Gå til innhold

Hvordan fjerner jeg noe i pasientjournalen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å fjerne noen linjer i pasientjournalen, men hvordan går jeg frem for å gjøre det? 

Anonymkode: 77cef...011

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel ta kontakt med de som har skrevet den spesifikke journalen, og høre om de kan ta bort det du ønsker.

Anonymkode: 845a4...67f

• Liker 1
Skrevet

Du må henvende deg til de som har ansvaret for den journalen det gjelder. Er det hos fastlegen: henvend deg dit. Er det fra en institusjon: henvend deg dit osv osv. 

Det er en del krav som må oppfylles for at informasjonen skal slettes, bl.a. at det som står der er feil eller misvisende og belastende for deg. 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/helse-velferd/kan-jeg-kreve-sletting-av-opplysninger-i-pasientjournalen/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Du må henvende deg til de som har ansvaret for den journalen det gjelder. Er det hos fastlegen: henvend deg dit. Er det fra en institusjon: henvend deg dit osv osv. 

Det er en del krav som må oppfylles for at informasjonen skal slettes, bl.a. at det som står der er feil eller misvisende og belastende for deg. 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/helse-velferd/kan-jeg-kreve-sletting-av-opplysninger-i-pasientjournalen/

Ja, dette er hos tidligere fastlege. Det var noe som ble skrevet ned for mange år siden, som jeg opplever som belastende fordi det gjelder nærmeste pårørende hvor det jeg mente tidligere, er blitt tilbakevist og det er tungt for meg at det står der når det er beviselig en feil påstand. Jeg har tenkt på det i mange år, og nå som jeg har skiftet lege så ønsker jeg at det blir fjernet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, dette er hos tidligere fastlege. Det var noe som ble skrevet ned for mange år siden, som jeg opplever som belastende fordi det gjelder nærmeste pårørende hvor det jeg mente tidligere, er blitt tilbakevist og det er tungt for meg at det står der når det er beviselig en feil påstand. Jeg har tenkt på det i mange år, og nå som jeg har skiftet lege så ønsker jeg at det blir fjernet.

Rett skal være rett. 

Gå til fastlegen og be om hjelp til å kontakte de som har skrevet dette så det blir rettet på. 

Anonymkode: 2fef9...383

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det kun var den legen som hadde skrevet det i journalen som måtte fjerne det, eller så måtte man kontakte fylkeslegen/statsforvalteren i fylket for å få fjernet det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...