AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Når jeg skriver jobbsøknad. Bør jeg da starte med hvorfor jeg er kvalifisert eller motivajonen for akkurat denne jobben? Anonymkode: 8af9d...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Motivasjon først. Men det kan du såklart knytte opp til kvalifikasjoner. "Som samfunnsøkonom med kompetanse på x og x, vil jeg gjerne bidra med x og x hos x" typ. Min standard er i alle fall en kort pitch med motivasjon, hva jeg kan bidra med og hvorfor akkurat jeg bør få jobben. Også går jeg i dybden på kvalifikasjoner og erfaringer i de neste avsnittene. Anonymkode: 4ded1...fd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Motivasjon først. Men det kan du såklart knytte opp til kvalifikasjoner. "Som samfunnsøkonom med kompetanse på x og x, vil jeg gjerne bidra med x og x hos x" typ. Min standard er i alle fall en kort pitch med motivasjon, hva jeg kan bidra med og hvorfor akkurat jeg bør få jobben. Også går jeg i dybden på kvalifikasjoner og erfaringer i de neste avsnittene. Anonymkode: 4ded1...fd4 Tusen takk! Jeg er faktisk samfunnsøkonom. 🧐 TS Anonymkode: 8af9d...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når jeg skriver jobbsøknad. Bør jeg da starte med hvorfor jeg er kvalifisert eller motivajonen for akkurat denne jobben? Anonymkode: 8af9d...6f6 Min bulletproofe søknad: Skriv som formelt brev. Overskrift. Avsnitt 1: Oppgi hvor du fant stillingsutlysningen, og presiser at du søker på jobben (formeliserer søknaden). Avsnitt 2: Svært kort intro om deg selv. Avsnitt 3: Hvordan du er kvalifisert til stillingen (utdanning opp mot stillingsutlysning). Avsnitt 4: Hvordan du er egnet til stillingen (ønskede egenskaper opp mot stillingsutlysning). Avsnitt 5: Dine motivasjoner, ønsker og drømmer for jobben. Avsnitt 6: Hva du kan tilby og hva arbeidsgiver kan tilby deg, i et fremtidig perspektiv. Avsnitt 7: Kort avslutning "jeg ser fram til...", "dere kan kontakte meg på ...", "Vennlig hilsen, xxx". Anonymkode: ca427...595 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min bulletproofe søknad: Skriv som formelt brev. Overskrift. Avsnitt 1: Oppgi hvor du fant stillingsutlysningen, og presiser at du søker på jobben (formeliserer søknaden). Avsnitt 2: Svært kort intro om deg selv. Avsnitt 3: Hvordan du er kvalifisert til stillingen (utdanning opp mot stillingsutlysning). Avsnitt 4: Hvordan du er egnet til stillingen (ønskede egenskaper opp mot stillingsutlysning). Avsnitt 5: Dine motivasjoner, ønsker og drømmer for jobben. Avsnitt 6: Hva du kan tilby og hva arbeidsgiver kan tilby deg, i et fremtidig perspektiv. Avsnitt 7: Kort avslutning "jeg ser fram til...", "dere kan kontakte meg på ...", "Vennlig hilsen, xxx". Anonymkode: ca427...595 Akkurat denne malen har jeg også pleid å bruke, noe som har gitt meg gode jobber innenfor det fagområdet jeg har master, og det gjennom snart 25 år. Sist gang jeg byttet jobb var for ca ett år siden, og da utkonkurrerte jeg mange søkere. Jeg ble likevel litt i stuss, for noen her inne skrev at det var gammeldags å gjøre det på denne måten. Det var jo slik vi skrev formelle søknader for 25 år siden, men noen sa at arbeidsgivere visstnok vil ha det annerledes i dag. Anonymkode: 55a58...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Min bulletproofe søknad: Skriv som formelt brev. Overskrift. Avsnitt 1: Oppgi hvor du fant stillingsutlysningen, og presiser at du søker på jobben (formeliserer søknaden). Avsnitt 2: Svært kort intro om deg selv. Avsnitt 3: Hvordan du er kvalifisert til stillingen (utdanning opp mot stillingsutlysning). Avsnitt 4: Hvordan du er egnet til stillingen (ønskede egenskaper opp mot stillingsutlysning). Avsnitt 5: Dine motivasjoner, ønsker og drømmer for jobben. Avsnitt 6: Hva du kan tilby og hva arbeidsgiver kan tilby deg, i et fremtidig perspektiv. Avsnitt 7: Kort avslutning "jeg ser fram til...", "dere kan kontakte meg på ...", "Vennlig hilsen, xxx". Anonymkode: ca427...595 Så motivasjonen nesten helt til slutt. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat denne malen har jeg også pleid å bruke, noe som har gitt meg gode jobber innenfor det fagområdet jeg har master, og det gjennom snart 25 år. Sist gang jeg byttet jobb var for ca ett år siden, og da utkonkurrerte jeg mange søkere. Jeg ble likevel litt i stuss, for noen her inne skrev at det var gammeldags å gjøre det på denne måten. Det var jo slik vi skrev formelle søknader for 25 år siden, men noen sa at arbeidsgivere visstnok vil ha det annerledes i dag. Anonymkode: 55a58...ec7 Det er det som gjør å skrive jobbsøknader vanskelig. Ulike arbeidsgivere har veldig ulike ønsker. Når man har en god CV så er ikke hvordan man skrive jobbsøknaden så viktig. Har man vært sjef for Norges Bank kan man skive: Jeg vil ha jobben også får man den. Men jeg skal søke på min første "ordentlige jobb" og har ikke så mye å vise til. Da blir jobbsøknaden viktigere. TS Anonymkode: 8af9d...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat denne malen har jeg også pleid å bruke, noe som har gitt meg gode jobber innenfor det fagområdet jeg har master, og det gjennom snart 25 år. Sist gang jeg byttet jobb var for ca ett år siden, og da utkonkurrerte jeg mange søkere. Jeg ble likevel litt i stuss, for noen her inne skrev at det var gammeldags å gjøre det på denne måten. Det var jo slik vi skrev formelle søknader for 25 år siden, men noen sa at arbeidsgivere visstnok vil ha det annerledes i dag. Anonymkode: 55a58...ec7 Gammeldags? Den er tidløs, og svarer på alt en søknad skal svare på. Jeg har endt opp på minst intervju hver eneste gang jeg har søkt, og det er ikke fordi jeg som person skiller meg såpass ut i mengden innenfor kompetansen og erfaringen jeg har. Søknaden gjør jobben og vell så det! Pro tip med tanke på søknaden er at jeg starter ikke med "Jeg..." en eneste gang og bruker energisk ordforråd (overdrevent bruk av adjektiver). Sistnevnte skaper motivasjon i formelle linjer. Hva arbeidsgivere i dag forventer er vel at kandidatene skiller seg ut. Men det er utrolig mange feller å gå i, og humor er sjeldent løsning på det. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så motivasjonen nesten helt til slutt. Ja, klart det. Det gir mening. Det formelle først slik at man beviser at man er kvalifisert og egnet, og så det beste tilslutt! Det du ønsker å bli husket for bør alltid skrives sist. Anonymkode: ca427...595 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Avsnitt 1: Oppgi hvor du fant stillingsutlysningen, o Anonymkode: ca427...595 Hvorfor skal man starte med hvor man fant stilllingsutlysningen? Jeg vet det "alltid" har vært sånn, men hvorfor? TS Anonymkode: 8af9d...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal man starte med hvor man fant stilllingsutlysningen? Jeg vet det "alltid" har vært sånn, men hvorfor? TS Anonymkode: 8af9d...6f6 For å formalisere søknaden. Altså vise at det er en søknad med å henvise til en stillingsannonse. Og ettersom mange bedrifter lyser ut flere plasser samtidig, er det ofte av interesse hvor du fant utlysningen. Anonymkode: ca427...595
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gammeldags? Anonymkode: ca427...595 Ikke meg du siterer. Det er mange som mener din mal er gammeldags fordi den henger igjen fra da folk sendte søknad på brev. Da var det viktig å starte med å "formalisere søknaden" slik at arbeidsgiveren skjønte at det var en jobbsøknad og hvilken stilling personen søkte på. Når man fyller inn et skjema på en nettside så blir det helt overflødig. Arbeidsgiveren vet at alle som fyller inn skemaet søker jobb og han vet hvilken jobb du søker på også. På nettsiden må man også typisk fylle inn ting som navn og fødselsdato noe som gjør det unødvendig å ha med det i søknadsteksten. Nå er det ikke feil å skrive jobbsøknader slik du gjør. Det er bare at hva som var viktig å ha med "i gamle dager" ikke lenger er viktig å ha med i jobbsøknaden. Det er også et poeng å kun ha med det som er viktig i jobbsøknader. Men det er neppe noen arbeidsgivere som feller en jobbsøker fordi han har skrevet noen få ekstra linjer. Anonymkode: d48c1...5fb 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du siterer. Det er mange som mener din mal er gammeldags fordi den henger igjen fra da folk sendte søknad på brev. Da var det viktig å starte med å "formalisere søknaden" slik at arbeidsgiveren skjønte at det var en jobbsøknad og hvilken stilling personen søkte på. Når man fyller inn et skjema på en nettside så blir det helt overflødig. Arbeidsgiveren vet at alle som fyller inn skemaet søker jobb og han vet hvilken jobb du søker på også. På nettsiden må man også typisk fylle inn ting som navn og fødselsdato noe som gjør det unødvendig å ha med det i søknadsteksten. Nå er det ikke feil å skrive jobbsøknader slik du gjør. Det er bare at hva som var viktig å ha med "i gamle dager" ikke lenger er viktig å ha med i jobbsøknaden. Det er også et poeng å kun ha med det som er viktig i jobbsøknader. Men det er neppe noen arbeidsgivere som feller en jobbsøker fordi han har skrevet noen få ekstra linjer. Anonymkode: d48c1...5fb Ja, jo. Skal søknaden sendes gjennom skjematiske søknadssider, så trenger du selvfølgelig ikke å skrive søknaden som formelt brev og avsnitt 1. Da bruker du fra avsnitt 2 til 7 i min mal. Hvis du ønsker. Men sender du via mail eller må legge søknaden som vedlegg i pdf, så ville jeg tatt dette med. For da blir den sikkert printet ut, og søknaden ser komplett ut. Anonymkode: ca427...595 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk! Jeg er faktisk samfunnsøkonom. 🧐 TS Anonymkode: 8af9d...6f6 Haha! Gøyal tilfeldighet 🤔 Nå ser jeg at du har fått enda et svar, men med en annen struktur. Jeg har jobbet med rekruttering tidligere, og jeg er enig med ca427...595 i at et formelt format kan være helt ålreit. Men jeg er fullstendig uenig i at motivasjon skal komme sist! Kompetansen din er vel og bra, men den ser man også på CV-en. Misforstå meg rett, kompetanse og erfaring er viktig i en jobbsøknad, men når det er mange kvalifiserte søkere er det helt essensielt at svaret på hvorfor akkurat du er den beste kandidaten kommer tidlig. Det er gørrkjedelig å måtte lese igjennom utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper for så å få svaret på hvorfor du vil jobbe der helt sist. Når alt det formelle er oppfylt, er det til syvende og sist motivasjon og engasjement som teller! Man bruker ikke så fryktelig lang tid på hver søknad. Derfor er det utrolig viktig å skape oppmerksomhet hos leseren så tidlig som mulig. Anonymkode: 4ded1...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha! Gøyal tilfeldighet 🤔 Nå ser jeg at du har fått enda et svar, men med en annen struktur. Jeg har jobbet med rekruttering tidligere, og jeg er enig med ca427...595 i at et formelt format kan være helt ålreit. Men jeg er fullstendig uenig i at motivasjon skal komme sist! Kompetansen din er vel og bra, men den ser man også på CV-en. Misforstå meg rett, kompetanse og erfaring er viktig i en jobbsøknad, men når det er mange kvalifiserte søkere er det helt essensielt at svaret på hvorfor akkurat du er den beste kandidaten kommer tidlig. Det er gørrkjedelig å måtte lese igjennom utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper for så å få svaret på hvorfor du vil jobbe der helt sist. Når alt det formelle er oppfylt, er det til syvende og sist motivasjon og engasjement som teller! Man bruker ikke så fryktelig lang tid på hver søknad. Derfor er det utrolig viktig å skape oppmerksomhet hos leseren så tidlig som mulig. Anonymkode: 4ded1...fd4 Det handler om å bygge opp søknaden til det som betyr noe. Skriver du en bok, en artikkel, kronikk eller whatever så skal alltid det beste stå til sist. Toppunktet og budskapet ved det du skriver. Det er det produktet vil bli husket for når du legger den ifra deg. Det siste du skrev. Ikke det første. Til syvende og sist må alt jeg skrev i malen med. Det skriver du også. Så gørrkjedelig eller ikke, så er det jo best at det gørrkjedelige kommer først slik at du får rundet av med hovedbudskapet. Dessuten trenger ikke det formelle heller å være gørrkjedelig hvis du skriver energisk og godt. Jeg har for øvrig også jobbet med rekruttering, og har vært leder med personellansvar. Jeg foretrekker å først lese at vedkommende er kvalifisert og egnet, slik at jeg tidlig kan luke bort de som ikke er det, og så runde av med hovedbudskapet i søknaden. For all del, vi er forskjellige, tydeligvis. Men opp mot akademisk skriving så bør motivasjon komme sist. Anonymkode: ca427...595 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Haha! Gøyal tilfeldighet 🤔 Anonymkode: 4ded1...fd4 Kanskje det er du som ender med å lese min jobbsøknad. TS Anonymkode: 8af9d...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 For øvrig ønsker jeg å legge til at avsnitt om kvalifikasjon og egnethet bør være kort, og at avsnittene om motivasjon og fremtid osv bør være betydelig lengre og da hovedavsnittene i søknaden. Anonymkode: ca427...595 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det er gørrkjedelig å måtte lese igjennom utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper Anonymkode: 4ded1...fd4 10 minutter siden, AnonymBruker said: For øvrig ønsker jeg å legge til at avsnitt om kvalifikasjon og egnethet bør være kort, og at avsnittene om motivasjon og fremtid osv bør være betydelig lengre og da hovedavsnittene i søknaden. Anonymkode: ca427...595 Takk. Skal holde den delen kort. TS Anonymkode: 8af9d...6f6
Gjest Storebror Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, klart det. Det gir mening. Det formelle først slik at man beviser at man er kvalifisert og egnet, og så det beste tilslutt! Det du ønsker å bli husket for bør alltid skrives sist. Anonymkode: ca427...595 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det handler om å bygge opp søknaden til det som betyr noe. Skriver du en bok, en artikkel, kronikk eller whatever så skal alltid det beste stå til sist. Toppunktet og budskapet ved det du skriver. Det er det produktet vil bli husket for når du legger den ifra deg. Det siste du skrev. Ikke det første. Anonymkode: ca427...595 Nei, det beste skal først. Det er sånn man motiverer leseren til å lese gjennom hele teksten. I tillegg er det man skriver først det som skaper førsteinntrykket og det påvirker hvordan resten blir tolket. Endret 4. mai 2022 av Storebror
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 Storebror skrev (Akkurat nå): Nei, det beste skal først. Det er sånn man får folk til å gidde å lese gjennom teksten. I tillegg er det man skriver først det som skaper førsteinntrykket og det påvirker hvordan resten blir tolket. Akademisk sett, nei. Og heller ikke slik jeg har erfart det. Hverken som søker eller ansettelsesansvarlig. Få det formelle (gørrkjedelige som noen skriver det, men også svært viktig) gjort først, slik at du viser at du er kvalifisert og egnet. Og hvis hovedbudskapet står sist så er det det du sitter igjen med når du legger søkaden ifra deg. Og det handler også om førsteinntrykk. Hvis man ikke gidder å lese hele søknaden så har man ingenting i en ansettelsesprosess å gjøre. Anonymkode: ca427...595 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det handler om å bygge opp søknaden til det som betyr noe. Skriver du en bok, en artikkel, kronikk eller whatever så skal alltid det beste stå til sist. Toppunktet og budskapet ved det du skriver. Det er det produktet vil bli husket for når du legger den ifra deg. Det siste du skrev. Ikke det første. Til syvende og sist må alt jeg skrev i malen med. Det skriver du også. Så gørrkjedelig eller ikke, så er det jo best at det gørrkjedelige kommer først slik at du får rundet av med hovedbudskapet. Dessuten trenger ikke det formelle heller å være gørrkjedelig hvis du skriver energisk og godt. Jeg har for øvrig også jobbet med rekruttering, og har vært leder med personellansvar. Jeg foretrekker å først lese at vedkommende er kvalifisert og egnet, slik at jeg tidlig kan luke bort de som ikke er det, og så runde av med hovedbudskapet i søknaden. For all del, vi er forskjellige, tydeligvis. Men opp mot akademisk skriving så bør motivasjon komme sist. Anonymkode: ca427...595 Vel, som regel vil jo de fleste romaner begynne med et forord som taler for at den er god og bør leses. Det samme gjelder nyhetssaker, pilotepisoder og alt annet - det må inneholde noe kort og presist som gir deg lyst til å følge med videre. Det skal fange oppmerksomheten din, og i en jobbsøknad er det motivasjonen din. Det er din mulighet til å gi et godt førsteinntrykk. Jeg kan jo allerede se om noen er kvalifisert når jeg scanner igjennom CV-en. Dessuten er formatet på en jobbsøknad såpass kort at det ikke er nødvendig å skape "spenning". Det skal dessuten mye til å skrive om utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper på en så interessant måte at det vekker umiddelbart engasjement. I selv de mest kreative søknader har det lite å si dersom motivasjonen ikke kommer fram tidlig. Også bør man jo selvfølgelig avslutte en jobbsøknad med å understreke egnethet, engasjement og personlig driv! Motivasjon først er i alle fall den internasjonale standarden (men engelske jobbsøknader er ofte hakket bedre enn norske). Jeg ser for så vidt at det også er tilfellet i svært mange norske jobbsøknader. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kanskje det er du som ender med å lese min jobbsøknad. TS Anonymkode: 8af9d...6f6 Hvis jeg fremdeles jobbet med rekruttering skulle du fått jobben av meg! Anonymkode: 4ded1...fd4 1
Gjest Storebror Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, som regel vil jo de fleste romaner begynne med et forord som taler for at den er god og bør leses. Det samme gjelder nyhetssaker, pilotepisoder og alt annet - det må inneholde noe kort og presist som gir deg lyst til å følge med videre. Det skal fange oppmerksomheten din, og i en jobbsøknad er det motivasjonen din. Det er din mulighet til å gi et godt førsteinntrykk. Jeg kan jo allerede se om noen er kvalifisert når jeg scanner igjennom CV-en. Anonymkode: 4ded1...fd4 Nettopp. Det ville vært galskap å bruke det kjedeligste materiale i en pilotopisode. Da vil man i hvert fall ikke få nok seere til at resten av serien blir laget. Det beste skal først. Og så håper man på at førsteinnrykket blir så bra at leseren ikke bryr seg når det kjedelige kommer. Man plasserer ikke det kjedelige først og satser på at leseren venter spent på at det skal komme noe godt til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå