Gå til innhold

Raspeball/potetball/komle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fikk så lyst på potetball. Da jeg var barn, laget mamma hjemmelaget ballgryte med ball, pinnekjøtt, pølser mm.

Jeg er ikke noe superkokk- og har null selvtillit omkring mat😅 
så- trenger tips!

Er toros raspeballer innafor, eller er det bortkastet tid? Dersom Toro er ok- lager dere det som en gryte, der alt er oppi, eller legges tilbehør for seg selv?

Har ikke tilgang på pinnekjøtt noe. Noen andre tips? Er det egentlig nok med bacon pg pølser tro?

Alle tips motas med takk😁

Anonymkode: 248b5...ee4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Toro raspeballer går fint an. Ellers sverger mange i komlebeltet til denne her, også kalt komlemel: 

https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/bakemixer/raspeballmix/raspeballer-7022270902610

Jeg lager alt i én gryte når jeg koker komler, det er noe av poenget synes jeg - komlene skal koke i kraft fra salt lammekjøtt, kålrabi, gulrøtter og vossakorv, og ta smak av alt sammen.

Jeg bruker lettsaltet lammebog i skiver til komler, og som sagt gjerne vossakorv av en eller annen type. Man koker først opp kjøttet i vann og skummer av, og lar det trekke en times tid før komler, grønnsakene og tilslutt korven går i, slik at alt er ferdig samtidig tilslutt. 

Hos oss har vi bare smeltet smør på, andre foretrekker baconfett. Mange har også kålrabistappe i stedet for gulrøtter og kålrabi i gryten - det er feil. :nigo: 

Anonymkode: fc0e3...3fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes toro sine raspeballer er gode(den miksen man blander ut). Har bare sprøstekt bacon og duppe til. Min duppe er veeeldig søt(lager av brunost, smør, fløte og sukker), smaker mer karamellsaus😅

Anonymkode: 0c1f5...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar😃

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke toro raspeballer, de får feil konsistens. Ballmjøl Stangeland mølle er mye bedre, om man ikke har seg tid til å kverne poteter selv.

Jeg pleier å ha alt unntatt pinnekjøttet i en gryte, dersom det er plass. Pinnekjøttet damper jeg i en egen gryte, for det blir utvannet om det kokes. Grønnsakene har jeg i gryta etter en halvtime, så de ikke skal koke bort.

Bare pølser, gulrot og kålrot fungerer helt fint. Stekt bacon er også veldig godt på, selv om det er uvant for meg. For meg må det være en bit morrpølse i hver ball.

Jeg har faktisk sett at det fremdeles er pinnekjøtt i tilbudshyllen på enkelte butikker her. Selv kjøper jeg alltid et lite lager på tilbud etter jul, så jeg har til årets ballmål.

Anonymkode: f55b5...467

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg vært å kjøpt der fra Stangeland mølle🤗

Neste år må jeg huske å kjøpe mer pinnekjøtt… Jeg fant ikke noe egnet lammekjøtt i butikken i dag- så kjøpte saltkjøtt av svin. Håper det blir ok. Jeg får starte der- så skal jeg prøve å finne noe salt lammekjøtt til neste gang.

Jeg burde ha prøvd å lage potetballen selv, fordi jeg har en super foodprosessor, men selvtilliten er så sykt dårlig på kjøkkenet😅 Men som sagt, starter med ett måltid med det jeg nevnte over. (Ser det finnes oppskrifter med saltkjøtt av svin også)

• 6 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 11.49):

Da har jeg vært å kjøpt der fra Stangeland mølle🤗

Neste år må jeg huske å kjøpe mer pinnekjøtt… Jeg fant ikke noe egnet lammekjøtt i butikken i dag- så kjøpte saltkjøtt av svin. Håper det blir ok. Jeg får starte der- så skal jeg prøve å finne noe salt lammekjøtt til neste gang.

Jeg burde ha prøvd å lage potetballen selv, fordi jeg har en super foodprosessor, men selvtilliten er så sykt dårlig på kjøkkenet😅 Men som sagt, starter med ett måltid med det jeg nevnte over. (Ser det finnes oppskrifter med saltkjøtt av svin også)

Korleis gjekk det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...