Victorsecret Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 (endret) Hei Jeg har hatt en samboer nå i 2 og et halvt år og vi kommer ingen vei fremover med forholdet vårt fordi jeg har problemer med sjalusi og kontrollbehov. Jeg har hatt en veldig vond barndom med en del psykisk vold som førte til at jeg dannet tvangstanker og unngåelsesstrategier. Jeg hadde også en fin barndom med venner, men i hjemmet med mor og ste-far var på mange måter ikke en god opplevelse. Dette har formet meg til den jeg er i dag. Av dette(og sikkert mange andre grunner - erfaringer man tar med seg gjennom oppveksten) - så sliter jeg å stole på partneren min. Når vi ble sammen hadde hun mange guttekompiser. Hun fikk masse oppmerksomhet på sosiale medier og når vi ble sammen var det mange av de hun `datet` eller hennes nære gutte venner svært sjalu på meg og respekterte ikke at vi var sammen, og prøvde seg fortsatt på hun. Dette fant jeg meg ikke i og ønsket at hun skulle kutte ut kontakten med kompisene som ville noe mer enn en venn. Føler ikke jeg var urimelig der siden jeg mener man skal ikke ha kontakt med venner som har følelser for deg i et forhold. (Jeg hadde og har fortsatt ingen problemer med at hun har guttevenner som ønsker oss godt) Hun gjorde det. Droppet ut kontakten med alle sammen for å betrygge meg. Hun gjorde ikke det fordi jeg sa det, men synes selv det var uakseptabelt. Men dette var desverre starten på å forme min kontrollbehov ovenfor hun. Det er en lang historie å fortelle hva vi har vært igjennom de 2 siste årene, men kan si det kort at det har vært helt forferdelig hvor jeg har begrenset livene våre, stalket hun/oppsøkt hvor hun har vært, om det er sant det hun sier og gjør, passer på hva hun gjør og sier på fest eller med andre gutter, og vært ekstremt sårbar med hun om dette. Av sårbarhetene mine har dette skapte mye redsel i forholdet vårt, hvor hun er kjemperedd for å såre meg. Jeg har innsett at dette ikke er bra. Dette er ikke sunt og det kan ikke vare slik dersom man ønsker å tilbringe livet med hverandre. Jeg har innsett at alt faller tilbake på meg. Det er jeg som velger å lete etter de forferdelige tankevirusene/tvangstankene og de endrer meg til å bli et forferdelig menneske som gjør det slutt og kjefter på alt det hun er feil, når jeg har innsett at hun gjør ingenting galt. Hun gjør sitt beste på å ta vare på seg selv og forholdet. Og det er derfor jeg skriver her. Jeg ønsker ikke å være slik lenger og hun fortjener ikke dette. Mine barndomsproblemer skal ikke gå ut over hennes eller vår livskvalitet. Jeg vil bare at hun og jeg skal være lykkelig, men jeg sliter med å være trygg. Jeg ønsker å ta tak i problemene mine. Hun er en fantastisk god jente som jeg ikke klarer å sette pris på pga mine barnebasiller/oppvekst som har formet min tankegang. Jeg elsker denne jenta til min siste dag på denne jord. Hun er alt for meg og får alle andre kvinner til å ikke eksistere på denne jord. Jeg ønsker å redde forholdet ved å ta tak i meg selv. Har noen tips og råd på hvilken vei jeg kan gå for å skaffe meg hjelp/psykologer/institusjoner som er eksperter på denne følelsesmessige villsporet, eller bøker som gir mange gode tips og råd. Takk på forhånd. Endret 4. mai 2022 av Victorsecret
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 https://tryggere.no/artikler/tilknytning/ Sjekk ut linken jeg la med. Vil anbefale deg å først gå i terapi alene, deretter parterapi slik at hun får god forståelse for hvordan du har det. Min kjæreste og jeg har to helt ulike tilknytningsstiler. Jeg er en blanding av mest utrygg/ litt trygg og han har veldig unnvikende og er følelsesmessig utilgjengelig. Det kan fort bli krasj om man ikke får hjelp tidsnok. Vi er begge oppegående mennesker med utdanning, jobb og diverse, men går begge i terapi pga vond barndom. Jeg har gått i terapi lenge, mens jeg forstod at han trengte det da vi datet. Så han har begynt å gå alene i terapi nå og vi skal nå etterhvert gå i parterapi. Anonymkode: d572e...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver og har det på samme måte som deg🙄 Jeg har blitt så sjalu på min kjærestes fortid og eks.. men mye av det bunner og grunner i at han ikke hadde gjort seg ferdig med forholdet til hun han var gift med og fortsatt oppbevarte bilder og minner av de to. Til og med etternavnet hennes bar han,tross at det var 4 år siden det ble slutt! Dette har "hjemsøkt" meg bare mer og mer jo sterkere mine følelser har blitt for han. Vi har også hatt et veldig turbulent forhold det siste året og det har vært av og på opptil flere ganger. Jeg har samme diagnose og det som gjør det vanskelig er nok utryggheten jeg føler rundt han. Men jeg elsker han og vil ikke være foruten han heller...enda jeg vet at jeg hadde nok hatt det bedre i et mer trygt og stabilt forhold🙄 Anonymkode: ded49...e85 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Det finnes mange gode bøker. Jeg tenker det viktigste er at du blir glad i deg selv, for da slutter du å fokusere så mye på hva hun driver med. En fin bok å starte med er Klok på følelser, skrevet av en psykolog som jobber hos IPR. Der er de gode på emosjonell terapi. Les bøker om hvordan øke selvfølelsen og om hvordan man kan bli lykkeligere. https://psykiskhelse.no/hverdagsglede Det finnes mange coacher som jobber med livsmestring, som er rimeligere enn psykologer, og ofte mer hands-on. (Dog var hun på IPR veldig bra!) https://eqterapeuter.no/ Boka Kjærlighetsmønster gir innsikt i mer enn bare det tittelen sier, den setter i gang en fin prosess for å bli kjent med deg selv. Det finnes en del gratis kurs på nett rundt mental helse https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/depresjon/depresjon-selvhjelpskurs-1/ Supert at du vil ta tak forholdet ditt! Jeg tror du må begynne med deg selv så følger det andre etter. Når du blir glad i deg selv og livet, begynner du å lure på hvorfor du gadd å kaste bort tid på å sjekke hva kjæresten din driver med. Anonymkode: 2a3c7...8d6 2
Victorsecret Skrevet 11. mai 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2022 Tusen takk for alle tilbakemeldinger ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå