AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Del Skrevet 4. mai 2022 Jeg har begynt å jobbe som vikar for læreren på barnetrinnene og opplever noen gutter som er rett og slett frekke i munnen, gjør på trass, hører ikke på beskjedene mine og kaller meg det ene etter det andre. Jeg skjønner at de prøver å tøye grenser siden jeg er vikar, men likevel. De forstyrrer hele klassen. Jeg følger lærerens opplegg og slik jeg forstår det er de slik også med læreren. Hvordan håndtere dem? Hva er det lov av konsekvenser? Det skal ikke være mulig å la dem holde på og ødelegge for hele klassen? Anonymkode: 6df8d...f36 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 4. mai 2022 #2 Del Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har begynt å jobbe som vikar for læreren på barnetrinnene og opplever noen gutter som er rett og slett frekke i munnen, gjør på trass, hører ikke på beskjedene mine og kaller meg det ene etter det andre. Jeg skjønner at de prøver å tøye grenser siden jeg er vikar, men likevel. De forstyrrer hele klassen. Jeg følger lærerens opplegg og slik jeg forstår det er de slik også med læreren. Hvordan håndtere dem? Hva er det lov av konsekvenser? Det skal ikke være mulig å la dem holde på og ødelegge for hele klassen? Anonymkode: 6df8d...f36 Hva sier kollegene dine? Ville spurt om råd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumia Skrevet 4. mai 2022 #3 Del Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har begynt å jobbe som vikar for læreren på barnetrinnene og opplever noen gutter som er rett og slett frekke i munnen, gjør på trass, hører ikke på beskjedene mine og kaller meg det ene etter det andre. Jeg skjønner at de prøver å tøye grenser siden jeg er vikar, men likevel. De forstyrrer hele klassen. Jeg følger lærerens opplegg og slik jeg forstår det er de slik også med læreren. Hvordan håndtere dem? Hva er det lov av konsekvenser? Det skal ikke være mulig å la dem holde på og ødelegge for hele klassen? Anonymkode: 6df8d...f36 Du gir de beskjed om at de må opp og prate med rektor, eller så må de i verste fall bli utvist av skolen, tror de bruker dette enda. Dessuten er det lurt å prate og ha kommunikasjon med læreren. Du må se heke barnet/barna som er frekke...Har de en vanskelig hjemmesituasjon? Det sies at barn ikke e r vanskelig, men har det vanskelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Del Skrevet 4. mai 2022 AnnePåLande skrev (10 minutter siden): Hva sier kollegene dine? Ville spurt om råd Ja, det var et bra råd. Jeg håper de har noen gode tips, men slik jeg forsto det er de slik også med lærerne. Mumia skrev (7 minutter siden): Du gir de beskjed om at de må opp og prate med rektor, eller så må de i verste fall bli utvist av skolen, tror de bruker dette enda. Dessuten er det lurt å prate og ha kommunikasjon med læreren. Du må se heke barnet/barna som er frekke...Har de en vanskelig hjemmesituasjon? Det sies at barn ikke e r vanskelig, men har det vanskelig. Jeg kjenner ikke barna og aner ikke hvor vanskelig situasjonen hjemme er hvis den er vanskelig i det hele tatt. Jo, noen barn er vanskelige og dette må det tas tak i. De fremstår som ressurssterke ut fra klær og tilbehør, så jeg mistenker snarere bortskjemt enn vanskelig hjemmesituasjon. Jeg synes det blir for dumt hvis hele klassens læremiljø ødelegges av 1 eller 2 vanskelige elever. Jeg kan fortsette med opplegget og ignorere dem hvis jeg må, men de ødelegger for resten av klassen. Anonymkode: 6df8d...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Del Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det var et bra råd. Jeg håper de har noen gode tips, men slik jeg forsto det er de slik også med lærerne. Jeg kjenner ikke barna og aner ikke hvor vanskelig situasjonen hjemme er hvis den er vanskelig i det hele tatt. Jo, noen barn er vanskelige og dette må det tas tak i. De fremstår som ressurssterke ut fra klær og tilbehør, så jeg mistenker snarere bortskjemt enn vanskelig hjemmesituasjon. Jeg synes det blir for dumt hvis hele klassens læremiljø ødelegges av 1 eller 2 vanskelige elever. Jeg kan fortsette med opplegget og ignorere dem hvis jeg må, men de ødelegger for resten av klassen. Anonymkode: 6df8d...f36 Du varsler og snakket med kontaktlærer selvsagt. Anonymkode: d67c8...769 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Del Skrevet 4. mai 2022 Da bør vel skolens helsesykepleier koples inn for å følge opp disse bråkmakerne tettere. Men snakk først ordentlig med læreren du er vikar for, og deretter med rektor. Men uansett så er det nok begrenset hvor mye du kan "blande deg", siden du ikke er kontaktlærer, men vikar. Supert at du prøver å ta grep da, og urolige barn er det i alle klasser, så dette bør jo skolen din ha mye erfaring med. Men det verste er hvis foreldrene ikke er samarbeidsvillige, da blir det fort vanskelige situasjoner 😬 Anonymkode: cb55a...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Del Skrevet 4. mai 2022 Hadde gitt en advarsel og advart om at dersom adferden fortsetter vil han bli fulgt til rektors kontor for en alvorsprat. Hvis han ikke tar seg sammen hadde jeg gitt beskjed til klassen om at de skal lese side x og y i historieboken mens jeg følger urokråka til rektor. Gjør dårlig oppførsel skamfullt. Anonymkode: 7d107...368 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumia Skrevet 4. mai 2022 #8 Del Skrevet 4. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det var et bra råd. Jeg håper de har noen gode tips, men slik jeg forsto det er de slik også med lærerne. Jeg kjenner ikke barna og aner ikke hvor vanskelig situasjonen hjemme er hvis den er vanskelig i det hele tatt. Jo, noen barn er vanskelige og dette må det tas tak i. De fremstår som ressurssterke ut fra klær og tilbehør, så jeg mistenker snarere bortskjemt enn vanskelig hjemmesituasjon. Jeg synes det blir for dumt hvis hele klassens læremiljø ødelegges av 1 eller 2 vanskelige elever. Jeg kan fortsette med opplegget og ignorere dem hvis jeg må, men de ødelegger for resten av klassen. Anonymkode: 6df8d...f36 De fremstår som ressurssterke pga.klær? Farlig antakelse, de kan ha foreldre som mishandler de fordi! Hva med at de har klasserom alene/ må ha hjemmeskole? Hør her, prat med elevene, en etter en, først, så foreldre, så lærerne Endret 4. mai 2022 av Mumia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blabla1 Skrevet 4. mai 2022 #9 Del Skrevet 4. mai 2022 Nå skriver du ikke hvilket klassetrinn det gjelder, men på de minste elevene hjelper det ofte å gjøre undervisningen om til lek. I stede for å si «nå må alle sitte seg på plassen sin» kan du si at «nå lukker jeg øynene og teller ned fra 10, klarer alle å være tilbake til plassen sin da?». Når elevene skal jobbe kan du lage det om til en konkurranse ved å ta tiden på hvor lenge de klarer å sitte stille på plassen sin og jobbe. Dersom dere klarer å slå rekorden kan de bli belønner med en just dance, en sang, blime dans, dance and freeze eller kongen befaler. Ofte blir det for lenge for de små å jobbe med en oppgave i mer enn 15 minutter, og da passer litt bevegelse fint inn i overgangen. Dessuten får du gjerne resten av klassen med på laget om det er en konkurranse og det er ikke like kult for elevene å lage lyd og forstyrre om resten av klassen blir irriterte. Ellers er det lurt å unngå å vise at du blir irritert. Min erfaring er at dersom man kjenner elevene godt og en sjelden gang blir synlig irritert og tar en alvorsprat har det god effekt, men hvis man stadig «kjefter» eller ikke har noen relasjon til elevene syntes de det bare er gøy å få en reaksjon. Til sist pleier det å være virkningsfullt å fremme de elevene som gjør noe bra, typ «Emma, jeg så at du plukket opp søppelet fra gulvet uten at jeg måtte spørre» eller «Per, jeg så at du hjalp Stian å rydde rundt pulten sin. Det var fint gjort av deg, du kan få gå først til friminutt». Ta dem i gode gjerninger, og husk at urokråkene ofte trenger skryt mest av alle. Idealet er jo 10 positive kommentarer for hver negative, men dette er vanskelig å gjennomføre i praksis». 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 4. mai 2022 #10 Del Skrevet 4. mai 2022 Mumia skrev (3 timer siden): Du gir de beskjed om at de må opp og prate med rektor, eller så må de i verste fall bli utvist av skolen, tror de bruker dette enda. Dessuten er det lurt å prate og ha kommunikasjon med læreren. Du må se heke barnet/barna som er frekke...Har de en vanskelig hjemmesituasjon? Det sies at barn ikke e r vanskelig, men har det vanskelig. Høres ut som en dårlig strategi. Be heller ledelsen om støtte, de bør være interesserte i å hjelpe deg litt i starten. Og kanskje kan du også få litt ekstra oppfølging av en lærer på skolen? (Her tilbyr vi mentor til nye lærere. Ha en tydelig struktur og bygg relasjoner der du kan. Så kommer det seg dag for dag. Er du forresten utdannet lærer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 4. mai 2022 #11 Del Skrevet 4. mai 2022 Snakk med læreren du er vikar for. Det er han eller hun som skal ta avgjørelsen og gå videre med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Del Skrevet 4. mai 2022 Har ikke lederen din innsikt i det man pleier å gjøre med disse to? Anonymkode: 3a7a8...98e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Del Skrevet 4. mai 2022 Velkommen til norsk skole anno 2022. Verre skal det bli… Anonymkode: 7964d...15e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Del Skrevet 4. mai 2022 Før var det vanlig å sende slike elever på gangen. Gjør man ikke dette mer? Anonymkode: d8bda...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Del Skrevet 4. mai 2022 Du er lærer. Dette skal du kunne da men… Anonymkode: 2a245...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 4. mai 2022 #16 Del Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Velkommen til norsk skole anno 2022. Verre skal det bli… Anonymkode: 7964d...15e Ja, verstingene blir verre og verre. Men når sant skal sies, er det utrolig mange flotte, fornuftige, høflige og smarte elever i norsk skole også. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 4. mai 2022 #17 Del Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er lærer. Dette skal du kunne da men… Anonymkode: 2a245...e36 Utlært blir man aldri, og alle elever er forskjellige. Det er ingen fasit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Del Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Før var det vanlig å sende slike elever på gangen. Gjør man ikke dette mer? Anonymkode: d8bda...1fb og dermed kan drittungen bare gå sin vei, og leke eller finne på hva pokker man vil. Dersom ungene blir skadde på en eller annen måte, eller de forsvinner fra skolens område, så blir det garantert læreren som får mest pest på grunn av dette. Anonymkode: 95800...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #19 Del Skrevet 4. mai 2022 Som vikar er det ikke alltid du blir oppdatert på detaljer rundt hjemmeforhold, lærevansker, utredninger eller iop'er. Du må støtte deg på ledelsen om det blir for ille. Ikke sette på gangen. Da jeg var vikar for en klasse med et par uronoment hadde jeg avtale med inspektør og kontordamene om at X og Y kunne sitte i sofaen hos dem (de delte kontor) og lese eller jobbe med skolearbeid. Det var ingen straff, de pratet fint med elevene og i blant tror jeg pausen gjorde dem godt og de ble sett av voksne som de hadde bedre relasjon til enn meg. Ellers er trikset kun å ta tiden til hjelp, og bygge relasjoner. Ikke forvente at de umiddelbart respekterer deg. De kan også tro at du ikke liker dem, og da får mange barn piggene ut med én gang. Derfor er det lurt å være rolig, sindig, ha litt lun humor. Ha faste rammer og gi dem tid til å falle til ro før du kjefter. Tell til ti inni deg også sier du "Emma har tatt frem utstyret sitt og venter, Theo er klar, Sivert er klar, Georg er klar og Mia er klar. Nå venter vi på et par stykker til før vi kan starte." Forsøk å ikke falle for "Altså, tiden dere somler bort nå gjør at dere får mindre tid til friminutt/koselig aktivitet." Trusler funker sjelden til annet enn å spisse konflikter. Smil. Bruk første fem minutter på å snakke om hva de har drevet med siden sist. Finn interesser. Er ene urokråka fotballfan? Spør om siste kamp, hvis den gikk bra når de er på vei inn til time. La dem oppleve at du er interessert i *dem* mer enn at du må komme deg gjennom en stabel oppgaver fra kontaktlærer. Anonymkode: e3960...65a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumia Skrevet 4. mai 2022 #20 Del Skrevet 4. mai 2022 SS skrev (1 time siden): Høres ut som en dårlig strategi. Be heller ledelsen om støtte, de bør være interesserte i å hjelpe deg litt i starten. Og kanskje kan du også få litt ekstra oppfølging av en lærer på skolen? (Her tilbyr vi mentor til nye lærere. Ha en tydelig struktur og bygg relasjoner der du kan. Så kommer det seg dag for dag. Er du forresten utdannet lærer? Hvordan håndterer dere slike elever da? Kan jeg spørre om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå