Gå til innhold

Hadde det vært fraværsregel da jeg gikk på videregående, hadde jeg aldri klart å fullføre VGS!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde samfunnet tjent på det? At jeg ikke fikk generell studiekompetanse, nå ferdig utdannet i et samfunnsnyttig yrke. Hadde veldig vanskelige perioder da jeg gikk på VGS, noen dager var det rett og slett ikke mulig å komme meg ut av senga eller fullføre hele skoledagen. Depresjon som følge av vanskelig oppvekst og hjemmeforhold, dårlige skolemiljø før jeg byttet linje, pluss at jeg gikk på hormonprevensjon, som gjorde psyken min og energinivået mitt fullstendig varierende. I tillegg var jeg så ung og lite kjent med meg selv, at jeg klarte ikke å sette ord på de vanskelige følelsene og forstå årsakene fullt ut, det kom med høyere alder og modenhet. 

Uten VGS hadde jeg kanskje aldri fått meg fast lønnet arbeid, havnet i en spiral av utenforskap og fattigdom, kanskje endt opp med å tro jeg var lite intelligent eller hadde en "diagnose" fordi jeg ikke klarte å fullføre, sannsynligvis endt med uføretrygd etter flere år med arbeidsutprøving og "tiltak" i stedet for å klare meg gjennom de vanskelige VGS-årene og senere flytte til et studiested jeg trivdes på og studere til et yrke jeg trives med i dag.

Anonymkode: a3fbe...890

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver gyldige grunner til fravær. Hadde det vært fraværsgrense da du gikk VGS, kunne du gått til legen og fått attest på det, som da hadde fritatt deg fra grensen.

Anonymkode: 1e78c...537

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og hva ser vi når grensen fjernes? Frafall, i stor grad. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det var den regelen som hjalp deg til å komme igjennom likevel? Kan skje den regelen kan se de som sliter?

Anonymkode: 96ff0...869

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke slitt under en eventuell fraværsgrense, fordi du hadde hatt gyldig fravær og fått en attest fra fastlege. 

Anonymkode: 813c8...a3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du beskriver gyldige grunner til fravær. Hadde det vært fraværsgrense da du gikk VGS, kunne du gått til legen og fått attest på det, som da hadde fritatt deg fra grensen.

Men jeg ante ikke at jeg hadde depresjon, fikk bare høre hjemme og fra lærere at jeg var "lat" og ikke "giddet å ta meg sammen". Det er først i ettertid jeg har skjønt at det var det jeg hadde. Jeg var dessuten så langt nede i perioder at jeg ikke klarte å komme meg til lege eller andre avtaler. 

Vitnemålet mitt har høyt fravær både i timer og dager, og nedsatt orden, men jeg gjorde leksene mine og stilte på alle prøver og fikk dermed karakter og godkjent i alle fag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på VGS hadde fylket mitt egne bestemmelser om fraværsgrense. Det var ikke noe som het gyldig fravær, så selv alvorlig syke elever med legeerklæring fikk registrert fravær, og når de kom over 15% fravær i et fag mistet de plassen sin i det faget. Det var et helt idiotisk system som spente bein på alle som hadde reelle vansker med å møte på skolen. 
Jeg ser helt klart at en fraværsgrense som teller fravær uten legeerklæring er positivt for å forhindre skulking, men synes det er viktig at det gis dispensasjon til de elevene som har reelle vansker. 

Anonymkode: de1e3...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk ut av vidregående i 1994 og helt innafor at vi hadde fraværsgrense. Å ha et nærvær som gjør at man tilegner seg kunnskapen er alfa omega. Å surfe igjennom med stort fravær var ikke akseptabelt da jeg gikk på vgs 

Anonymkode: 46b23...261

• Liker 2
Skrevet

Det viser at fraværsgrensen fungerer etter intensjonen. Elevene skal selvsagt møte opp. Gjør de ikke det får de heller ta eksamenene som privatist.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Russ for snart 30 år siden her.  Hvert eneste år på videregående opplevde jeg elever som måtte gå et år om igjen fordi de hadde for stort fravær.  Jeg tror dog ikke det var noen fast grense, og fraværet var betydelig høyere enn den grensa som er satt nå.  Legeerklæring drev vi ikke med,vi fikk med lapp hvis vi hadde hatt avtale med rådgiver eller skoletannlege, men dette var jo enkeltstående timer og ikke nok til å sette fraværet i fare.

Anonymkode: e4917...e33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Og jeg hadde ikke kommet til legen hver gang for å få gyldig fravær. Så i stedet for å være føkka for livet, så har jeg i dag svært høy utdanning. Det tok også laaaang tid å fullføre vgs, men det gikk til slutt. 

Anonymkode: ff8b5...f33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva hadde samfunnet tjent på det? At jeg ikke fikk generell studiekompetanse, nå ferdig utdannet i et samfunnsnyttig yrke. Hadde veldig vanskelige perioder da jeg gikk på VGS, noen dager var det rett og slett ikke mulig å komme meg ut av senga eller fullføre hele skoledagen. Depresjon som følge av vanskelig oppvekst og hjemmeforhold, dårlige skolemiljø før jeg byttet linje, pluss at jeg gikk på hormonprevensjon, som gjorde psyken min og energinivået mitt fullstendig varierende. I tillegg var jeg så ung og lite kjent med meg selv, at jeg klarte ikke å sette ord på de vanskelige følelsene og forstå årsakene fullt ut, det kom med høyere alder og modenhet. 

Uten VGS hadde jeg kanskje aldri fått meg fast lønnet arbeid, havnet i en spiral av utenforskap og fattigdom, kanskje endt opp med å tro jeg var lite intelligent eller hadde en "diagnose" fordi jeg ikke klarte å fullføre, sannsynligvis endt med uføretrygd etter flere år med arbeidsutprøving og "tiltak" i stedet for å klare meg gjennom de vanskelige VGS-årene og senere flytte til et studiested jeg trivdes på og studere til et yrke jeg trives med i dag.

Dette er jo bare tullprat. Du kan ta opp fag, ta et år om igjen, gå på voksengymnas, gå opp som privatist.... 

Det scenarioet du beskriver som KUNNE ha skjedd, har ingen rot i virkeligheten.

Anonymkode: 194a2...f9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når gikk du på VGS? Vi hadde fraværsgrense når jeg gikk på VGS fra 1997.

Anonymkode: 274a7...468

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde fraværsgrense på 15%. Har gått siste året på vgs 3 ganger. Da hadde jeg endelig samlet nok til at jeg kunne få generell studiekompetanse. 

Anonymkode: d51ab...e67

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare tullprat. Du kan ta opp fag, ta et år om igjen, gå på voksengymnas, gå opp som privatist.... 

Det scenarioet du beskriver som KUNNE ha skjedd, har ingen rot i virkeligheten.

Det stemmer ikke helt. Mange som er lei etter vgs og derfor ikke tar opp dag før de er nærmere 40. Da har mange og samfunnet også tapt mye på at man går på sosialstønad eller aap mellom midlertidige stillinger som aldri fører til noe fast fordi man mangler utdanning i 20 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne vært meg som skrev dette innlegget. 

Nei, hadde ikke fått legeattest. Hadde ikke på eget initiativ tatt kontakt med lege. I mitt hode gikk man til lege ved sykdom. Det var vel ikke jeg, trodde jeg.

Ble innlagt på psykiatrisk siste året på VGS, i mai. Da fikk jeg legeattest for siste to månedene jeg var innlagt.

I dag er jeg styrer i en barnehage. Hadde hatt et yrke som ikke trengte utdanning, dersom jeg ikke hadde kommet igjennom VGS den gangen.

Anonymkode: 4e77e...cc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne vært meg som skrev dette innlegget. 

Nei, hadde ikke fått legeattest. Hadde ikke på eget initiativ tatt kontakt med lege. I mitt hode gikk man til lege ved sykdom. Det var vel ikke jeg, trodde jeg.

Ble innlagt på psykiatrisk siste året på VGS, i mai. Da fikk jeg legeattest for siste to månedene jeg var innlagt.

I dag er jeg styrer i en barnehage. Hadde hatt et yrke som ikke trengte utdanning, dersom jeg ikke hadde kommet igjennom VGS den gangen.

Altså, jeg hadde 72 enkelttimer i fravær siste året. Fordelen i dag er vel at noen kanskje hadde fanget opp hvordan jeg hadde det. 

AnonymBruker
Skrevet
Loboto skrev (9 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. Mange som er lei etter vgs og derfor ikke tar opp dag før de er nærmere 40. Da har mange og samfunnet også tapt mye på at man går på sosialstønad eller aap mellom midlertidige stillinger som aldri fører til noe fast fordi man mangler utdanning i 20 år.

Det er et VALG folk tar, og det betyr ikke automatisk at folk blir navere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når gikk du på VGS? Vi hadde fraværsgrense når jeg gikk på VGS fra 1997.

Anonymkode: 274a7...468

Var fraværsgrense tidligere enn det også (80-tallet). 20 %, og det gjalt alt fravær, samme om du skulka eller lå i koma på sykehuset.

Anonymkode: c57a4...410

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det samme for meg, TS. Nå har jeg en sykdom og hadde flere leger som støttet meg til å få fullført videregeående, men jeg visste ikke at man kunne få gyldig grunn til å gå over fraværsgrensa sånn det er nå?

Jeg hadde uansett ekstremt mye fravær, men hadde også de beste karakterene på skolen. Jeg syntes videregående var lett. Det var for mange timer der det ikke skjedde noe som helst og vi ikke lærte noe nytt. Jeg var alltid til stede i vurderingssituasjoner og var svært aktiv i timen når jeg var der.

Nå har jeg mastergrad, full jobb og egentlig ingen problemer i livet. Sykdommen min er ikke spesielt alvorlig og påvirker meg ikke i jobben jeg har nå.

Anonymkode: 6f51b...c0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...