven blir gjort. Dessuten tar det raskere å multitaske enn at jeg skal vente på hjelp. Det er INGEN andre kollegaer som driver sånn. Anonymkode: f0250...0f7 1
BobbySocks Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 Ville bare spurt henne «hvorfor tenker du at du skal korrigere meg på dette?» hver eneste gang. 10
Vimsepims Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 Hva med å bare snakke med henne, fortelle hvordan du opplever situasjonen? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå