Gå til innhold

Varme creme fresh, rømme, gresk yoghurt eller kesam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvem smaker best til oppvarming og hvem er helt umulige fordi de skiller seg?

Prøver spise sunt og er inne på hvordan jeg skal lage sauser til hvit fisk og kylling (slanker meg)

Jeg er ikke så flink til å lage mat, så her tenker jeg super enkelt, bare putte i krydder/urter i basen, varme opp og spise 😅

hjelp hjelp! Tar gjerne i mot tips ❤️

Anonymkode: 8ac79...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Creme fraiche tåler godt oppvarming. 

Anonymkode: 43f8e...ebb

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rømme fungerer, men da må du bruke seterrømme, som er den eneste som tåler litt oppvarming. (Og det fungerer vel dårlig i slankekonseptet.) 

Anonymkode: 701b7...f81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slår et slag for heller krydder direkte på grønnsakstilbehøret :) får god smak, uten å tilføre ekstra kalorier.

Se i krydderhylla, salatkrydder, sitronpepper, bare salt og pepper f.eks. Bruker mye en som heter Herbamare, havsalt med friske grønnsaker og urter - kjøpt på Coop  

Anonymkode: 28f04...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om jeg skal prøve meg på en tandoori? Matyoghurt… men vil den ikke skille seg?🤔

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Creme fraiche tåler godt oppvarming. 

Anonymkode: 43f8e...ebb

Okei 😊 Det blir creme fraiche om de andre ikke fungerer

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rømme fungerer, men da må du bruke seterrømme, som er den eneste som tåler litt oppvarming. (Og det fungerer vel dårlig i slankekonseptet.) 

Anonymkode: 701b7...f81

Åja okei 😕 Ja, du har rett, tror seterrømme blir litt for mye kalorier…

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slår et slag for heller krydder direkte på grønnsakstilbehøret :) får god smak, uten å tilføre ekstra kalorier.

Se i krydderhylla, salatkrydder, sitronpepper, bare salt og pepper f.eks. Bruker mye en som heter Herbamare, havsalt med friske grønnsaker og urter - kjøpt på Coop  

Anonymkode: 28f04...ec2

Okei, takk for tips 😊 skal prøves ut!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om jeg skal lage en mer gryte? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg varme det opp slik at det bare er lunkent, eller vil det skille seg med en gang? (Matyoghurt og lett kesam)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Creme fraiche er best. Jo høyere fettprosent jo bedre. 

Anonymkode: 02e57...8e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om jeg bruker creme fresh, men når sausen er ferdig så venter jeg på at den er lunken og rører inn litt matyoghurt, gresk yoghurt eller kesam??? Nå følte jeg meg smart 😂 eller er jeg helt på bærtur?

Om jeg kun bruker creme fresh, så vil det ikke bli nok saus… fordi det blir for mye kalorier 🤷🏼‍♀️

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig naturell yoghurt når jeg lager indiske gryter, og det har gått bare fint 😊 

Ellers er tzatziki veldig lettvint som et kaldt sausealternativ om man likevel har yoghurt i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
KristineS skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker vanlig naturell yoghurt når jeg lager indiske gryter, og det har gått bare fint 😊 

Ellers er tzatziki veldig lettvint som et kaldt sausealternativ om man likevel har yoghurt i hus.

Takk 😄❤️

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man

Har kremfløte mer kalorier enn Creme fresh?

Kremfløte har vært det jeg syntes er best om jeg lager saus i panna. Mengde er det som teller om du vil spare kalorier og likevel ikke vil at maten skal være kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem smaker best til oppvarming og hvem er helt umulige fordi de skiller seg?

Prøver spise sunt og er inne på hvordan jeg skal lage sauser til hvit fisk og kylling (slanker meg)

Jeg er ikke så flink til å lage mat, så her tenker jeg super enkelt, bare putte i krydder/urter i basen, varme opp og spise 😅

hjelp hjelp! Tar gjerne i mot tips ❤️

Spiller ingen rolle. ;) 

Når det står «fløte» i en oppskrift så tar jeg det jeg har i kjøleskapet. Av og til har jeg rømme. Det går helt fint. Av og til har jeg yoghurt. Det går også helt fint. Av og til har jeg bare melk. Da hiver jeg oppi litt smør og litt melk, og det går helt fint. Av og til har jeg verken det ene eller det tredje - da duger litt maizena. Det er ikke optimalt, men det duger. Å bare kjøre grønnsaker kokt i kraft og krydret med salt, pepper og hvitløk i blenderen er for øvrig en saus som slår enhver hvitsaus. ;)  (Og absolutt ingen gjest vil tippe det er det du har servert dem.)

Du har uansett meieriprodukter i sausen rett før du trekker den av plata. Så, nei, du koker ikke opp dette. Du lager saus. Og så slår du av plata. Og så hiver du oppi yoghurt/smør/melk/rømme/fløte etc.

En helt fremragende saus til absolutt alt som finnes her på jorden er for øvrig olivenolje med hvitløk, salt og pepper. Meieriprodukter er greie nok, men blekner mot olivenolje og hviltløk. 

Anonymkode: e8daa...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om du liker tomat så er det veldig godt som en salat med tomat, rødløk, olivenolje, salt og sitronsaft. Saftig og nydelig istedenfor saus 😊

Anonymkode: 20681...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Muffin man skrev (1 minutt siden):

Har kremfløte mer kalorier enn Creme fresh?

Kremfløte har vært det jeg syntes er best om jeg lager saus i panna. Mengde er det som teller om du vil spare kalorier og likevel ikke vil at maten skal være kjedelig.

Lett matfløte inneholdt bare halvparten av kaloriene som en creme fresh! Men det står at matfløte ikke tåler oppkoking… bare kremfløte, men kremfløten blir for fet igjen 😰

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spiller ingen rolle. ;) 

Når det står «fløte» i en oppskrift så tar jeg det jeg har i kjøleskapet. Av og til har jeg rømme. Det går helt fint. Av og til har jeg yoghurt. Det går også helt fint. Av og til har jeg bare melk. Da hiver jeg oppi litt smør og litt melk, og det går helt fint. Av og til har jeg verken det ene eller det tredje - da duger litt maizena. Det er ikke optimalt, men det duger. Å bare kjøre grønnsaker kokt i kraft og krydret med salt, pepper og hvitløk i blenderen er for øvrig en saus som slår enhver hvitsaus. ;)  (Og absolutt ingen gjest vil tippe det er det du har servert dem.)

Du har uansett meieriprodukter i sausen rett før du trekker den av plata. Så, nei, du koker ikke opp dette. Du lager saus. Og så slår du av plata. Og så hiver du oppi yoghurt/smør/melk/rømme/fløte etc.

En helt fremragende saus til absolutt alt som finnes her på jorden er for øvrig olivenolje med hvitløk, salt og pepper. Meieriprodukter er greie nok, men blekner mot olivenolje og hviltløk. 

Anonymkode: e8daa...5e0

Takk for tips! 😄 Veldig greit å vite at jeg slår av panna og så tar i meieriproduktet! Jeg tenkte koke sausen i en kjele, for å så tilsette ferdig kjøtt og grønnsaker 😅 Altså, helt omvendt… 🤦🏼‍♀️ Jeg vet ikke helt hva jeg driver med

blender sausen var smart! 😄

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om du liker tomat så er det veldig godt som en salat med tomat, rødløk, olivenolje, salt og sitronsaft. Saftig og nydelig istedenfor saus 😊

Anonymkode: 20681...76e

Takk for tips! 😁 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...