Gå til innhold

Hvordan håndtere elever som ikke oppfører seg på barneskolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var vikarlærer for et par år siden, og hadde samme problem som deg. Det var en klasse på 20 elever, hvor alle i stor grad oppførte seg fint og gjorde som de fikk beskjed om, unntatt to gutter. De gadd ikke gjøre noe som helst, de var frekke mot både meg og medelever, og ødela mye for alle.

I en dobbelttime ga jeg alle elevene noen oppgaver de skulle gjøre den første timen. Da den timen var over gikk jeg rundt og sjekket hvem som hadde gjort oppgavene, så sa jeg at de som var ferdig kunne gjøre hva de ville den neste timen, mens resten måtte bruke timen på å gjøre oppgavene ferdig. Da gikk de elevene som var ferdig ut og lekte, mens jeg kunne vie hele min oppmerksomhet til de to guttene. De fikk ikke gå før de var ferdige, samme hva. (Spurte rektor på forhånd om jeg fikk lov til å gjøre det slik)

Anonymkode: 92d87...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 15.59):

Jeg var vikarlærer for et par år siden, og hadde samme problem som deg. Det var en klasse på 20 elever, hvor alle i stor grad oppførte seg fint og gjorde som de fikk beskjed om, unntatt to gutter. De gadd ikke gjøre noe som helst, de var frekke mot både meg og medelever, og ødela mye for alle.

I en dobbelttime ga jeg alle elevene noen oppgaver de skulle gjøre den første timen. Da den timen var over gikk jeg rundt og sjekket hvem som hadde gjort oppgavene, så sa jeg at de som var ferdig kunne gjøre hva de ville den neste timen, mens resten måtte bruke timen på å gjøre oppgavene ferdig. Da gikk de elevene som var ferdig ut og lekte, mens jeg kunne vie hele min oppmerksomhet til de to guttene. De fikk ikke gå før de var ferdige, samme hva. (Spurte rektor på forhånd om jeg fikk lov til å gjøre det slik)

Anonymkode: 92d87...a12

TS her. Det ville ikke funket her fordi de nekter å høre på meg eller gjøre oppgavene som læreren har foreberedt til timen. Det er svært forstyrrende og de kommer med skjellsord mot meg når jeg snakker og stiller krav. Jeg skjønner ikke at slikt tolereres og at de får lov av skolen å ødelegge for en hel klasse. Hadde det vært mine barn som får læremiljøet ødelagt, ville jeg tatt det opp med rektor og gått ut i media.

Anonymkode: 6df8d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. Det ville ikke funket her fordi de nekter å høre på meg eller gjøre oppgavene som læreren har foreberedt til timen. Det er svært forstyrrende og de kommer med skjellsord mot meg når jeg snakker og stiller krav. Jeg skjønner ikke at slikt tolereres og at de får lov av skolen å ødelegge for en hel klasse. Hadde det vært mine barn som får læremiljøet ødelagt, ville jeg tatt det opp med rektor og gått ut i media.

Anonymkode: 6df8d...f36

Er du utdannet lærer?

Anonymkode: b1f81...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS her. Det ville ikke funket her fordi de nekter å høre på meg eller gjøre oppgavene som læreren har foreberedt til timen. Det er svært forstyrrende og de kommer med skjellsord mot meg når jeg snakker og stiller krav. Jeg skjønner ikke at slikt tolereres og at de får lov av skolen å ødelegge for en hel klasse. Hadde det vært mine barn som får læremiljøet ødelagt, ville jeg tatt det opp med rektor og gått ut i media.

Anonymkode: 6df8d...f36

Enig med deg, der. Er helt sykt at elever i dag kan oppføre seg slik uten konsekvenser, og ag lærerne blir taperne. Dagens samfunn tar altfor mye hensyn til bortskjemte og late elever.

Er det ikke én eneste elev som hører på deg? I mitt tilfelle, om det bare hadde vært én eller to elever som gjorde oppgavene jeg ga dem, ville jeg fortsatt latt de to elevene gjøre hva de ville, og latt resten sitte inne med oppgavene. Poenget mitt var å vise elevene at det lønner seg å jobbe effektivt, for da kan man kose seg når man er ferdig. De to guttene som satt igjen inne, ble ikke ferdig siste timen heller. Vi satt der nesten en hel time etter skoledagen var ferdig. Jeg brydde meg ikke en døyt om de oppgavene egentlig, men det var en prinsippsak. 

Ellers ville jeg snakket med rektor, og krevd at noe skulle gjøres. Elevene trenger disiplin for å lære. De trenger konsekvenser. Og ikke minst, så fortjener de elevene som faktisk oppfører seg, å få oppleve at det faktisk lønner seg. Jeg husker da jeg gikk på barneskolen selv, at det irriterte meg gul og grønn at de frekke og late elevene ikke fikk konsekvenser. Hvorfor skulle jeg da gidde å være snill? Jeg hadde det ikke i meg å oppføre meg ugreit, så jeg var alltid flink og pliktoppfyllende, men det var fryktelig frustrerende.

Anonymkode: 92d87...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg, der. Er helt sykt at elever i dag kan oppføre seg slik uten konsekvenser, og ag lærerne blir taperne. Dagens samfunn tar altfor mye hensyn til bortskjemte og late elever.

Er det ikke én eneste elev som hører på deg? I mitt tilfelle, om det bare hadde vært én eller to elever som gjorde oppgavene jeg ga dem, ville jeg fortsatt latt de to elevene gjøre hva de ville, og latt resten sitte inne med oppgavene. Poenget mitt var å vise elevene at det lønner seg å jobbe effektivt, for da kan man kose seg når man er ferdig. De to guttene som satt igjen inne, ble ikke ferdig siste timen heller. Vi satt der nesten en hel time etter skoledagen var ferdig. Jeg brydde meg ikke en døyt om de oppgavene egentlig, men det var en prinsippsak. 

Ellers ville jeg snakket med rektor, og krevd at noe skulle gjøres. Elevene trenger disiplin for å lære. De trenger konsekvenser. Og ikke minst, så fortjener de elevene som faktisk oppfører seg, å få oppleve at det faktisk lønner seg. Jeg husker da jeg gikk på barneskolen selv, at det irriterte meg gul og grønn at de frekke og late elevene ikke fikk konsekvenser. Hvorfor skulle jeg da gidde å være snill? Jeg hadde det ikke i meg å oppføre meg ugreit, så jeg var alltid flink og pliktoppfyllende, men det var fryktelig frustrerende.

Anonymkode: 92d87...a12

Det er et par i klassen, men de ''tar med seg'' og trigger flere. Så hvis de to fjernes fra klassen blir det bare fred og ro.

Anonymkode: 6df8d...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 19.47):

Velkommen til norsk skole anno 2022. Verre skal det bli…

Anonymkode: 7964d...15e

Akkurat det samme i barnehage. Folk har sluttet å oppdra ungene sine, også lurer Utdanningsforbundet på hvorfor ingen vil bli barnehagelærer/lærer lenger. Nei, det er jo en gåte :roll: Underbemannet, dårlig lønn, og utakknemlig jobb. 3-åringer som stjeler fra andres sekker, lyver, slår, sparker og er frekke, 4-åringer som tisser på gulvet innendørs, kaller opp foreldre/besteforeldre som henter, spytter deg i fjeset, og slår deg hvis du snakker til dem, 5-åringer som mener de er berettiget til å gjøre akkurat som de vil, for ellers sladrer de til mamma og pappa, som der etter kjefter på den ansatte for å prøve å oppdra ungen deres. Og det jeg forteller her er de mindre graverende eksemplene. 

Jeg er i hvert fall ferdig med dette. Med mindre foreldre våkner opp, og innser hvilken rolle de faktisk har med tanke på egne barn, kommer vi til å få et forferdelig samfunn om 15-20 år.

 

Anonymkode: c0794...2e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...