Gå til innhold

Kjøper vil heve kjøp på Finn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

For noen dager siden solgt jeg en sofa på Finn.no. Kjøper har betalt for varen og skulle hente den i dag. Vi har, på forespørsel fra kjøper, vært behjelpelige med demontering av sofaen og har markert varen som «solgt» på Finn. 

I dag fikk jeg melding om at kjøper ønsker å heve kjøpet, med bakgrunn i at sofaen «ikke passet» vedkommendes bruk allikevel (da hadde kjøper vært på butikken og sett/testet sofaen). Vi hadde linket til sofaen på butikkens nettside og lagt ut bilder av sofaen som selges osv., så det var jo tydelig hvilken sofa dette var fra starten av.

Jeg mener man bør sjekke om man faktisk ønsker en vare før man velger å kjøpe den på Finn🙃Uansett - jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal være vanskelig her eller om jeg bare skal drite i det og la vedkommende heve kjøpet. Hva slags rettigheter har jeg egentlig i denne saken?

Anonymkode: 51c18...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hei!

For noen dager siden solgt jeg en sofa på Finn.no. Kjøper har betalt for varen og skulle hente den i dag. Vi har, på forespørsel fra kjøper, vært behjelpelige med demontering av sofaen og har markert varen som «solgt» på Finn. 

I dag fikk jeg melding om at kjøper ønsker å heve kjøpet, med bakgrunn i at sofaen «ikke passet» vedkommendes bruk allikevel (da hadde kjøper vært på butikken og sett/testet sofaen). Vi hadde linket til sofaen på butikkens nettside og lagt ut bilder av sofaen som selges osv., så det var jo tydelig hvilken sofa dette var fra starten av.

Jeg mener man bør sjekke om man faktisk ønsker en vare før man velger å kjøpe den på Finn🙃Uansett - jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal være vanskelig her eller om jeg bare skal drite i det og la vedkommende heve kjøpet. Hva slags rettigheter har jeg egentlig i denne saken?

Han har ingenting å klage på.

Det er han som skulle ha gjort nok søk på varen før han kjøpte den.

Han har betalt for varen, kjøpet er godkjent.

Han har ikke krav på noe som helst.

Men det er helt opp til deg om hva du velger å gjøre, om du vil gi pengene tilbake og selge til neste eller å si til han at kjøpet er gjort og det er ikke noe mere dere kan gjøre med det.

Om jeg var deg iallefall hadde jeg sagt til han "Kjøpet er godt".

Anonymkode: 33b6d...ca5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Hvis du ikke har noen grunn til å returnere varen, er du avhengig av at selgeren er grei. Du har som nevnt ingen angrerett ved kjøp mellom to privatpersoner, med mindre dette er avtalt mellom dere."

Anonymkode: 1485f...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kjøpsloven som regulerer adgang til heving av salg mellom privatpersoner. I henhold til kjøpsloven må mangelen være «vesentlig» før det foreligger adgang til heving av kjøpet.

Anonymkode: 53c2b...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpet er bindende. Han får selge sofaen videre selv. 

Anonymkode: 32bd8...692

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde latt kjøper heve om det var skader som ikke var synlige på bilder.

Her er kjøper helt på bærtur, og sånne folk må settes grenser for.

Skriv «beklager, dette er ikke innenfor normal angrerett - du får eventuelt selge videre selv».

Så hadde jeg blokkert vedkommende og gitt dårlig review om det kom mer spørsmål. 

Anonymkode: 4aed4...8cf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde latt kjøper heve om det var skader som ikke var synlige på bilder.

Her er kjøper helt på bærtur, og sånne folk må settes grenser for.

Skriv «beklager, dette er ikke innenfor normal angrerett - du får eventuelt selge videre selv».

Så hadde jeg blokkert vedkommende og gitt dårlig review om det kom mer spørsmål. 

Anonymkode: 4aed4...8cf

Litt upraktisk å blokkere. Da vil i alle fall kjøpet kunne heves når kjøper ikke får kontakt for å hente sofaen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den kampen hadde jeg aldri gidda å ta for en sofa... Hadde latt kjøper heve kjøpet og lagt ut annonsen på nytt.

Anonymkode: 993f4...383

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg bare godtatt det og lagt den ut på nytt, spesielt om det var flere som var interesserte.

Begrenset hvor mye tid og krefter jeg gidder i å bruke på ting jeg selger på finn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene deres! 

Hva kan kjøper kontre med i tilfellet? Orker ikke at dette potensielt skal bli en styrete sak kun fordi jeg er irritert😬 Skal sies at det ikke er snakk om store summer for øvrig (sofaen kostet 5000 ny for et par år siden og selges for 1700, helt normalt brukt). 

Faren er vel kanskje at vedkommende vil prøve å finne feil/mangler som gir grunn for å heve kjøpet? Ingen skjulte feil som jeg kjenner til. Har skrevet i annonsen at «normale bruksmerker må påregnes» og bildene er tatt i godt lys som viser hvordan sofaen ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville kanskje sagt "kjøpet er i utgangspunktet bindende, men dersom du ikke vil kjøpe den skal jeg prøve å finne en ny kjøper, og returnerer pengene dine dersom jeg får solgt den - frem til da er sofaen din eiendel, bare å komme og hente når du vil!"

Anonymkode: 04ab9...660

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville kanskje sagt "kjøpet er i utgangspunktet bindende, men dersom du ikke vil kjøpe den skal jeg prøve å finne en ny kjøper, og returnerer pengene dine dersom jeg får solgt den - frem til da er sofaen din eiendel, bare å komme og hente når du vil!"

Dette var lurt! Tror jeg bruker dette forslaget i svaret mitt til kjøper😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjedde nesten meg da jeg skulle kjøpe en vugge som framstod som god på finn... jeg spurte om å komme og se, nei de skulle kjøre den til meg, og sjenert og konfliktsky som jeg var lot jeg meg overkjøre, og lot de presse meg til å vippse 800. Den var livsfarlig og ikke barnesikker i det hele tatt!

Tok det opp med dem i innboksen på finn, sa jeg kunne gi den tilbake til dem og få tilbake 500 bare, for bryet (300 til deres lomme, ja) men fikk aldri svar. Kasta driten på dynga.

Du er snill som tenker over saken iallfall, og har gjort det på en mye ryddigere måte enn dem. Jeg var naiv ja, men det er tullete å utnytte det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er altfor medgjørlig. Kjøper dreit seg ut, hans problem.

Anonymkode: 08296...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke giddet å krangle om 1700 kr. om ikke du venter en ny sofa nå og ikke har fysisk plass til mer enn 1 sofa om gangen-

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ser ingen grunn til å være vanskelig bare for å være det. 

La kjøper få heve kjøpet. Vedkommende har ikke engang hentet varen. Legg den ut på nytt. 

Anonymkode: 591ec...102

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det lang tid å få solgt den, og har du hatt flere henvendelser? Det kan fort ta litt tid å få solgt store møbler, så hadde ikke gitt meg med en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofaer kan være vanskelige å bli kvitt, og jeg har i allefall ikke plass til å lagre en gammel sofa i lang tid om jeg har kjøpt en ny...

Så her ville jeg foreslått at kjøper kan selge den videre selv, eller at jeg refunderer pengene om det dukker opp en annen kjøper innen rimelig tid.

Hadde det vært en mindre gjenstand hadde jeg nok bare gitt meg og hevet kjøpet.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det rette og la personen heve kjøpet. Neste gang er det du som trenger et eller annet fra en eller annen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...