Gå til innhold

Tispe med løpetid og blødninger, hvordan løser dere andre det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nydelig tispe som har fått løpetid, nå er vi vel på dag 10 med bloddråper overalt. Hva gjør dere andre? Bruker dere tispetruse eller lar dere det bare gå som det går?

Samboeren min mener at tispetruse er kjipt for henne, men selv er jeg skikkelig lei av få blod på både sofa, gulv, klær og alt annet hun setter rumpa på.

Anonymkode: fc010...7a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tispetruse innendørs, enkelt og greit.  Det er ikke verre for henne enn å bruke potesokker.  

Anonymkode: c4496...d53

Skrevet (endret)

Med første hunden brukte vi bleie og babytruser. Ellers vanlig bind i truse funker og.

Endret av Sola de
Klippet hull til halen i trusene
AnonymBruker
Skrevet

Å la hunden gå rundt å dryppe blod over alt er motbydelig. Hvis han ikke vil bruke truse på henne så hadde jeg bedt han gå med klut konstant og vaske. 

Anonymkode: 6b78b...78f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tispetruse selvfølgelig. Er svært lite trivelig med blod overalt. 

Jeg har en enkel tispetruse med borrelås til mine, også kjøper jeg bind på butikken.

Jeg bruker en som ligner på denne: Den er myk og behagelig, og man slenger bare på et lite truseinnlegg eller et større bind.  https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hund/hundeutstyr/dekken-og-hundeklaer/hurtta-tispetruse-breezy-svart-50297414/?gclid=Cj0KCQjwyMiTBhDKARIsAAJ-9VtOJmMidXFz-d8LrAhemFV56TbmgV5VzNZkDpjRbM13GPjHBb_1S1kaAkkPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Denne typen tispetruse er ikke noe særlig. Det er laget plass for å legge inn papir/bind i en hard, lær-lignende hulrom som kanskje og kanskje ikke legger seg inntil tissen. Den er svært lite behagelig. https://www.dyrekassen.no/trixie-tispetruser-sort?sku=108440&gclid=Cj0KCQjwyMiTBhDKARIsAAJ-9Vty8piPIWYeLpeFwrMSWOlIZYMHE_i4FkALFrvTJPYxZkKJ96xp_oIaAsSuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 1962c...be0

AnonymBruker
Skrevet

Den første løpetiden er ofte litt brutal mtp blodmengden. Jeg går med myke våte kluter og tørker bak, da pleier de å begynne å vaske seg og til neste løpetid er det mindre blodsøl. Jeg har to tisper og det er lite blod selv om de har løpetid samtidig. De vasker seg rimelig godt selv og de slikker også opp flekkene fra gulvet, er helst i trappa jeg må vaske selv. Tispetruse ble bare bitt i stykker så det utgikk fort her.

Anonymkode: 04e5d...036

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ikke truser på mine tisper for de blir stort sett flinkere for hver løpetid til å holde seg selv rene og å rydde opp etter seg. I løpetiden bruker jeg billige fleecetepper i møbler. De byttes ut, vaskes og tørkes på ett blunk.

Vet om flere tisper som spiser innlegget, ødelegger trusene sine og ellers viser sterk mistrivsel med å bruke truser. Hvorfor ha tispe hvis man ikke kan la naturen gå sin gang?

Gjest EmKay
Skrevet

Det varierer. Eldste merker vi knapt at har løpetid, så hun går kun med tispetruse når vi er på jobb og ikke har kontroll på om hun går i møblene. Yngste er ikke flink å vaske seg, og drypper over alt, så hun har vi truse på hele tiden. Satser på det kommer seg litt for hver løpetid. Har en truse som vi putter truseinnlegg/bind inni, og om den f.eks er til vask har vi pleid å klippe hale-hull i en av bokserne til samboeren som vi hiver på de. 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er fire år gammel, så jeg vet ikke om hun kommer til å bli noe rensligere enn det hun er nå.

Jeg tok på henne tispetruse i dag før jeg dro på jobb, men samboeren min tok den av med en gang han stod opp siden han så at hun ikke klarte å vaske seg.. Jeg vet ikke jeg altså, men tispetruse kan da umulig grense til dyreplageri slik han antyder?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun er fire år gammel, så jeg vet ikke om hun kommer til å bli noe rensligere enn det hun er nå.

Jeg tok på henne tispetruse i dag før jeg dro på jobb, men samboeren min tok den av med en gang han stod opp siden han så at hun ikke klarte å vaske seg.. Jeg vet ikke jeg altså, men tispetruse kan da umulig grense til dyreplageri slik han antyder?

Nei, det er ikke dyreplageri på samme måte som at å ta på hunden sele eller dekken ikke er dyreplageri. 

Noen hunder blør lite og kan fint holde seg ren. Andre hunder har for eksempel lang pels, så blodet blir plukket opp av pelsen og vasket vekk før det rekker å falle hit og dit. Korthårete hunder rekker ikke alltid å vaske seg før det faller dråper her og der. 

Mine tisper er korthårete, og selv om de vasker seg ofte og nøye blir det blodflekker her og der om de ikke har på seg truse. Det verste er om de rister seg og blodet flyr oppover vegger og møbler. I den tiden hvor de blør mest får de på seg tispetruse. I perioden hvor de blør lite, så dekker jeg til sofa med fleece teppe. De har ikke noe i mot å bruke tispetruse. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke dyreplageri på samme måte som at å ta på hunden sele eller dekken ikke er dyreplageri. 

Noen hunder blør lite og kan fint holde seg ren. Andre hunder har for eksempel lang pels, så blodet blir plukket opp av pelsen og vasket vekk før det rekker å falle hit og dit. Korthårete hunder rekker ikke alltid å vaske seg før det faller dråper her og der. 

Mine tisper er korthårete, og selv om de vasker seg ofte og nøye blir det blodflekker her og der om de ikke har på seg truse. Det verste er om de rister seg og blodet flyr oppover vegger og møbler. I den tiden hvor de blør mest får de på seg tispetruse. I perioden hvor de blør lite, så dekker jeg til sofa med fleece teppe. De har ikke noe i mot å bruke tispetruse. 

Haha, det er akkurat det som skjer! Hver morgen når jeg står opp så hopper hun fornøyd ut på gulvet, klar for frokost, og rister seg slik at bloddråpene flyr veggimellom.

Får ta en ny prat om tispetruse etter jobb i dag, for jeg merker at dette er vanskelig å leve med..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha, det er akkurat det som skjer! Hver morgen når jeg står opp så hopper hun fornøyd ut på gulvet, klar for frokost, og rister seg slik at bloddråpene flyr veggimellom.

Får ta en ny prat om tispetruse etter jobb i dag, for jeg merker at dette er vanskelig å leve med..

Om han drar frem argumentet om at tispetruse er ukomfortabelt og grenser til dyreplageri, så kan du, med lettelse, si at du er glad han er så komfortabel med blod, for du selv synes det er ukomfortabelt med bind og tamponger, og har lenge hatt lyst til å blø fritt når du har mensen. Litt blod i senga, sofa og andre plasser er vel helt greit? 🙂😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tispetruse selvfølgelig. Er svært lite trivelig med blod overalt. 

Jeg har en enkel tispetruse med borrelås til mine, også kjøper jeg bind på butikken.

Jeg bruker en som ligner på denne: Den er myk og behagelig, og man slenger bare på et lite truseinnlegg eller et større bind.  https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hund/hundeutstyr/dekken-og-hundeklaer/hurtta-tispetruse-breezy-svart-50297414/?gclid=Cj0KCQjwyMiTBhDKARIsAAJ-9VtOJmMidXFz-d8LrAhemFV56TbmgV5VzNZkDpjRbM13GPjHBb_1S1kaAkkPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Denne typen tispetruse er ikke noe særlig. Det er laget plass for å legge inn papir/bind i en hard, lær-lignende hulrom som kanskje og kanskje ikke legger seg inntil tissen. Den er svært lite behagelig. https://www.dyrekassen.no/trixie-tispetruser-sort?sku=108440&gclid=Cj0KCQjwyMiTBhDKARIsAAJ-9Vty8piPIWYeLpeFwrMSWOlIZYMHE_i4FkALFrvTJPYxZkKJ96xp_oIaAsSuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Jeg har brukt den Trixie-trusa du linka til nederst, og den har vært kjempefin for hunden min sin del (en shih tzu). Satt bra på, hun brydde seg ikke så mye om den, og lett å bruke små bomullsinnlegg man kan klippe til selv 🙂

Anonymkode: 5fa93...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...