Gå til innhold

Lønn?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med dere som jobber deltid med lønn når jobben er stengt - tenker da på f.eks. helligdagene i julen. Helgen med julaften + 1.juledag er min faste jobbehelg, men nå skal jobben sannsynligvis være stenge alle helligdagene i julen så jeg skal jo derfor ikke på jobb. Hvordan blir det da med lønn?

Sambo jobber deltid i en butikk og han får full lønn hvis en helligdag faller på en av hans faste vakter. Er dette vanlig? Har ikke spurt sjefen direkte, men har fått inntrykk av at det ikke er slik på min arbeidsplass. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catwoman

Tror du har krav på lønn slike dager, i og med at du på en måte får "ufrivillig fri". Men det kommer kanskje an på hva slags bedrift det er.

Jeg jobber i butikk og jeg får lønn slike dager. Men kun ordinær timelønn, altså hvis det er en dag hvor jeg normalt sett ville hatt noen tillegg får jeg ikke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har faste vakter som faller på disse dagene hvor det er stengt skal du ha betalt for dette. Men som nevnt over her får du bare vanlig timelønn, ikke tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i butikk var det bare 1. mai og 17. mai som ble kompensert på denne måten. Tror samboren din er heldig når han får det sammen i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har fast mnds lønn så skal man få betalt før alle dager der jobben er stengt, men du egentlig skulle ha jobbet.

Så det er ikke noe uvanlig at man får betalt i jula.

Om du får betalt da avhenger av om du går etter timeslønn eller fast mndslønn.

Går du etter mndslønn skal du ha betalt..

,,men dersom du er deltid på timesbasis og får betalt per time så er det ikke sikkert. Da kommer det ann på arbeidsgiveren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fast månedslønn - selv om lønnen min i utganspunktet blir den samme hver måned siden jeg har mine faste dager i måneden. Eneste grunnen til at jeg av og til får en annen lønning er hvis jeg at jobbet ekstra en måned.

Sambo er deltid på samme måte som meg - altså ikke fastlønn men han har faste vakter i måneden. Han får betalt grunnlønn de dagene jobben er stengt (får ikke tilleggene nei, det hadde jeg heller ikke regnet med)

Så dette er altså noe som varierer fra bransje til bransje da? Eller hvor grei sjefen er? Jeg jobber forresten på hotell.

Har lyst til å vite hva jeg evt. har krav på før jeg snakker med sjefen, for han er litt av en luring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke man har krav på lønn på slike dager som deltidsansatt.

Om du er deltidsansatt eller ikke spiller ingen rolle, så lenge vi snakker FASTE vakter (altså at du ikke er bare ekstrahjelp/timevikar).

Du har krav på betaling når jobben er stengt, en annen sak er at SVÆRT mange arbeidsgivere er sleipe og lurer seg unna dette, særlig fordi mange ansatte ikke vet hva de har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...