Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gravid i uke 35, og har nå blitt sykemeldt. Det betyr at jeg ligger hjemme og bare venter på at denne fødselen skal starte. Jeg ligger og kjenner goooodt etter. Hvordan var de første riene deres? Var det BAAM-svinvondt, eller tok det seg opp gradvis? Hvordan var starten? 

Jeg har født før, men husker ingenting annet enn at jeg var trygg på å bli hjemme en stund - så de første riene kan ikke ha vært såå ille. Vil uansett gjerne høre deres erfaringer!

Anonymkode: 42f0a...16d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjekk 10 dager over tida, og blei gradvis meir og meir og meir utolmodig... Til slutt vart eg satt i gang med ballong... Da starta riene fort! Synes å huske eg hadde ca 20 min med "menssmerter", deretter var eg ikkje i tvil! Så bra noko gjekk fort, når ingen hadde sååååå god tid. Håper det blir action på deg snart!

Anonymkode: bfc7e...59e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Startet spontant med rier begge gangene. Riene kom tett og regelmessig helt fra start. Begynte veldig svakt, og ble gradvis vondere ila noen timer.

Lykke til!

Anonymkode: 35c1a...478

AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk dagen før termin. Hadde ingen tegn i forkant annet enn at slimproppen hadde gått 10 dager tidligere. Begynte rett på med regelmessige, tette og vonde rier 15 minutter etter vannet gikk.

Anonymkode: ea1a8...26c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Startet spontant med rier begge gangene. Riene kom tett og regelmessig helt fra start. Begynte veldig svakt, og ble gradvis vondere ila noen timer.

Lykke til!

Anonymkode: 35c1a...478

Forsto du med en gang at dette var rier og ikke kynnere? Hva kjennes riene annerledes ut enn rier?

Anonymkode: efc8b...9a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsto du med en gang at dette var rier og ikke kynnere? Hva kjennes riene annerledes ut enn rier?

Hvordan*

AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk uten forvarsel, ingen symptomer før. Gikk ca 6 timer før riene startet, tok seg gradvis opp og ungen kom til 5 timer etter riene begynte å komme. Altså 11 timer etter at vannet gikk. De sterkeste riene begynte 1-2 timer før ungen kom til.

Anonymkode: 7eefe...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 6 dager på overtid og begynte å bli passe utålmodig, så jeg sto på gulvet og gjorde diverse fysiske øvelser i et håp om at det skulle få fart på sakene. Plutselig gikk vannet, men det kom gradvis, så det tok litt tid før jeg skjønte at det faktisk var vannet som hadde gått. Vet ikke hvor lang tid det tok før riene startet, kanskje en time eller to? De var veldig svake i starten, men kom regelemssig. Det var min første fødsel så jeg hadde aldri kjent rier før, men hadde heller ikke hatt noen vonde kynnere, så for meg var det lett å vite at det var rier. Klarte meg greit med riene fra de kom i 19-tida, men klokka 2 på natta hadde de tatt seg opp såpass kraftig og kom så ofte at jeg ble innlagt. Babyen kom ikke ut før nesten 30 timer etter at vannet gikk, så det var et hardt døgn.

Anonymkode: f9d40...0a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hyppige, vonde kynnere (magen strammer seg og blir hard som en basketball) fra uke 25. Riene startet begge ganger omtrent en uke før termin med et PANG og rett på to minutter mellom riene. Ble vekket av rier. Reiste til sykehuset med en gang (tar ca 10 min), hadde henholdsvis 7 og 8 cm åpning innen jeg kom dit. Dette er en typisk styrtfødsel. Har du en normal fødsel kan det nok være veldig vanskelig å skille mellom kynnere og rier i starten. 

Anonymkode: bf9ce...72b

AnonymBruker
Skrevet

Har startet med maserier alle tre gangene.. Første og andre gang hadde jeg maserier ca et døgn før de tok seg opp, og da gikk jeg fra 3 cm til at ungen var ute på hhv 30 og 60 minutter.

Med nr 3 gikk jeg med maserier i 3(!) uker, før det tok til for alvor. Vanskelig å kjenne forskjell på maserier og "ekte" rier i starten, men når det virkelig var i gang var jeg ikke i tvil :)

Anonymkode: c6186...856

Skrevet

Alle mine har startet forskjellig. En (fødsel nummer fire) startet med vannavgang og påfølgende rier, de andre har startet med maserier som gradvis bygget seg opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Våknet rundt kl 5, måtte tisse. Hadde litt blødninger og dro da på sykehuset. De sa at vannet hadde gått, og at jeg kunne dra hjem til riene var verre, for det kunne ta mange mange timer. Kl 13.00 var riene 2 minutter fra hverandre og vi dro tilbake til sykehuset. Jeg ville dra tidligere for rundt 10.00 så begynte smertene å bli mye. Baby ble født kl. 17.00

Anonymkode: 72548...b78

AnonymBruker
Skrevet

Startet ikke.

Ble igangsatt 11 dager over termin. 

Anonymkode: b16d4...e5d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Med litt sånn "mens"murring, våknet av det. Da var det litt blod og litt vann som kom ut i toalettet. Så ble det mer verk og tak, gradvis og raskt, måtte bøye meg over senga husker jeg. Etter 2 timer dro jeg til sykehus da jeg liksom ikke fant noe system på smertene,(førstegangsfødende). Hadde 9 cm da jeg ble sjekket, 3 timer etter det først startet 

Anonymkode: 36671...ade

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg ble riktignok igangsatt, de kunne ta vannet og jeg hadde 5 cm åpning.

Men i svangerskapet hadde jeg mye kynnere. Og siste måneden var veldig slitsom. 

Men når de tok vannet og riene kom tenkte jeg «ok, dette har jeg aldri opplevd før». 

Det var en intens utbredelse og en følelse som gikk godt forbi kynnere, og det var rie-pause-rie-pause i regelmessig intervall. 

Anonymkode: b16d4...e5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 føltes som kynnere frem til siste timen  holdt på fra jeg våknet ca 08 til baby født 0030. Nr 2 våknet av kraftig rie og vannet som gikk. Fødte 4 timer senere. Rakk såvidt sykehuset. 

Anonymkode: ccf98...e68

AnonymBruker
Skrevet

Startet spontant med rier her også. Riene kom med 1-2 minutter mellomrom etter 20 minutter fra første rie. Var sinnsykt vondt fra start, og jeg kjente ikke stor forskjell på selve smertene fra de første riene og pressriene 🤔Vannet gikk 1,5 time etter første rie og fra jeg kom på sykehuset (2,5 time etter første rie) og jeg fikk bekrefter aktiv fødsel tok det 15 timer til barnet var ute.

Anonymkode: 1bd55...ab4

Skrevet

Fikk noen kraftige kynnere som jeg ble ordentlig sliten og andpusten av i 4-5 tiden på kvelden 5 dager før termin. De tok seg mer og mer opp ila kvelden, satt og spilte 3-player med Super Mario 3D med mann og sønn, og datt ned stup og døde hele tiden for jeg var så satt ut av spill 😅 Mannen spurte om vi skulle kjøre til sykehuset, men jeg sa bare "Neiida, jeg føder ikke på mange dager jeg, det er bare fordi vi vaska ned huset i dag at kynnerene er litt kraftigere! Spill videre!" Etter vi hadde lagt guttungen og satt og så Dexter i ro og mak, gikk plutselig vannet. Jeg gikk bare rolig ut og vasket meg og skiftet og pyntet meg litt, før jeg hentet mopp og vaska gulvet, mannen var helt stressa og sa "Nå må vi GÅ! Hallo!" 3 timer etter det kom babyen ❤️ 😄
Ble lett vimsete, alt gikk så veldig fort. Jeg trodde jeg hadde ei uke til!

Skrevet

domen sprakk lol 😅

AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk plutselig og så gikk det vel et par timer, så var han ute og lå oppå meg og suttet på puppen 🙂

Anonymkode: e8f90...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...